Det er ventet at Statoil kommer med en ny oppdatering på Johan Castberg-prosjektet i løpet av juni. (Bilde: Statoil)

JOHAN CASTBERG

Frykter enda en utsettelse på Johan Castberg

Snart kommer Statoil med en oppdatering på Barents-prosjektet sitt.

Det er fortsatt i det blå hva som skjer med Statoils neste Barentshavs-utbygging, Johan Castberg. Og selskapet holder fortsatt kortene tett til brystet på hva som vil være neste steg.

Men det er forventet en oppdatering i løpet av juni.

– Vi forventer et konseptvalg i løpet av de neste ukene, kanskje allerede i neste uke, sier styreleder i interesseorganisasjonen Petro Arctic, Arvid Jensen til Teknisk Ukeblad.

Men Statoil vil foreløpig ikke si noe.

– Vi sier ikke noe før vi kommer med neste oppdatering, opplyser Statoils informasjonssjef for norsk sokkel, Ørjan Heradstveit.

– Ikke flere utsettelser

Det er knyttet stor spenning til den neste oppdateringen fra Statoil. For det har vært en relativt turbulent vei fra Skrugard- og Havis-funnene ble gjort, til dit man er nå.

Da den rødgrønne regjeringen gjorde endringer i friinntektsskatten, så Statoil seg nødt til å utsette prosjektet. Jubelscenene fra lokalsamfunnet da Statoil proklamerte ilandføring av oljen til Veidnes, har blitt snudd om til usikkerhet.

Statoil satte dermed i gang en storstilt letekampanje i nabolaget for å finne mer ressurser til å forsvare utbyggingen. Og nå nærmer det seg altså at man får greie på mer av veien videre.

Arvid Jensen i Petro Arctic sier at det verste som nå kan skje, er at Statoil utsetter Castberg ytterligere.

– Vi håper at det går mot en hurtig utbygging, og at det ikke blir flere utsettelser. Vi har for lite grunnlag for et stabilt marked, så det er viktig at det kommer en utbygging. Den beslutningen håper vi tas nå, sier Jensen.

Les også: Statoil fortsetter Castberg-skuffelsen i Barentshavet

Svært spent

Han sier at de fortsatt håper at det blir en ilandføring av oljen, men er usikker på om det er det som blir den endelige løsningen. Statoil har nemlig gitt signaler underveis på at en offshore-løsning kan være vel så bra.

– Vi håper helt klart på ilandføring, for det gir de største ringvirkningene på lang sikt. Da får man også infrastrukturen som gjør det lettere å bygge ut nye felt i fremtiden. Det er en klar forventning hos oss at man får dette til, sier Jensen.

– Hvordan har signalene for dette vært i den siste tiden?

– Det er et helt åpent spørsmål. Vi ser at det kan være ulike vurderinger hos partnerne, og vi er svært spent på hva som kommer. Det kan kanskje gå mot en flyter, uten at vi kan si at det er sånn det blir.

– Hva er de viktigste vurderingene selskapene må gjøre nå?

– Først og fremst må det være et lønnsomt og robust prosjekt, og det har vi grunn til å tro at de har. Deretter er det konseptvalget, og der ser man dessverre ofte fra prosjekt fra prosjekt. Da får man ikke lagt inn beregninger rundt eventuelle fremtidige prosjekter. Vi har en viss frykt for at det vil være det samme her. Vi mener at det på lang sikt vil være best lønnsomhet med ilandføring, sier Jensen.

Les også: Oljebransjen: – Liten forskjell på Nordsjøen og Barentshavet

Det verste som kan skje

– Blir du skuffet med en flyter-løsning?

Ja, fordi jeg tror den beste løsningen for fremtidige prosjekter. I tillegg ser man bra letesuksess i området, med både Gotha og Hoop-området. Derfor tror vi det er viktig å gå for ilandføring og vi vil bli skuffet hvis ikke det er det som blir løsningen. Men vi ser selvfølgelig at det vil være til gunst for alle at et solid prosjekt blir bygget ut, selv om det er ilandføring vi ønsker oss.

– Hva er det verste som kan skje når Statoil kommer med oppdateringen?

– En lenger utsettelse vil være det verste. Vi trenger nye prosjekt og aktivitet for å ha et stabilt marked. Foreløpig har vi bare Snøhvit og letevirksomheten her, samt at Goliat har vært kraftig utsatt.  Vi har dårlige erfaringer med lange utsettelser. Det skaper usikkerhet, sier styrelederen.

Optimisme og skuffelse

Det er også en viss politisk uro rundt Castberg-utbyggingen. Tidligere har fylkesordfører i Finnmark, Runar Sjåstad, fortalt Teknisk Ukeblad at han ser på usikkerheten rundt ilandføringen som et uromoment.

– Vi ble veldig optimistiske da Statoil så tidlig ga signalet om ilandføring. Skuffelsen ble derfor større da Statoil ville utrede andre løsninger. Det er ingen tvil om at det for oss var et skritt i feil retning, selv om vi har forståelse for hvorfor de må gjøre det, sa Sjåstad i februar.

– Til slutt regner jeg med at det blir tatt en beslutning ut fra fakta, og ikke fra synsing og følelser, sa han videre.

Les også:

Dette er de to Castberg-alternativene

Her kommer verdens største jackup-rigg til Norge

Lundins første olje fra norsk sokkel kommer senere enn planlagt