COOL BLUE: Tesla Motors, trekker nå Henrik Fisker, mannen bak Fisker Karma (bildet) for retten for å ha stjålet forretningshemmeligheter. (Bilde: Fisker Automotive)
RØDT MOT BLÅTT: Tesla Motors, her representert ved Tesla Roadster, trekker nå Henrik Fisker, mannen bak Fisker Karma for retten for å ha stjålet forretningshemmeligheter. (Bilde: Tesla Motors)
EKTE SOLTAK: Fisker Karma kan leveres med denne type soltak for å bidra til batterilading og samtidig sørge for avkjøling av kupeen mens bilen er parkert. (Bilde: Fisker Automotive)
LEKRE DETALJER: Fisker Karmas interiør er preget av en rekke lekre designdetaljer. (Bilde: Fisker Automotive)
LEKRE DETALJER: Fisker Karmas interiør er preget av en rekke lekre designdetaljer. (Bilde: Robert Kerian)
DESIGNER OG GRÜNDER: Danske Henrik Fisker har vært konsulent for Tesla Motors, men konsentrerer seg nå sin egen elbil bedrift; Fisker Automotive. (Bilde: Fisker Automotive)

Rå krangel om elbildesign

  • Motor

Gjennom selskapet Fisker Coachbuild utførte Henrik Fisker et konsulentoppdrag for Tesla Motors for utvikling av deres nye hybrid-sedan.

Tesla Motors hevder nå at Fisker parallelt etablerte Fisker Motors og startet utvikling av sin egen hybrid-sedan, Fisker Karma.

Fusking i faget?

I tillegg hevder Tesla at Fisker bevisst gjorde en meget slett utviklingsjobb for dem. Så dårlig at de har kassert hele konstruksjonen og utviklet en ny modell.

Denne prosessen har forsinket arbeidet med deres hybrid-sedan med flere måneder, hevder de. Planen er nå at de skal komme på markedet med sedanmodellen i 2010.

Sportsbilen Tesla Roadster, som er en ren elbil, er allerede i produksjon, om enn i svært liten skala.

Karma i test

Fisker Karma ble presentert for første gang på North American International Auto Show i januar. Det er nå bygget tre prototyper som er under uttesting.

– Testresultatene så langt er bedre enn ventet, og vi er i rute for levering av de første bilene i fjerde kvartal 2009, sier Henrik Fisker i en pressemelding datert 13. mai.

Fisker skal allerede ha 500 biler i ordre. Planen er å nå full produksjonskapasitet på 1250 biler pr. måned mot slutten av 2010. Både Fisker og Tesla befinner seg i California. Tesla produserer sin roadster i England, mens Fisker foreløpig ikke har sagt noe om produksjonssted.

Rask luksus

Fisker Karma er en fireseters sedan, men har utpreget sportslige trekk med en akselerasjon på 0 til 100 km/t på mindre enn seks sekunder. Toppfarten er 200 km/t i såkalt sportsmodus. I mer miljøvennlig modus, stealth mode, er toppfarten 150 km/t.

Drivlinjen er utviklet av Quantum Technologies eksklusivt for Fisker Automotive. Den har fått navnet Q Drive og består av en liten bensinmotor som driver en generator, som i sin tur lader litiumbatteripakken. Foreløpige tester tyder på at denne pakken kan ha en levetid på mer enn ti år.

Dersom bilen kjøres mindre enn 80 km per dag, som er rekkevidden for batteripakken, med påfølgende lading hver kveld, hevdes bilen å kunne være i drift et helt år uten påfyll av bensin. Prisen ventes å ligge på ca. 80 000 dollar i USA.