Sikorsky S-92A SAR på plass på Flesland. (Bilde: Aircontactgruppen)

Sikorsky S-92A søk- og redningshelikopter

Her er en ny helikoptertype på kriseoppdrag i Norge

S-92 SAR stepper inn for Super Puma.

Sikorsky S-92A har fraktet folk til og fra norske oljeinstallasjoner i elleve år og fløyet til sammen 300.000 timer.

Men helikoptertypen har aldri operert her til lands som søk- og redningshelikopter - før nå.

Den første S-92 sar-maskinen ankom Bergen lufthavn i forrige uke, med britisk registrering og britisk mannskap.

Den stepper inn som konsekvens av at alle oljebransjens åtte Airbus Helicopters H225, som benyttes til søk- og redning (sar) og ambulanseoppdrag, har stått på bakken i over tre uker etter at Luftfartstilsynet 1. juni utvidet flyforbudet etter Turøy-ulykken til også å gjelde sar-oppdrag.

Privat og offentlig sar-tjeneste

H225 sar-helikopter fra CHC Helikopter Service.
H225 sar-helikopter fra CHC Helikopter Service. Foto: CHC Helikopter Service

Disse private sar-helikoptrene er en helt sentral ressurs i oljebransjens såkalte områdeberedskap.

Disse jobber parallelt med den offentlige redningstjenestens Sea King-helikoptre i 330-skvadronen.

Norsk olje og gass’ retningslinjer definerer hva slags beredskap som er å regne med og operatørene spleiser på redningsressursene.

Retningslinjene stiller blant annet krav til å kunne frakte syke til sykehus innen tre timer og til å hente 21 personer opp av sjøen i løpet av to timer, med andre ord et fullastet helikopter.

Det er de to nyeste Super Puma-modellene H225 (tidligere EC225) og AS332L2 som har flyforbud.

Nå tar oljeindustrien høyde for at Super Puma kan være borte lenge.

Fire sar-helikoptre

Bristow Norway har planene klare for å hente inn til sammen fire Sikorsky S-92A søk- og redningshelikoptre.

– Vi har jobbet tett med kundene våre i flere uker for å kartlegge behov og komme fram til de mest robuste og sikre løsningene for å ivareta beredskapen på norsk sokkel, sier Heidi Heimark, daglig leder i Bristow Norway.

Redningshelikopteret i hangaren på Statfjord B.
Redningshelikopteret i hangaren på Statfjord B. Foto: Eirik Helland Urke

Den første S-92-maskinen blir basert på Flesland på oppdrag for Statoil, der den ivaretar beredskapen for Tampen og erstatter midlertidig EC225-helikopteret som var stasjonert på Statfjord B/Oseberg.

S-92 nummer to hentes inn i juli. Denne flys rett opp til Hammerfest lufthavn for beredskap for Barentshavet. Bristow har allerede et S-92 i tilbringertjeneste ved denne basen som erstatning for EC225.

Bristow Norways EC225 sar-helikopter under trening ved Hammerfest.
Bristow Norways EC225 sar-helikopter under trening ved Hammerfest. Foto: Eirik Helland Urke

S-92 sar-helikoptret som nå er på Flesland, planlegges stasjonert i Hammerfest om cirka tre måneder.

I tillegg jobber helikopteroperatøren parallelt med å tilføre to S-92 sar som skal stasjoneres på Ekofisk-feltet på oppdrag fra ConocoPhillips.

To av S-92-helikoptrene er britiskregistrerte og to er kanadiskregistrerte.

De to første sar-helikoptrene vil være innleid midlertidig på såkalt «wetlease»-avtale, noe som betyr at de ankommer Norge fullt bemannet.

– Vi er takknemlige for den ekstra kapasitet vi nå har fått tilgang på slik at beredskapen opprettholdes i henhold til krav. Nå jobber vi med å konvertere våre sar-team over fra 225 til S-92, og vil deretter ta helikoptrene over på norsk driftstillatelse, opplyser Heimark.

Vurderer ombygging

Beredskapen i Norskehavet er ikke rammet av flyforbudet. På Heidrun har nemlig Statoil/CHC en sar-maskin av typen AS332L1. Dette er en eldre Super Puma med en helt annen girkasse og som kan fly som normalt.

CHC Helikopter Service leverer søk- og redningstjenester for Statoil ved Tampen- og Osebergfeltene med tre H225 Super Puma-helikoptre.

CHC Helikopter Service-direktør Arne Roland vil ikke diskutere detaljene rundt hva slags løsninger som vurderes for områdeberedskapen så lenge H225 har flyforbud.

– Det er for tidlig å konkludere med hva den endelige løsningen blir for sar-tjenesten, men vi har en tett og konstruktiv dialog med Statoil hvor både kortsiktige og langsiktige alternativer vurderes, skriver Roland i en epost.

Pressetalsmann i Statoil, Morten Eek, sier følgende om det som så langt er klart:

Dette er blant det som skiller et S-92 sar-helikopter fra et tilbringerhelikopter.
Dette er blant det som skiller et S-92 sar-helikopter fra et tilbringerhelikopter. Foto: Per Erlien Dalløkken

– I tillegg til den første S-92-maskinen som er på plass på Flesland, skal det i løpet av 1-4 måneder fases inn ytterligere tre sar-helikoptre av typen S-92 og AS332L1.

Eek legger til at de like etter flyforbudet kom også har rigget om to S-92-tilbringerhelikoptre for å kunne utføre medisinsk evakuering, samt at de har mobilisert to ekstra beredskapsfartøy ute på feltene.

Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til, kan det være aktuelt for CHC å bygge om noen eksisterende tilbringerhelikoptre til sar-helikoptre. Men dette er en langt større jobb enn å rigge om til medevac, som i grunn bare er å fjerne noen seter.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)