OLJE OG GASS

Her er tipsene som førte til funn av nye, alvorlige regelverksbrudd på Goliat-plattformen

Eni Norge-sjef Ruggero Gheller foran Goliat-plattformen etter ankomst til Norge.
Eni Norge-sjef Ruggero Gheller foran Goliat-plattformen etter ankomst til Norge. Bilde: Roald Ramsdal
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
12. feb. 2016 - 06:00

Torsdag ble det kjent at Petroleumstilsynet (Ptil) gjorde et ekstra tilsyn på den omstridte og problemforfulgte Goliat-utbyggingen.

Resultatet var nedslående: For fjerde gang på et logistikktilsyn måtte Ptil konstatere at Goliat-operatøren Eni Norge ikke hadde ting på stell. Det ble avdekket alvorlige brudd på regelverket, og det var snakk om de samme bruddene nå, som på de tre tidligere tilsynene.

Første gang regelverksbruddene ble identifisert var allerede i 2012, mens plattformen fortsatt var i Sør-Korea.

Nektet å bruke kran

Tilsynet som ble gjennomført var innen logistikk som omhandler materialhåndtering, løfteinnretninger, løfteutstyr og sikker bruk av denne typen utstyr.

Det var to grunner til at Ptil valgte å besøke Goliat enda en gang: For det første hadde ikke Eni sendt inn nok informasjon til de norske tilsynsmyndighetene. For det andre hadde Ptil fått flere bekymringsmeldinger, blant annet fra fagforeningen Industri Energi.

Teknisk Ukeblad har fått tilgang til bekymringsmeldingene som ble sendt fra Industri Energi.

– Jeg har aldri før måttet nekte å bruke en kran fordi viktige sikkerhetsfunksjoner er ute av drift. Dette skjer ofte på Goliat, blir en kranfører sitert på i bekymringsmeldingen fra fagforeningen til Petroleumstilsynet.

Dette er bekymringene

Det listes opp en rekke punkter der arbeidere har uttrykt frykt og bekymring. Blant annet nevnes det forhold knyttet til det fagforeningen mener er ulovlig innleie.

Her er et knippe av bekymringene fra fagforeningen:

  • Frykt for å bli byttet ut dersom innleide kommer med ønsker/krav som de ville forlangt ved en direkte ansettelse
  • Utestående vedlikehold, reparasjoner og ferdigstillelse av kraner blir nedprioritert.
  • Kranpersonell føler seg som «Sorte-Per» når de må stanse eller utsette arbeid.
  • Ikke tilstrekkelig dedikert dekkspersonell. Mange nye, og stadige utskiftninger
  • Ingen reell opplevelse av arbeidstakermedvirkning i egne arbeidsoppgaver
  • Innmeldte hendelser (synergier) av alvorlig karakter blir ikke tilstrekkelig behandlet og håndtert

– Vi er bekymret for at disse forholdene gjør seg gjeldende også for andre disipliner enn kran og løft, heter det i meldingen til Ptil.

Eni: Må håndtere det skikkelig

Petroleumstilsynet fortalte i går til Teknisk Ukeblad at de ikke var fornøyd med at de samme regelverksbruddene ble kjent igjen og igjen. De var heller ikke fornøyd med at Eni på tross av gjentatte purringer, ikke hadde svart Ptil.

– Det liker vi dårlig. Det er alvorlig. Alle avvik skal rettes opp, og det forventer vi at selskapene gjør. Det skal ikke være nødvendig å gi selskapene varsel om pålegg for å rette opp regelverksavvik, sa pressetalskvinne Eileen Brundtland hos Petroleumstilsynet.

Eni Norges pressetalsmann Andreas Wulff sa til Teknisk Ukeblad at de ikke vil utbrodere dette i media før de har sendt sine svar til Petroleumstilsynet.

På direkte spørsmål om bekymringsmeldingene og påstandene om at kranfører har vært nødt til å nekte å bruke kraner fordi sikkerhetsfunksjoner ikke fungerer, sier Wulff at det er beklagelig.

– Det er vanskelig å gå inn på den typen bekymringsmeldinger. De sendes til Ptil, og vi forholder oss til det og tar det til etterretning. Men det er beklagelig at den type situasjoner har oppstått, og det må vi håndtere skikkelig, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.