Over halvparten av jobbene havner i Norge etter at Kværner fikk Sverdrup-kontrakten. (Bilde: Statoil/Kjersti Magnussen)

JOHAN SVERDRUP

Gigantkontrakt til Kværner - så mange jobber havner i Norge

Denne gangen går få til Asia.

Kværner Stord ble i dag tildelt kontrakten for bygging av dekket til utstyr- og boligplattformen på Johan Sverdrup-feltet, i et prosjektpartnerskap med KBR.

Kontrakten har en verdi på 6,7 milliarder kroner, og vil på topp sysselsette totalt 1500 til 2000 personer.

Det betyr en rekke etterlengtede årsverk for en presset norsk oljebransje.

I alt vil mellom 50 og 60 prosent av jobbene forbli i Norge, opplyser Kværner til Teknisk Ukeblad.

Les også: Aldri før har det blitt installert utstyr så dypt i Norge

Polen, Storbritannia og Sverige

Samtidig vil en god del av arbeidet gjøres hos utenlandske leverandører. Utstyr- og boligplattformen består av to moduler, en utstyrsmodul og en boligmodul.

Utstyrsmodulen skal bygges av underleverandører i Polen under Kværners ledelse og ferdigstilles på Stord. KBR skal utføre prosjektering og innkjøp av utstyr til utstyrsmodulen fra Storbritannia.

Boligmodulen skal bygges hos Apply Leirvik på Stord og i Emtunga Sverige. Plattformdekket skal sammenstilles på Kværner Stord.

Kommunikasjonssjef i Kværner, Torbjørn Andersen, forklarer at de foreløpig ikke har alle avtaler helt på plass, og at det dermed ikke er mulig å si nøyaktig hvordan arbeidsplassene vil fordele seg på de ulike stedene.

– Det vil vi ha mer data på når vi er kommet lenger i prosessen. Men det vi kan si nå er at i overkant av 50 prosent av arbeidsplassene vil være norske, men ikke mer enn 60 prosent, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Storinvestor: – Oljeingeniørene har vært overbetalt

1750 norske arbeidsplasser

I tillegg til de 1500 til 2000 som vil være direkte involvert i prosjektet, anslår Kværner at det vil komme ytterligere 1500 arbeidsplasser hos leverandører og underleverandører.

– Det blir cirka 3500 arbeidsplasser totalt. Halvparten av det blir 1750, så litt i overkant av det havner trolig i Norge, påpeker Andersen.

At omkring halvparten av arbeidet gjennomføres i Norge, halvparten i utlandet, er omtrentlig det nivået Kværner tradisjonelt har ligget på.

– Vi pleier å ligge på noe over 50 prosent, det varierer litt fra ett prosjekt til et annet. Jeg vil tro at vi på dette prosjektet har et norsk innhold opp mot det nivået vi hatt hatt før. Men vi har også hatt prosjekter som har ligget høyere enn dette.

Les også om de interne Statoil-detaljene: Interne detaljer avslører: Sverdrup-oljen blir mindre verdt enn vanlig olje

Fornøyd, tross utenlandsandelen

Petroleumsavdelingen i Norsk Industri er svært fornøyd etter at Statoil og resten av Sverdrup-partnerskapet i dag gjorde det kjent at boligplattformen blir tildelt Kværner.

Også på tross av at mange av arbeidsplassene havner i utlandet.

– Kværner har alliert seg med KBR, så der blir det en stor utenlandsandel på engineeringen. Men det vil igjen styrke Kværner slik jeg ser det – ved at de er med i andre regioner i verden der det skal bygges plattformdekk fremover, sier Runar Rugtvedt i Norsk Industri.

Han sier videre at det vil være vanskelig for dem å si noe om hvor mange arbeidsplasser som blir i Norge og hvor mange som går til utlandet.

– Vi kjenner ikke hele underleverandørkjeden. Men det vi har sett fra den ferske rapporten til Agenda Kaupang, er at Norge får rundt 60 prosents andel når det blir en «norsk kontrakt». Tilsvarende er det 40 prosent og fallende norsk innhold når det tildeles til Asia, sier han.

– Dette er naturligvis fordi en asiatisk leverandør som har EPC-ansvar gjerne vil bygge opp kompetanse i sine nærområder.

Les også: Dette er unikt med Goliat. I morgen ankommer teknologikjempen Hammerfest

Slipper Langtvekkistan

Han mener at noe av det viktigste er at prosjektstyringen er fra Norge og at det er viktig i et langt perspektiv, særlig fordi Sverdrup skal produsere så lenge som i 50 år.

– Sverdrup er et felt våre barnebarn skal drifte, så eierskap og kunnskap om feltet fra norske, gode leverandørmiljøer er også viktig for operatøren. At man har tjenester og kunnskap om dette i nærområdet er svært viktig, mener Rugtvedt.

– Da slipper man å reise til Langtvekkistan for å få service og reservedeler. Kunnskap om ting som skal gjøres ligger da i Norge. Det er viktig for den langsiktige driften av Sverdrup at det er norske som har fått så stor uttelling så langt.

Han mener det er mange årsaker til at EPC-kontraktene kommer til Norge. Blant annet erfaringer fra Asia, der ikke alt har gått på skinner tidligere.

– Både gleder og sorger fra Asia er nok tatt med i denne evalueringen. I tillegg har norske leverandører spisset blyanten, sier han.                                                                                                                                                         

Rugtvedt sier at kontrakten er veldig gledelig for verfts- og prosjektmiljøet til Kværner.

– De vant kontrakten i en knallhard internasjonal konkurranse. Det var veldig hyggelig totalt sett for leverandørmiljøet i Norge. Det betyr at Aibel har ansvar for boreplattformen, mens Kværner har ansvar for bolig- og utstyrsmodulen.

Les også: Ny kuttrunde i Statoil – 2.400 kan bli overflødige

Har kuttet kostnader

Kværner kjempet også om å få bygge boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet. Da Aibel stakk av med den kontrakten i februar varslet Kværner store kutt.

Selskapet ønsket på det tidspunktet ikke å gå ut med hvor mange arbeidsplasser, om noen, som var planlagt lagt til utlandet, av konkurransehensyn.

– Hva har Kværner gjort siden februar, for å bli konkurransedyktige i kampen om boligplattformkontrakten?

– Vi har systematisk gjennomført forbedringer på mange områder. Vi begynte alt i fjor med å få på plass forbedringer for stålunderstell, som jo gjorde at vi sikret oss en kontrakt på det. Så har vi fylt på med lignende forbedringer på andre områder, også plattformdekk, sier Andersen.

Kværner har i tillegg redusert egen kostnadsbase, og fått til bedre avtaler, med bedre rater, fra sine leverandører.

– Det er altså ikke bare én årsak, men mange faktorer samtidig, som gjør at vi nå kan dokumentere at vi er konkurransedyktige på bygging av plattformdekk, poengterer kommunikasjonssjefen.

Selskapet har også satt opp en så effektiv organisasjon som mulig, spesifikt for dette Johan Sverdrup-prosjektet, sammen med KBR.

De to selskapene har samarbeidet om kontrakter siden 80-tallet, og KBR var også en del av anbudet Kværner leverte på boreplattformen til Johan Sverdrup.

Les også: Drukning, brann, klemskader og fall krevde 13 liv. Nå bes Oljefondet selge aksjene

40 og 60 prosent utenlands

Kværner er langt fra alene om å sette arbeidsplasser utenlands. Både Aibel og Aker Solutions setter store deler av arbeidet i sine Johan Sverdrup-kontrakter utenfor Norges grenser.

Aibel benytter seg blant annet av verftet sitt i Thailand. Oljeserviceselskapet skal  prosjektere og bygge boreplattformen, en kontrakt til en verdi av åtte milliarder kroner, og den største på norsk sokkel noensinne.

Prosjektet sysselsetter til sammen 3000 personer. 40 prosent av disse holder til i Thailand.

Aker Solutions, som i januar ble tildelt en 4,5 milliarderskontrakt med Statoil, for prosjektering og innkjøpsledelse for stigerørs- og prosessplattformdekket til Johan Sverdrup, utfører store deler av arbeidet utenlands.

Av de 1000 ingeniørjobbene som arbeidet vil involvere, havner 600 av dem på kontorene til Aker Solutions i England og India, med cirka 300 på hver.

Kværner skal også bygge stålunderstellet til stigerørsplattformen på Johan Sverdrup, og vil da benytte seg av sitt eget verft i Verdal.

I hovedsak vil arbeidet foregå i Norge, men selskapet vil benytte seg av noen utenlandske leverandører for produkter som ikke finnes i Norge.

Les også: Statoil får bruke «plumbo» på Melkøya