TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

(Bilde: Siemens AG)
Innhold fra annonsør

Enkel og rask parkering med ny radarteknologi

Du kjenner kanskje igjen følelsen, den evige letingen etter en parkeringsplass og frustrasjonen som oppstår når parkeringsplassen er for liten i forhold til bilen. Om få år kan teknologi heldigvis forkorte jakten.

Europeiske undersøkelser viser at bileiere i byer i gjennomsnitt bruker opptil 100 timer i løpet av livet på å lete etter parkeringsplass. Det anslås videre at om lag en tredjedel av bytrafikken kommer fra bileiere som leter etter parkeringsplass.

Nå kan byer og kommuner oppnå bedre trafikkflyt og mindre forurensning med smarte sensorer, programvarer og Big Data, løsningen er radarbasert parkering.

Pilotprosjekt i Berlin

I Berlin er det satt opp et testprosjekt der radarer overvåker et felt med parkeringsplasser i bydelen Bundasallee. Radarene sender informasjon om hvilke plasser som er ledige opp i skyen som deretter kan hentes ned til bileiernes smarttelefoner.

- Et slikt system vil forenkle letingen etter parkeringsplasser dramatisk ettersom bileierne får oppdatert informasjon direkte til sin telefon. Gjerne før de setter seg i bilen på vei til jobb, sier Jochen Eickhold, divisjonsdirektør for Siemens Mobility.

Hvis det er ingen ledige parkeringsplasser kan systemet sende informasjonen til din smarttelefon og veilede deg til nærmeste ledige parkeringsplass.
Hvis det er ingen ledige parkeringsplasser kan systemet sende informasjonen til din smarttelefon og veilede deg til nærmeste ledige parkeringsplass. Foto: Siemens AG

Vet størrelsen på bilen

Systemet kan også lære seg størrelsen på bilen din. På denne måten kan systemet avdekke hvor stor parkeringsplass bilen trenger, og vil dermed finne den mest optimale parkeringsplassen nær ditt stoppested.

- Denne forholdsvis enkle, men smarte teknologien kan redusere opp til 30 prosent av tiden en sjåfør leter etter en parkeringsplass, og åtte prosent av det generelle trafikkvolumet, sier Glenn Ferslev, Solution Manager i Siemens.

Hvis det er ingen ledige parkeringsplasser kan systemet sende informasjonen til din smarttelefon og veilede deg til nærmeste ledige parkeringsplass. Det er også mulighet for at systemet kan finne den nærmeste og beste kollektivtilbudet som kjører deg i nærheten av ditt stoppested.

Se video av hvordan systemet fungerer.

Smart city-konsept

Teknologien er ikke grensesprengende, men denne løsningen fra Siemens er unik ettersom hver radar har en rekkevidde på opp til åtte forskjellige parkeringsplasser og en presisjon ned til imponerende 30x30 centimeter.

- Systemet kan sikre at biler ikke parkerer utenfor den oppstilte parkeringsplassen slik at syklister og forbigående ikke utgjør en fare for andre bilister. Kommuner har dermed mulighet til å skape større grad av sikkerhet i trafikken, sier Ferslev.

Kan skreddersys til kommuner

København Kommune vurderer å ta i bruk radarbasert parkering allerede i 2016.

- Med parkeringssensorer får vi et bedre overblikk over ledige parkeringsplasser, og dermed en bedre utnyttelse av parkeringsplassene. På denne måten kan vi identifisere hvor det eventuelt er behov for flere parkeringsplasser, sier Morten Kabel i København Kommune.

Det er ikke muligheten som begrenser denne teknologien, men systemet kan skreddersys til et hvert behov.  

- Systemet er klart. Spørsmålet er hvordan ulike byer eller kommuner vil bruke det. Det finnes mange muligheter, sier Ferslev.

Det er de brukervennlige løsningene som gjør hverdagen enklere.
Det er de brukervennlige løsningene som gjør hverdagen enklere. Foto: Siemens AG