Frederic Hauge ankom klimakonferansen i en lånt Tesla Roadster. (Bilde: Leif Hamnes)
I Monaco for en drøy måned siden var det U2-vokalist Bono som viste seg fram bak rattet på en Tesla Roadster. (Bilde: Tesla Motors)
De som så Frederic Hauge bak rattet på Tesla Roadster og ikke ble altfor blendet av elbilvidunderet, stusset kanskje litt over at bilen er britiskregistrert (i Norwich). Årsaken er at dette er et promoeksemplar. Bellona-Hauge må vente en stund til før han får sin bil levert fra fabrikken i England. (Bilde: Leif Hamnes)

Hauge og Bono fronter superbil

  • Kraft

Hauge og Bono er to av sjåførene som amerikanske Tesla Motors bruker til å fronte sin rullende europeiske pr-kampanje i disse dager.

Elbil siden '89

Som førstemann i Norge kunne Bellona-leder Frederic Hauge i går vise seg bak rattet på en Tesla Roadster, da han smilende paraderte doningen inn til åpningen av CC8-konferansen i Sarpsborg.

Les også:

Slik vil Bellona løse klimakrisen

– Mye har endret seg siden jeg skaffet meg min første elbil i 1989, konstaterte Hauge tørt, mens fotografene slet med å bestemme seg for om de skulle zoome inn på mannen eller bilen.

Lånte fjær

Riktignok står Hauge på listen over nordmenn som har bestilt elvidunderet, men ikke aller øverst.

I Norge skal REC-medgründer Reidar Langmo være den første som kan putte herligheten i egen garasje. Han står som nummer 24 på den internasjonale lista og øverst av ikke-amerikanerne.

Les også: Venter på El Tempo Gigante

Men så er det da heller ikke Hauges private eksemplar nysgjerrige fotografer fikk se i går, bekrefter Bellona.

– Bilen er på utlån. Samtidig viser den at vi i Bellona alltid har vært i første rekke på et bredt spekter av miljøteknologier, framholder informasjonsrådgiver Tone Foss Aspevoll i Bellona.

Pr-turné

Den svarte Tesla Roadsteren er nemlig ute på en pr-turné i Europa i vår. Den skal innom Oslo i helga, før den ruller opp foran den amerikanske ambassaden i København lørdag.

Bilen skal også besøke 24-timersløpet i Le Mans før den drar tilbake til Lotus-fabrikken i Norwich, England. Der bygges Roadsteren, og der er også dette eksemplaret registrert.

Les også: Elbilracer Tesla forsinket

Dobbelt så langt som Think

Tesla Roadster opererer med en rekkevidde på hele 220 miles, 35,4 mil. Super-elbilen er proppet full av litium-ionebatterier (6.831 celler) som sørger kraft til en elektrisk motor som yter 248 hestekrefter.

Det gir solide sportsbilsprestasjoner i akselerasjonen – 0-100 km/t på under fire sekunder – og en rekkevidde som er det dobbelte av norske Think City (18 mil).

Samtidig er batteripakken med på å dra prisen opp til 100.000 dollar i USA og 100.000 euro i Europa.

Rå krangel om elbildesign