Forslaget går ut på å føre opp automatiske, fleretasjes oppstallingsplasser for bil. Her vises den vertikale løsningen. (Foto: Bakke Engineering)

E18 Vestkorridoren

Foreslår helautomatiske parkeringsanlegg langs E18

Skal få flere til å velge kollektivt.

Automatiske parkeringsanlegg inne i fjellet eller under bakken. Det kan være løsningen for å unngå økt trafikk på dagens E18 Vestkorridoren, ifølge ingeniør Jens A Bakke.

Sammen med kolleger i Bakke Engineering har han sett på muligheten for å etablere mangeetasjes parkeringsanlegg langs den høytrafikkerte veien. 

Automatisk parkeringsanlegg

Ideen fra Bakke er helt i tråd med ambisjonene i Oslopakke 3. 

– Tanken er å få parkert alle bilene før de kommer til E18. Det ville redusert køen betraktelig, samtidig som det ville vært bra for miljøet, forklarer han. 

Løsningen han ser for seg likner den man finner i storbyer rundt om i verden med biler som automatisk plasseres i mange etasjer over hverandre. 

– I dag er det stor mangel på innfartsparkering. De muligheten som er fylles raskt opp, og bilistene må gjerne lete lenge etter ledig plass. Med et flereetasjes automatisk parkeringsanlegg vil man enkelt kunne sette fra seg bilen uten å måtte tenke på hvor den skal stå, eller om det er plass, sier han. 

I New York er multi stack parking noe man ser overalt.
I New York er multi stack parking noe man ser overalt. Foto: Mario Roberto Duran Ortiz

Som et plukklager

Løsningen går ut på å benytte seg av prinsipper fra helautomatiske plukklager.

– Plukklager er enkelt fortalt, et sett med lagerreoler hvor de enkelte delene er plassert på dedikerte plasser. Hele ordrer kan plukkes opp og hentes ut automatisk av lagerets transportsystem, styrt av datasystemet som hele tiden vet hvor hver del er lagret, forklarer Bakken

Og sier det er en relativt enkel sak å overføre prinsippet til anlegg for oppbevaring av biler. 

– Ideen går ut på at trafikantene kjører til nærmeste oppbevaringshall, parkere bilen på den parkeringsrampe de får anvist ved ankomsten og slippe å lete etter en ledig plass, låse bilen og drar videre med nærmeste kollektivtransport. Ved retur får de bilen utlevert på en annen rampe og kjører ut derfra, utdyper han.

All forflytning av bilene i anlegget vil skje automatisk og de enkelte bilene vil sirkulere rundt i anlegget avhengig av biler som kommer inn og leveres ut. Logistikken og den interne transporten styres av anleggets datasentral.

To løsninger

Foreløpig har Bakke sett på strekningen fra Sandvika i Bærum, til Skøyen i Oslo. 

Studien tar ikke for seg noen konkrete plasseringer, men peker på en del områder anleggene kan plasseres.

– Gjønnes, Jar, Høvik og Stabekk er blant de stedene vi mener et automatisk parkeringsanlegg vil egne seg. Alle de stedene er det parkeringsplasser i dag. Men automatiske oppbevaringsanlegg vil gi en betydelig kapasitetsøkning, sier Bakken.

 På grunn av ulike plasseringsbehov de forskjellige stedene, har Bakken skissert to ulike løsninger på parkeringsanleggene

Den horisontale versjonen er tenkt plassert inne i fjellhaller eller over bakktrasee.
Den horisontale versjonen er tenkt plassert inne i fjellhaller eller over bakktrasee. Foto: Bakke Engineering

Minimalt plassbehov

Den ene løsningen er horisontal og tenkt plassert inne i fjellhaller eller over banetraseene. Den andre er vertikal og kan bygges ned i bakken, over bakken eller begge deler etter kapasitetsbehovet på stedet.

– Begge versjonene er bygget sammen av enkle standardisert selvbærende moduler. Dette gir en mulighet til å øke kapasiteten etter behov, forklarer Bakken. 

Ved å benytte seg av denne løsningen mener han det er mulig å unngå bruken av etasjeskillere, da de enkelte moduler hygges oppå hverandre og all belastning tas opp av modulenes strukturer.

– Derved blir plassbehovet mellom bilene minimalt, samtidig som man slipper dødplass som tilkjørsveier og døråpningsplass siden alt skjer automatisk, sier han. 

Den vertikale løsningen er tenkt å bygges ned i bakken, men skal også kunen fungere over bakkenivå.
Den vertikale løsningen er tenkt å bygges ned i bakken, men skal også kunen fungere over bakkenivå. Foto: Bakke Engineering

Betales med bompenger

Bakke Engineering har ikke sett på kostnadene for parkeringsløsningen, eller prisen det vil koste for bilister å benytte seg av den. 

– Men bruken av systemet må ikke blir mer kostbar enn bilkjøring helt fram til jobb for den enkelte bilist, sier Bakken.

Og legger til at miljøgevinsten ved et slikt systemet bør gi grunnlag for en subsidieordninger for å redusere kostnadene til brukeren.

– En god ide kan jo være å beuke en vesentlig del av bompengene til subsidieringen som en bonus til de sombenytter seg av tilbudet istedenfor å belaste E18, forselår han.

Må se på prisen 

Fylkesdirektør for samferdsel i Akershus, Thomas Tvedt, synes løsningen høres interessant ut. 

– Vi vil se på alle muligheter for å gjøre reisen for innbyggerne fra Asker og Bærum så effektiv som mulig. Om vi klarer å få de over på kollektivtransport som er konkurransedyktig på tid så vil vi se på alle nye løsninger. Vi avviser ingenting i utgangspunktet, sier han. 

Tvedt er kjent med tilsvarende løsninger i andre storbyer, og sier utfordringen med denne type løsninger er pris. 

– I New York er det private selskaper som driver parkeringene, noe som gjør at innbyggerne må betale en god del for tjenesten. Her i Akershus har det vært et sterkt ønske om at denne type parkering skal være tilnærmet gratis. Så utfordringen blir å se på hvordan man kan løse kostnadsspørsmålet, dersom løsningen skulle bli aktuell, sier han. 

Kommentarer (28)

Kommentarer (28)