Goliat på feltet i Barentshavet. Floatel superior er nå koblet fra. (Foto: Eni Norge)

GOLIAT

Måtte fjerne 42.000 meter overflødig kabel på Goliat

Massiv opprydding etter Korea-trøbbel.

Det elektriske anlegget ombord på Goliat har vært en hodepine for Eni. Blant annet var 42 kilometer med elektriske kabler uønsket på prosjektet og måtte fjernes.

Årsaken er at de er potensielle tennkilder i eksplosjonsfarlige områder.

Gedigent omfang

30. oktober var det tid for et av mange rutinemessige statusmøter om søknaden for å starte opp Goliat. Søknaden behandles av Petroleumstilsynet i Stavanger.

Eni-presentasjonen fra møtet – som TU har fått innsyn i – gir et unikt innblikk i hvor mye arbeid det har vært på Goliat etter at flyteren ble levert fra verftet i Korea.

Over 2000 forlatte kabler er funnet på flyteren. Da gjenstod det å fjerne 500 av dem.

90 personer har jobbet med fjerning av kablene.

Saken ble først omtalt av Upstream (krever innlogging).

Klatrere med elektrokompetanse

Fjerningen har krevd helt spesiell kompetanse: For å komme til for å fjerne kablene har man vært nødt til å benytte klatrespesialister med elektrokompetanse. Så godt som hele det norske miljøet innen dette feltet har vært involvert på ett eller annet vis.

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med en rekke kilder som alle forteller den samme historien: Omfanget på arbeidet har vært stort, ifølge kildene.

– Sannsynligvis har det aldri vært gjort en så omfattende jobb av dette slaget i Norge tidligere, sier en informert kilde til Teknisk Ukeblad.

Fikk støt

Oppryddingen i elektroarbeidet har ikke vært ufarlig.

Klokken halv seks en juni-morgen jobbet en tilkomsttekniker i en kabelgate på Goliat. Der kom han i kontakt med en kuttet, ubeskyttet kabel med 230 volts spenning. Etter 24 timers hvile var personen tilbake på jobb, ifølge en varsling til Ptil.

«Eni har også selv avdekket flere spenningssatte kabler som ligger uisolert på kabelgater i eksplosjonsfarlige områder», skrev Ptil i siste tilsynsrapport.

– Nær fullførelse

Andreas Wulff, pressetalsmann i Eni Norge bekrefter at fjerningen av de elektriske kablene har vært et omfattende arbeid.

– Under bygging av plattformen ble det besluttet å oppgradere en relativt liten andel av de elektriske kablene. Overflødige kabler fjernes for bedre kontroll på det elektriske systemet. Dette arbeidet har tatt lenger tid en forutsatt, sier Wulff.

Enis plan var å være ferdig med de forlatte kablene i løpet av november, ifølge Eni-presentasjonen. Wulff sier at arbeidet nå er nå nær fullførelse og at da totalt 42 km kabler er fjernet.

– Dette kan synes som et stort tall, men for å sette det i sammenheng består det totale antall kabler om bord på plattformen av mellom 1,2 og 1,5 millioner meter eller 1200-1500 kilometer. Det tilsvarer omtrent distansen mellom Oslo og Narvik, som er 1390 kilometer, sier han.

Wulff sier også at det på sett og vis blir feil å si at det er 2000 kabler, og fremholder at det totale antall kabler er langt lavere.

– Det henger sammen med at hver kabel klippes i mindre lengder for enklere håndtering. Hver av disse delene registreres likevel som én. Derfor framstår det som 2000 kabler, sier han.

Rettet på papiret

I september var et revisjonslag fra Ptil om bord på Goliat for å kontrollere det elektriske anlegget. Det kom da frem at feil med anlegget var rettet på papiret, uten å ha blitt rettet fysisk på Goliat.

«Flere uttrykte manglende tillit til den faglige kvaliteten ved ferdigstillelsesprosessen», het det i tilsynsrapporten.

Presentasjonen under møtet med Ptil omhandlet blant annet status for arbeidet med å rette opp de ni avvikene som kommer frem i denne rapporten.

I Eni-presentasjonen kommer det frem at alle avvikspunkter som var blitt sjekket, er blitt dobbeltsjekket, selv om de ble sjekket i Korea.

– Betyr dette at dere har gjennomgått alle systemer selv om arbeidet ble ansett som ferdig i Korea?

– Det er gjennomført flere såkalte «walk downs», der man gjennomgår alle systemene om bord på plattformen som en del av prosessen med kvalitetssikring. I tillegg er det gjennomført ytterligere «walk downs» i etterkant av utbedringsarbeidet for igjen å verifisere teknisk integritet. Dette gjøres også med bistand av uavhengig tredjepart, eksempelvis DNV GL.

Varmekabelsystemet ble skadet

150 kilometer varmekabler skal hindre ising og oppbygging av snø på Goliat under de lange vintrene i Barentshavet.

Eni-presentasjonen viser at selskapet også har hatt store utfordringer med varmekabel-anlegget.

Også Ptil har tidligere pekt på at det har vært interne uenigheter om testmetode og omfang for isolasjonstesting av varmekablene. Det har blant annet vært et spørsmål i hvilken grad en skal re-teste varmekabelinstallasjoner som ble spenningssatt ved verftet for å identifisere eventuelle skader oppstått i ettertid.

Wulff bekrefter også at det har vært trøbbel med varmekablene, men at også dette nærmer seg ferdigstillelse.

– Deler av varmekabelsystemet ble skadet under bygging og har vært under utbedring. Også dette arbeidet er nær ferdigstillelse, sier han.

Anerkjenner arbeidet

Da det våren 2014 ble kjent at Goliat-leveringen fra Hyundai-verftet nok en gang ble utsatt, skrev Eni følgende i pressemeldingen:

«Plattformen skal ferdigstilles helt på Hyundai-verftet, for raskt å kunne nå full produksjon».

I pressemeldingen het det også at «Lisensen er tilfreds med kvaliteten på byggearbeidet og samarbeidet med Hyundai». På spørsmål om Eni er fornøyd med leveransen fra det koreanske verftet, svarer Wulff nå:

– Goliat er den nest største industriutbyggingen noen gang gjennomført i Nord-Norge og representerer tekniske innovasjoner som kommer industrien som helhet til gode. Vi anerkjenner det omfattende arbeidet og innsatsen til det store antallet leverandører som har bidratt, både i Norge og utlandet, inkludert det koreanske verftet.

Les også:

Har kunstig dagslys og kan rømme fra isfjell: Her er Akers Arktis-løsning