I februar sprang man det sørgående løpet på Skjeggestadbrua. Neste sommer åpner det igjen. (Foto: Heiko Junge/NTB scanpix)

SKJEGGESTADBRUA

Se når du kan kjøre på den nye Skjeggestadbrua

Helt slutt på omkjøringene.

SKJEGGESTAD BRU

Skjeggestad bru på E18 i Vestfold ble bygget i 1998, og tatt i bruk i 2001.

Brua ble bygget i forbindelse med E18 Gutu – Hellandprosjektet.

Brua er en kassebru i spennbetong, som er en svært vanlig brutype.

Brua ble prosjektert av SCC Abel Engh/Scandiaconsult og ble bygget av Veidekke.

Mandag 2. februar klokken 14.40 i 2015 fikk brua en alvorlig skade som følge av et kvikkleireskred. E18 ble stengt. Ingen ble skadet i hendelsen.

Kilde: Statens vegvesen

For syv måneder siden skjedde det som ikke skulle skje på E18 ved Holmestrand.

Et kvikkleireskred gjorde at fundamentet til det sørlige løpet på Skjeggestadbrua fikk en alvorlig skade og sank sammen.

De første bilistene kom seg unna med et nødskrik, mens andre ble stående igjen og se utover en stor knekk i veibanen foran seg.

Det var et under at ingen ble skadd i hendelsen.

Les også: Skjeggestadbrua ville aldri kollapset hadde den blitt bygget i dag  

Slik så det ut da det sørgående løpet på Skjeggestad-brua ble sprengt. Foto: Statens vegvesen

Slutt på omkjøring

Utredninger i etterkant viste at det var den lokale grunneierens arbeider på området som utløste raset. Statens vegvesen har da også anmeldt hendelsen.

Rett før fellesferien åpnet man det nordgående løpet for trafikk, som i det minste gjorde at bilistene endelig slapp å bruke omkjøringsveiene.

For å få dette til stabiliserte man grunnen i skredområdet, jekket opp brua for å skifte to av brulagerne og forsterket to fundamenter.

 Se dronevideo: Video fra drone: Her sprenges Skjeggestadbrua

I gang med oppbygging

Nå er man i gang med oppbyggingen av det sørlige løpet, som ble sprengt ned i februar.

Prosjektleder Arvid Veseth forteller at entreprenøren Skanska har bygd anleggsvei, planert i skredområdet og satt ned kalksementpæler for å stabilisere skredområdet rundt bruene.

– Til denne pelingen bruker vi en stor rigg som borer 10 til 25 meter ned i leira og blåser inn kalk og sement under omrøring. Metoden kan sammenlignes med en stor stavmikser, egentlig. Blandingen av kalk, sement og omrørt leire herder til en fast leire. Pelene har blitt satt på et stort areal til side for brua for å gjøre grunnen stabil, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

OSLO  20150221. Prosjektleder Arvid Veseth var fornøyd etter sprengningen av Skjeggestad bru på E18 ved Holmestrand lørdag ettermiddag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Alle fire feltene åpnes senest 7. juli, forteller prosjektleder Arvid Veseth. Heiko Junge/NTB scanpix

Skal åpne før fellesferien

Akkurat nå setter man ned såkalte stålkjernepeler som brua i det nordgående løpet skal fundamenteres på.

Veseth forteller at fristen for å åpne for trafikk i begge feltene er fellesferien 2016, senest 7. juli. Fristen for å være ferdig med alle arbeidene i området er 31. august.

Det har tatt 16 år: Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig

Stor forskjell i anbudene

Men før det skjer gjenstår det å sette opp en helt ny bru. Vegvesenet har mottatt fire anbud på jobben (alle priser uten moms):

  • Veidekke: 46.395.864 kroner
  • Kruse Smith: 49.783.870 kroner
  • Skanska: 52.533.545 kroner
  • Bilfinger Infrastructure: 59.681.265 kroner

Les også: Vil skremme bort bilister på E18 med doble bompenger

Holmestrand  20150209.Det var lite aktivitet ved den sammenraste Skjeggestad bru ved Holmestrand en time før Statens vegvesen holder pressekonferanse i Tønsberg.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Jordskredet under brua gjorde at det ble en skarp knekk i veibanen. Heiko Junge/NTB scanpix

Spesielle utfordringer

Veseth forteller at det ikke kommer til å bli flere omkjøringer i forbindelse med byggingen. Det vil dermed være toveistrafikk frem til neste sommer.

– Er det noen spesielle utfordringer med dette prosjektet?

– Det er et veldig annerledes prosjekt. Vi måtte gå rett inn i et ustabilt område, sprenge ned ei bru og stabilisere grunnen før vi kunne begynne med vanlige byggearbeider. Vi har gjort både omfattende og spesielle geotekniske tiltak på dette prosjektet, sier han.

Les også: Kinesere vil bygge hele Sveriges lyntog-nett på fem år