Aasta Hansteen-prosjektet i Norskehavet har satt ny dybderekord etter Emas AMCs subseainstallasjon på 1200 meters dyp. (Bilde: EMAS AMC)

AASTA HANSTEEN

Aldri før har det blitt installert utstyr så dypt i Norge

Ny rekord på Aasta Hansteen.

En ny rekord har blitt satt på norsk sokkel. Aldri før har det blitt installert en subseastruktur på så dypt vann i Norge, som da selskapet Emas AMC gjennomførte sitt prosjekt for Statoils Aasta Hansteen-utbygging.

– Vi har gjennomført en vellykket transport og installasjon av tre subsea-strukturer på Aasta Hansteen, melder selskapet i dag.

Les også: Skal unngå kritiske feil: Her leker Sverdrup-ingeniørene hviskeleken

1200 meters dyp

Installasjonen skjedde på 1200 meters havdyp i Norskehavet, 300 kilometer vest for Bodø.

– Aldri før har installasjon av subseastrukturer blitt gjennomført på tilsvarende havdyp på norsk sokkel, uttaler Svein Haug, regionsjef for Europa og Afrika i meldingen.

Leveransen fra Emas AMC til Aasta Hansteen-utbyggingen inkluderer transport og installasjon av to 4-slotstrukturer og en single-slotstruktur.

Det var subseakonstruksjonsskipet Boa Sub C som ble brukt til transport- og installasjonsjobbene.

Les også: Det meste er ekstremt på Aasta Hansteen

Uvanlig dypt prosjekt

Statoil
Aasta Hansteen-prosjektet til Statoil er et gassprosjekt i Norskehavet. Den skal bygges ut med en Spar-plattform, som er en flyter med kondensatlager. Det blir subseabrønner og gasstransport, mens kondensat hentes ut av shuttletankere.

Prosjektet har en estimert prislapp på 31 milliarder kroner. I tillegg utløste utbyggingen ny infrastruktur for gasstransport – også kjent som Polarled.

Det er uvanlig i Norge med utbyggingsprosjekter som er på så dypt vann som Aasta Hansteen.

Sammenlignet med operasjoner på rundt 300 meters dyp som er vanlig i Nordsjøen, vil alt ta lengre tid. En ROV (ubemannet undervannsfartøy) bruker tre–fire ganger lengre tid opp og ned. Løftewirer vil i seg selv veie 100 tonn og dermed spise av vekten til utstyret som settes ned på havbunnen.

Les også: Dette er oljearbeidernes favorittplattformer