Problem-plattform: Eni og Hyundai sliter med å ferdigstille Goliat-plattformen. Flyteren er basert på det nyskapende Sevan-konseptet. (Bilde: Eni Norge)
Det er manglende forståelse for norsk regelverk som har skapt problemer i Sør-Korea, sier Carl Lieungh, konsernsjef i Sevan Marine. (Bilde: Ole Ketil Helgesen)

GOLIAT

– Goliat-problemene skyldes ikke Sevan-konseptet

Goliat-prosjektet er allerede ett år forsinket, og etter det Teknisk Ukeblad kjenner til er det sannsynlig at det snart blir varslet nye forsinkelser og kostnadsøkninger.

Flere komponenter til prosessanlegget skal ha vært feildimensjonert, og prosjektet har blitt ytterligere forsinket på grunn av dårlig informasjonsflyt mellom operatøren Eni og verftet Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.

Skylder på manglende regelverksforståelse

Eni har tatt i bruk Sevan-konseptet til Goliat-prosjektet. Operatøren Eni Norge har ansvaret for byggingen av den sylindriske plattformen til Goliat-feltet.

Konsernsjef i Sevan Marine, Carl Lieungh, sier at utfordringene ikke skyldes den nye plattformløsningen.

– Det er ikke skrogkonseptet som er hovedutfordringen i dette prosjektet. Hovedårsaken til forsinkelsen, slik jeg oppfatter det, er hovedsakelig knyttet til prosessanlegget og manglende kjennskap til norsk regelverk tidlig i prosjektet hos noen leverandører, sier Lieungh til Teknisk Ukeblad.

– Er Goliat-enheten mer komplisert enn de enhetene som allerede har blitt produsert?

– Goliat har i prinsippet samme funksjonalitet som våre tidligere FPSOer (flytende produksjons- og lagringsenhet), men den er betydelig større. Diameteren er 90 meter, mens de første enhetene hadde en diameter på 60 meter. Lagerkapasiteten er på én million fat mot 300 000 fat på de første Sevan-flyterne. Produksjonskapasiteten er også betydelig større på 100.000 fat per dag mot typisk 30.000 fat per dag, sier Lieungh.

Les også: Frykter at 200 millioner fat kan bli liggende

Må tåle sub-arktisk vinter

– Er størrelsen en utfordring for byggingen av Goliat-plattformen?

– Størrelsen er ikke noe problem, sier Lieng.

Han gjentar at det norske regelverket har vist seg å være en utfordring for verftet i Sør-Korea. En annen kompliserende faktor har vært å gjøre prosessanlegget i stand til å takle det sub-arktiske klimaet i Barentshavet.

Det er første gang en Sevan-enhet har blitt «vinterisert».

Les også: Sør-Korea venter storinnrykk av norske ingeniører

Forventet utfordringer

Eni sier det nye konseptet har bydd på utfordringer, men at det var forventet ettersom det er en helt ny løsning.

– Sevan 1000 er designet for å kunne operere under de utfordrende forholdene som finnes i Barentshavet, og innfører blant annet nye prinsipper for vinterisering. Den er også tilrettelagt for å oppfylle de strenge miljøkravene i Barentshavet. Et nytt konsept for lossing av Goliat FPSO og lasting av bøyelaster er utviklet, og det gjør at det kan lastes rundt hele plattformen. Nye løsninger, slik som Sevan 1000 representerer, vil alltid kunne by på utfordringer, slik har det også vært i dette prosjektet, sier kommunikasjonsrådgiver Tom Gederø i Eni Norge til Teknisk Ukeblad.

Han understreker at konseptet er godt egnet til prosjektet.

– Sevan-konseptet med en rund FPSO er nytt og ble valgt fordi det ble vurdert som det beste alternativet. FPSOen er skreddersydd for oljeproduksjon i Arktis og er godt spesielt godt egnet for elektrifisering med kraftkabel fra land. Dette vil redusere CO2-utslippene betydelig, sier Gederø.

Les også: Ny rigg skal kunne operere i to meter arktisk is

–Ferdigstilles i Sør-Korea

Gederø avviser at Eni vurderer å ta plattformen til Norge og fullføre arbeidet hjemme.

– Vi har ingen planer om å ta FPSOen til Norge for å ferdigstille den her. Planen er at den skal både bygges og ferdigstilles ved Hyundai-verftet i Ulsan, Sør-Korea.

- Hva slags arbeid er det som gjenstår og hvorfor har det tatt så lang tid å få orden på utfordringene med prosessanlegget?

– I et industriprosjekt av denne størrelsen, der ny teknologi og nye løsninger skal tas i bruk, er det ikke uventet å støte på utfordringer underveis. Disse utbedres i et løpende samarbeid med leverandørene, uten at vi ønsker å gå inn i enkeltelementer, sier Gederø.

Les også: Like mye olje som det finnes i Goliat-feltet står på spill

– Viktig prosjekt

Lieungh understreker at Goliat er et viktig prosjekt for selskapet.

Vi tror Goliat, når den kommer i drift, vil bli et utstilligsvindu for teknologien og arbeidsmiljøet om bord under de krevende klimatiske forholdene. I tillegg vil plattformen med forsyning av ren energi fra land redusere norske CO2 utslipp betydelig, sier han.

Operatørens ansvar

Olje- og energidepartementet ønsker ikke å kommentere utfordringene med å ferdigstille Goliat-plattformen.

– Det er operatøren og rettighetshaverne sitt ansvar å gjennomføre utbygginger på norsk sokkel i tråd med gjeldende sikkerhetskrav, innen planlagt tid og kostnad, og med god kvalitet, sier kommunikasjonsrådgiver Jon Evang i OED til Teknisk Ukeblad.

Les også: Det brukes penger på sokkelen som aldri før, men lønnsomheten går ned