Brekker og bryter: Baugen på Havyard 843 Ice er laget for å legge seg oppå og brekke ned isen. Om vinteren skal fartøyene gå som isbrytere i ettårig is på inntil 1 meter, mens de om sommeren skal brukes som ankerhåndterere. (Bilde: Havyard)

HAVYARD SHIP TECHNOLOGY

Havyard bygger isbrytere for offshoreoppdrag

Skal bygge to isbrytere som også skal brukes som ankerhåndteringsfartøy.

Havyard 843 Ice

  • Lengde: 86,7 m
  • Bredde: 19,5 m
  • Dypgang: 7,75 m
  • Fart: 16 knop
  • Bollard pull: 185 tonn
  • Innredning: 34 personer
  • Isklasse: DNV Ice-10. (Winterized -30)
  • Kan bryte inntil 1 meter tykk is.

Selskapet har selv utviklet det isbrytende skroget, basert på offshorefartøy.

Første kontrakt på designen, som kalles Havyard 843 Ice, ble inngått i fjor med det russiske rederiet Femco Group.

Havyard får ikke lov til å oppgi hvem som er kunde for de to nye skipene, og heller ikke hvilket farvann de skal gå i.

Kontrakten i fjor var med den russiske Femco Group, som er det eneste privateide selskapet i Russland som har spesialisert seg på drift og operasjon av ankerhåndteringsfartøy.

Isklasse 10

– Dette er primært isbrytere som skal utføre offshoreoppdrag, spesielt ankerhåndtering, i sommerperioden, sier salgsdirektør Leif Tore Mongstad i Havyard Group til Teknisk Ukeblad.

Isbryterne blir 86,7 meter lange og 19,5 meter brede og bygges etter isklasse DNV Ice-10. Klassekravene innebærer at det kan brytes inntil en meter ettårig is.

Det settes spesielle krav til blant annet materialer, skrogstyrke i lengde og bredde-retning, krav til materialer som er direkte utsatt for is, ror og styring, propeller og framdriftssystem, inntak av kjølevann og startluft (trykkluft).

Skrogene til det russiske rederiet og det første av de to nye bygges ved et tyrkisk skrogverft. Det er foreløpig ikke avgjort hvor det tredje skroget skal bygges.

Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

Følger opp skrogverft

Skipene er designet av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og skal utrustes ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn.

Skrogformen er testet i en testtank med is i Hamburg. Skroget til Femco Groups fartøy kommer til Leirvik i mars, med levering høsten 2015.

– Vi har et «site team» på 10 personer i Tyrkia som sørger for at skrogene bygges etter klassekravene og våre spesifikasjoner, sier Mongstad.

Skipene bygges med klassenotasjon Winterized Cold (-30C). Det betyr at viktig utstyr med tanke på sikkerhet og miljø er beskyttet mot is og kulde, både ved skjerming, innebygging og elektrisk oppvarming eller smelting.

– Skipene får motorkraft med effekt nok for å kjøre full vinterisering og ankerhåndteringsoppgaver samtidig, sier Mongstad.

Brekker is

Rolls-Royce leverer ror og propeller. Det blir to direktedrevne propeller, som ikke er designet for fart, men for ankerhåndtering og isbryting.

Baugen på Havyard 843 Ice er utformet som en tradisjonell isbryter som legger seg oppå og knekker ned isen.

– Vi har ikke gjort noen innovasjoner på det området, sier Mongstad.

 Skipene er for øvrig designet for å drive med ankerhåndtering, tauing og beredskap for oljevern og redningstjenester. De to siste skipene har i tillegg større vinsjutrustning, SPS-klasse, større innredning og er forberedt for montering av offshorekran.

Skipene får en trekkraft (bollard pull) på 185 tonn og innredes for et mannskap på 34 personer.

Kontakten på de to skipene har en totalverdi på i overkant av 1 milliard kroner.

Les også: Daewoo skal bygge verdens største isbrytende tankskip

Solid ordrebok

Med denne ordren har Havyard Group nå ni nybygg i ordre ved verftet i Leirvik i Sogn og har en ordrereserve i forretningsområdet skipsbygging på i underkant av 3 milliarder norske kroner.

Som for de andre skipene som bygges ved verftet leverer Havyard Design & Solutions design og arbeidstegninger for produksjon av skipet.

I tillegg skal Havyard Power & Systems med base i Ålesund blant annet levere elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard Concept Bridge. Norwegian Electric Systems, hvor Havyard eier litt under 40 % av aksjene, skal levere elektromotorer, generatorer og elektrotavler.

Kontrakten vil også ha ringvirkninger i det maritime clusteret på Vestlandet i form av levering av utstyr og tjenester til verftet under byggingen av skipet.

Les også: Fra nyttår får mange skip strengere drivstoffkrav. Bransjen frykter motortrøbbel

Isbrytererfaring

Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn er blant verftene i verden som har bygd flest isbrytende offshore fartøy.

Siden 1995 har verftet levert sju isbrytende offshore fartøy, i tillegg til de tre som er i ordre.

Dette er en tredel av alle isbryterne DNV har klasset av denne typen. De to siste, som ble levert i 2006, var til russiske redere.

Barents-muligheter

Havyard har i mange år jobbet inn mot redere som operer i arktiske strøk og har god tro på at det vil åpne seg enda flere forretningsmuligheter der i framtiden.

– Når vi inngikk kontrakten i fjor hadde vi store forventninger til markedet i Arktis og de nye kontraktene viser at satsingen vår har vært riktig, sier Mongstad.

Han hevder at Havyards kompetanse og teknologi er attraktiv for redere som operer i disse områdene.

– Vi har utviklet produkt som posisjonerer oss til å være med å konkurrere om nye prosjekt som kommer ut. I tillegg til Havyard 843 Ice designet har vi også andre isbrytende design i porteføljen og kan kjapt snu oss rundt og tilpasse designene våre til kundenes behov. Vi har god tro på at det kan bli flere slike kontrakter framover, sier Mongstad.

Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard design i Spania, Singapore, India og Kina.

Siden 2005 er det bygd eller er under konstruksjon 78 Havyard-design.

Les også:

Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip

Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn