HYPERLOOP

Her er Tesla-gründerens nye og ville visjon

Teknologien skal kunne frakte deg fra New York til Bejing på to timer.

En av hjernene bak blant annet Tesla, Paypal og SpaceX slår til igjen.

Nå er det transportindustrien som skal revolusjoneres med en teknologi som skal kunne frakte deg fra New York til Bejing på to timer, en flytur som tar minst 13 1/2 time.

Måten det skal gjøres på er ved hjelp av toglignende system basert på magnetisk levitasjon (maglev) og vakuum.

Hjernen tilhører amerikanske Elon Musk, som trygt kan sies å være en suksessfull entreprenør og en visjonær som få kan måle seg opp mot. Han presenterte nylig sin visjon om fremtidens transportmiddel – Hyperloop.

Vakuumtuber

Musk ser for seg store pneumatiske kapsler som "skytes" gjennom tuber med vakuum. Kombinert med maglev-teknologi skal dette gi helt hinsides hastigheter. Maglev-teknologi brukes i dag til noen høyhastighetstog.

Selv beskriver han Hyperloop som en krysning av en Concorde, en railgun og et lufthockeybord.

ET3 er et selskap som jobber med et lignende system, Evacuated Tube Transport (ETT), fungerer på samme måte som systemet Musk beskriver.

Ifølge en presentasjon de har lagt ut på Youtube (se video øverst) skal disse tubene ha en maks hastighet på 6.500 km/t, nok til teoretisk å ta deg jorden rundt på om lag seks timer.

I tillegg til å være hurtig skal systemet være stillegående, billig og miljøvennlig.

Les også: Slik vil de bygge hurtigtog på stylter

Disse kapslene skal kunne romme fire til seks personer og skytes ut i en hastighet på 6.500 km/t.
Slik presenterer ET3 kapslene som skal skytes ut i en hastighet på opptil 6.500 km/t. ET3

Utviklingsfase

ET3 forklarer på sine sider at de vil bruke to tuber, en for hver vei. De er fortsatt tidlig i utviklingsfasen.

Kombinasjonen av vakuumtuber og magnetisk levitasjon skal gjøre at det ikke blir noe friksjon, null luftmotstand samtidig som det i teorien skal være umulig å krasje. Til tross for at kapslene beveger seg i enorme hastigheter, skal de ikke produsere med enn én g-kraft.  

Hver kapsel veier 183 kilo, er cirka fem meter lang og rommer fire til seks personer samt bagasje.

De store vakuumtubene kan legges både over og under vann. I presentasjonsfilmen påståes det at det skal koste en tidel av hva det koster å bygge spor for høyhastighetstog. Det skal også være koste en fjerdedel av kostnadene ved å bygge en motorvei.

På sin egen twitterside skriver Elon Musk at han vil lansere sin versjon av designet den 12. august.

Der skriver han også at han vil publisere prosjektet som en åpen kildekode da han "hater" patenter.

Flere av følgerene hans ber imidlertidig at han skal revurdere dette standpunktet.

Les også: Jernbaneverket byttet ut kobberkabler for å hindre tyveri

 Slik vil kapslene se ut på innsiden. Plass til fire til seks personer samt bagasje.
Slik vil ETTs kapsler se ut på innsiden med til seks personer samt bagasje. ET3

Ikke noe nytt

Prinsippet bak Musks visjon har faktisk eksistert en god stund, helt siden begynnelsen av 1900-tallet.

I 1910 ble Vactrain for første gang presentert, et veldig lignende konsept som også involverte maglev-teknologi og tuber. Det blir til og med bygget prototyper av systemet. I 1972 ble også flere artikler publisert med beskrivelser av det samme konseptet.

Teknologien bak er også veldig lik systemene amerikanske banker for å transportere pengene til betjeningen ved bankenes drive-through, også kjent som rørpost. Det nye transportsystemet er selvsagt noe mer avansert.

Les også:

Her er Jernbane-Norges nye stolthet

Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7