MOTOR

For Canada er F-35 et tilbakeskritt

F-35 Lightning II produseres av Lockheed Martin.
F-35 Lightning II produseres av Lockheed Martin. Bilde: Tom Reynolds
27. okt. 2011 - 13:38

Aftenposten skriver torsdag at F-35 ikke kan kommunisere når det flyr i arktiske strøk.

Saken ble sitert av NTB og publisert også på tu.no: F-35 ikke tilpasset arktiske strøk

Nye løsninger

– Dette er selvfølgelig ikke riktig. F-35 har akkurat de samme kommunikasjonsmulighetene som dagens F-16, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet i en pressemelding .

Han legger til at det er et krav til enda bedre løsninger for F-35, og det er lagt en plan for oppgraderinger.

Skal forbedres

Fra departementet heter det at Norge vurderer fortløpende den teknologien som planlegges integrert i F-35.

Herunder alternative løsninger for å sikre kommunikasjon over lengre distanse.

– Dette kan være satellittkommunikasjon i flere former samt annen type kommunikasjon. Det er enda for tidlig å si noe om endelig løsning. Den vil de første årene være på samme nivå som i dag og gradvis forbedres, sier Roger Ingebrigtsen i meldingen.

FACE II

– Dette er ingen kampflyspesifikk utfordring, men det er jo slik at jo lenger sør eller nord på kloden du befinner deg, jo vanskeligere er det å benytte geostasjonære satellitter. Den retningsbaserte antennen er også problematisk i et kampfly som både skal manøvrere og har begrenset plass, sier oberstløytnant Sigurd Fongen i F-35-programmet til Teknisk Ukeblad.

Fongen forteller at for å kommunisere i arktiske strøk, benytter de kanadiske CF-18-kampflyene i dag FACE II (Fighter Aircraft Command Control & Communication Enhancement)

Dette er en missillignende pod som henges på en våpenstasjon. Kampflyets VHF/UHF-radio kommuniserer med FACE II som igjen har link til Iridium-satellittene. Hver pod har to iridiummodem.

Det blir omtrent som å ha en satellittelefon på vingen. Men disse lavbanesatellittene gir begrenset båndbredde.

Tilbakeskritt i Canada

– Det er bakteppet for debatten i Canada. For dem vil det være et tilbakeskritt å gå over til et fly som per i dag mangler denne kapasiteten. Men for oss vil F-35 ha akkurat like gode kommunikasjonsmuligheter som F-16, bare at de vil bli bedre på sikt, sier Fongen.

Han forteller at FACE II-utstyret kom som et hurtig svar på kommunikasjonsbehov over Afghanistan i 2004. Men det er ikke ansett som et prioritert behov i det norske luftforsvaret, og er derfor ikke anskaffet.

Block 4 eller 5

Ifølge Fongen er det ikke endelig fastsatt når kommunikasjonsoppgraderingen kommer på plass i F-35. Fongen antyder imidlertid at det kommer i block 4 eller 5.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Utviklingsfasen avsluttes med block 3, som hovedleveransen av de norske kampflyene fra 2018 vil ha.

De fire første treningsflyene i 2016 vil ha block 2-software.

– F-35 er ikke bygget for flyshow

F-35 er ikke ferdigtestet før 2016

12 leverte i år

Samtidig melder produsenten Lockheed Martin at de onsdag leverte den sjette F-35A-maskinen (AF-13), altså typen Norge skal anskaffe, til det amerikanske forsvaret.

Flyet vil bli brukt til trening av piloter og vedlikeholdsmannskaper ved flybasens nye F-35-treningssenter.

Dagen før gjennomførte den første produksjonsmodellen (BF-6) av STOVL-versjonen F-35B sin jomfrutur.

Lockheed Martin har levert 12 F-35-kampfly til det amerikanske forsvaret så langt i år.

F-35 lander vertikalt på dekk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.