TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Dynamiske displayer viser når lastebilene skal av gårde. Det gjør parkeringen mer effektiv. (Foto: Siemens)
Innhold fra annonsør

Denne teknologien kan øke parkeringskapasiten med 150 prosent

Stadig flere lastebiler bidrar til at trafikken tettes til på europeiske veier - med smarte teknologier frigjør man mer plass enn noen gang.

En ny parkeringsløsning som i disse dager testes på Jura-West-servicestasjonen langs A3-motorveien i Tyskland har som mål å hjelpe hardtarbeidende lastebilsjøfører.

Ved å bruke smart teknologi for å utnytte det tilgjengelige parkeringsarealet, forventer BAST (tilsvarende Transportøkonomisk institutt i Norge) å få plass til langt flere lastebiler på servicestasjoner langs motorveiene i landet.

Løsningen kalles «smart kompaktparkering» og fungerer ved at flere lastebiler enn vanlig kan stå parkert på samme areal fordi samtlige parkerer bak hverandre. Organiseringen av lastebilene er basert på når de skal dra videre igjen, og avgangstidene vises på en skjerm over hver parkeringsrad.

Fordelene med konseptet er tydelige: Kapasiteten økes med 150 prosent uten at det er behov for krevende utbygging. Skjermene kan installeres uten nevneverdig byggearbeid, samtidig som trafikksikkerheten og komforten på stasjonene øker.

Dynamiske skjermer

Med «kompaktparkering» blir flere lastebiler plassert tett bak og ved siden av hverandre. Der hvor det tidligere var rom for bare to kjøretøy, som ble separert av et kjørefelt, vil kompaktparkering gjøre plass til tre eller flere kjøretøy. For å unngå forsinkelser når lastebilene skal dra blir de sortert basert på avgangstidene sine. De som kjører av gårde tidligst parkerer lengst foran. Dette eliminerer behovet for et kjørefelt, slik at plassen for parkering maksimeres.

– Den unike funksjonen som skiller kompaktparkering fra vanlig parkering er bruken av dynamiske skjermer over parkeringsradene, forklarer Franz Pelzer, prosjektleder hos Siemens.

Sjåførene blir tilbudt parkering basert på avgangstidene. Et smart datasystem holder enkelt oversikt over hvor det er tilgjengelig kapasitet nå og i fremtiden.
Sjåførene blir tilbudt parkering basert på avgangstidene. Et smart datasystem holder enkelt oversikt over hvor det er tilgjengelig kapasitet nå og i fremtiden. Foto: Siemens

– Disse gjør det mulig for sjåførene som ankommer å se den seneste avgangstiden til kjøretøyene som er allerede parkert i den gitte raden. I stedet for å bli henvist til en spesifikk plass, blir sjåførene tilbudt forskjellige parkeringsmuligheter for forskjellige avgangstider. Det finnes ingen terminaler eller bommer der de må sjekke inn, bare dynamiske skjermer som er koblet opp mot et system som ser at en lastebil står parkert.

Måles av sensorer

Smart kontroll av skjermene krever en effektiv teknologi som ser hvor lastebilene faktisk står parkert. For å løse dette har Siemens utviklet et sensorsystem som måler gjenværende lengde i hver rad. Systemet kan monteres på en ramme av stålrør. Da unngår man å måtte grave opp asfalten for å legge ned sensorer, som tidligere har vært løsningen.

En datamaskin kalkulerer parkeringsmulighetene frem i tid basert på forventet behov, og distribuerer avgangstidene på tvers av alle radene på parkeringsplassen. En tilknyttet algoritme som kjører helt automatisk i et kontrollsenter, prosesserer informasjonen fra sensorene slik at en storskjerm ved innkjøringen kan vise hvor det er ledig plass.

Parkeringsplassen er også utstyrt med et smart lyssystem som reagerer på hvor mange lastebiler det står i hver rad, slik at lyset i fulle rader kan dimmes ned for at sjåførene skal få en bedre natts søvn.