SAMFERDSEL

Her faller trafikken for første gang siden 70-tallet. Oljekuttene kan være årsaken

– Vi kan ikke se bort fra sammenhengen.

For ett år siden var trafikken tett i sørgående felt mot Forus næringspark. Bildet er tatt i rushtiden torsdag morgen.
For ett år siden var trafikken tett i sørgående felt mot Forus næringspark. Bildet er tatt i rushtiden torsdag morgen. Bilde: Ina Steen Andersen
15. okt. 2015 - 14:50

Arbeidsledigheten i Rogaland øker mer enn i resten av landet, og i september 2015 kunne NAV Rogaland melde om hele 1455 arbeidsledige ingeniører, mot 432 september 2014.

– Det kan være en av grunnene til at trafikken på motorveien mellom Stavanger og Sandnes har gått ned, sier overingeniør Ingve Undheim i Statens vegvesen.

Mindre trafikk

Strekningen på E39 mellom Stavanger og Sandnes åpnet på 70-tallet, og har siden den gang hatt en stabil årlig trafikkvekst på mellom tre og fire prosent.

– Vi har ikke sett noen så sterk trafikkvekst noe annet sted i Norge over så lang tid, sier Undheim.

Men, i november i fjor snudde veksten.

– I fjor høst snudde det ja. I alle månedene i år utenom juni og juli har det vært mindre trafikk enn i 2014, sier han.

Tall fra Vegvesenet viser at det tilsammen har vært en prosent mindre trafikk så langt i 2015 som i 2014.

Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

Ser en sammenheng

Undheim ser ikke bort fra at nedgangen i trafikk på E39 har sammenheng med den økende arbeidsledigheten, og da særlig ingeniørledigheten i området.

– Vi kan ikke se bort fra sammenhengen mellom nedgangen i olje- og gassnæringen, og nedgangen i trafikkmengde, sier han.

Og legger til at det ikke er første gangen konjunkturnedganger påvirker trafikkveksten.

– Når den økonomiske aktiviteten går opp igjen vil vi trolig se en økning i trafikken, sier han.

Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin

Etter mange år med trafikkvekst har trafikken gått ned på E39 mellom Stavanger og Sandnes i 2015.
Etter mange år med trafikkvekst har trafikken gått ned på E39 mellom Stavanger og Sandnes i 2015.

Kombinasjon av årsaker

At trafikken i morgenrushet er mindre enn før bekreftes av Stein Racin Grødem i Forus næringspark.

– Det har vært ekstremt mye kø her i rushtiden på morgenen og ettermiddagen tidligere, men det siste året har vi opplevd en nedgang i køene, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Grødem reiser til og fra Forus hver eneste dag, og sier endringen startet rundt årsskiftet 2014/2015.

– Den økende arbeidsledigheten, kombinert med veiarbeid på veien inn mot Stavanger, som gjør at folk velger å kjøre på andre tider av døgnet, er nok en stor del av årsaken til at trafikken har gått ned, sier han.

Oversikt: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.