Sikorsky S-92A

Mens Airbus Helicopters er i krise, feirer Sikorsky seg selv

«En million takk»!

Der Airbus Helicopters står midt i en formidabel tillitskrise, med globalt flyforbud for deres Super Puma-helikoptre for andre gang på tre år, har konkurrenten Sikorsky grunn til å feire.

Under tolv år etter at Sikorsky S-92A første gang ble tatt i bruk, har helikoptertypen allerede passert en million flytimer.

Nesten en tredel av disse flytimene er blitt fløyet i Norge.

Den eneste som flyr

For halvannet år siden fortalte sjefen for S-92-programmet til Teknisk Ukeblad at flytimene på S-92-flåten hadde økt i et langt større tempo enn de hadde sett for seg.

Hun påpekte at en del av dette skyldtes at de «måtte plukke opp timer» fra et annet helikopter i samme klasse, og siktet da til at EC225 ikke kunne frakte folk i Nordsjøen i ni måneder 2012/2013.

Nå er situasjonen den samme. I Nordsjøen, Norge og Storbritannia, er det fullstendig flyforbud for de nyeste Super Puma-helikoptrene (EC225/AS332L2), mens det i resten av verden gjøres unntak for blant annet søk- og redningsoppdrag.

Slik vil det være inntil man vet mer om årsaken(e) til Turøy-ulykken 29. april.

32 norske fly

Det var i mai at den globale S-92-flåten passerte én million flytimer.

Sikorsky markerer at deres S-92-helikoptre nå har passert en million flytimer til sammen.
Sikorsky markerer at deres S-92-helikoptre nå har passert en million flytimer til sammen. Bilde: Sikorsky

I etterkant har Sikorsky, som ble kjøpt opp av Lockheed Martin for snart et år siden, startet en aldri så liten skrytekampanje.

Flytimene er fordelt på om lag 275 individer, hvorav 32 er på norsk register.

De norske helikoptrene er blant dem som har fløyet mest: Sikorsky opplyser til Teknisk Ukeblad at de norske helikoptrene har akkumulert til sammen cirka 300.000 timer.

Disse Bristow-maskinene er britiske.
Disse Bristow-maskinene er britiske. Foto: Sikorsky

Bristow Norway var oppstartsoperatør på S-92A i Europa i februar 2005 og har fløyet flest timer, cirka 175.000.

CHC Helikopter Service har til sammen cirka 125.000 flytimer.

Den tredje og ferskeste operatøren, Norsk Helikopterservice, har seks tusen timer på tre maskiner. De opererer for tida kun ett helikopter.  

Ikke bare nordsjøbuss

Selv om det er som transporthelikopter for oljebransjen at S-92 har loggført majoriteten av flytimene, brukes helikoptertypen til flere typer oppdrag:

Et CH-148 Cyclone lander på HMCS Halifax i februar i forbindelse med «Ship Helicopter Operating Limits», SHOL-trening.
Et CH-148 Cyclone lander på HMCS Halifax i februar i forbindelse med «Ship Helicopter Operating Limits», SHOL-trening. Foto: Det kanadiske luftforsvaret/Ordinary Seaman Raymond Kwan

Elleve nasjoner bruker S-92 til frakt av statsleder. Dette gjelder snart også USA, der US Marine Corps har bestilt seks VH-92A-presidenthelikoptre som skal fly første gang i 2017.

Helikopteret finnes også i militær versjon, CH-148 Cyclone som er i ferd med å bli tatt i bruk av Canada som erstatning for Sea King.

Dette er et kontroversielt program, ettersom Canada først i fjor tok mottak av de seks første helikoptrene - seks år forsinket.

Tapte norsk konkurranse

I tillegg finnes S-92 som søk- og redningshelikopter. Den første sar-maskinen ble levert i 2007, og disse utfører blant annet sar-tjeneste for den irske og britiske kystvakten.

Sikorsky S-92 i sar-versjon i aksjon på Shetland.
Sikorsky S-92 i sar-versjon i aksjon på Shetland. Foto: Per Erlien Dalløkken

S-92 var også en kandidat til å erstatte Sea King som sar-helikopter også i Norge.

S-92 er på mange måter den naturlige arvtakeren, ettersom også Sea King er en Sikorsky-design, selv om de norske maskinene er bygd av Westland.

Imidlertid ble Sikorsky sammen med NH-90 sjaltet ut allerede i første runde i den norske konkurransen, Nawsarh, og det var som kjent til slutt AW101 fra det som nå heter Leonardo som danket ut Airbus Helicopters' (daværende) EC725 i finalerunden.

Stavanger treningssenter

I september 2013 åpnet Flight Safety International (FSI) en S-92-simulator ved Sola lufthavn.

Dette er en full flight level D-simulator, og i fjor ble Stavanger treningssenter utvidet med en vedlikeholdstrener.

I Norsk olje og gass' retningslinje 066 kreves det at mannskap som skal frakte norske oljearbeidere trener åtte timer i simulator hver sjette måned.

Tre av de 16 årlige simulatortimene er dedikert til utvikling. Med andre ord skal ikke flygerne bare sjekkes, men også gis muligheten til å lære og oppnå en dypere forståelse av helikoptrene med tilhørende systemer, operasjoner og prosedyrer.

I 360 graders-videoen nedenfor kan man få en liten smakebit på hvordan helikopterflygerne trener i simulator.

Philip Wolfendale er programsjef for S-92 i Flight Safety International og tar plass i venstresetet i simulatoren (av kameratekniske årsaker - helikopteret flys vanligvis fra høyresetet). Bak sitter simulatoringeniør Martyn Morris og fyrer på med forskjellige scenarioer og værforhold for Wolfendale.

For eksempel trener han prosedyrer for landing på helidekk offshore med bortfall av den ene motoren. Vi får også se en ordinær ILS-innflyging til Sola.

Én dødsulykke

I løpet av en million flytimer har S-92 hatt én fatal ulykke. Den skjedde 12. mars 2009 utenfor Newfoundland i Canada og tok livet av 17 av de 18 om bord.

Den kanadiske havarikommisjonen avdekket at ulykken skyldtes knekte titanbolter på oljefilterlokket som igjen førte til lekkasje og havarert hovedgirboks (MGB).

Granskingen viste at motorene stoppet drøyt ti minutter etter at den første indikasjonen på lavt oljetrykk i hovedgirkassa oppsto. Da befant helikopteret seg fortsatt i 500 fots høyde.

Girkassa klarte ikke kravet til 30 minutters flygning uten smøring («dry run»).

S-92 har altså en god sikkerhetsstatistikk, men er blitt mye kritisert for et høyt støy- og vibrasjonsnivå.

Teknisk Ukeblad har tatt opp denne problematikken blant annet i disse artiklene:

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)