F-35 Lightning II produseres av Lockheed Martin. (Bilde: Tom Reynolds)

For Canada er F-35 et tilbakeskritt

Aftenposten skriver torsdag at F-35 ikke kan kommunisere når det flyr i arktiske strøk.

Saken ble sitert av NTB og publisert også på tu.no: F-35 ikke tilpasset arktiske strøk

Nye løsninger

– Dette er selvfølgelig ikke riktig. F-35 har akkurat de samme kommunikasjonsmulighetene som dagens F-16, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet i en pressemelding .

Han legger til at det er et krav til enda bedre løsninger for F-35, og det er lagt en plan for oppgraderinger.

Skal forbedres

Fra departementet heter det at Norge vurderer fortløpende den teknologien som planlegges integrert i F-35.

Herunder alternative løsninger for å sikre kommunikasjon over lengre distanse.

– Dette kan være satellittkommunikasjon i flere former samt annen type kommunikasjon. Det er enda for tidlig å si noe om endelig løsning. Den vil de første årene være på samme nivå som i dag og gradvis forbedres, sier Roger Ingebrigtsen i meldingen.

FACE II

– Dette er ingen kampflyspesifikk utfordring, men det er jo slik at jo lenger sør eller nord på kloden du befinner deg, jo vanskeligere er det å benytte geostasjonære satellitter. Den retningsbaserte antennen er også problematisk i et kampfly som både skal manøvrere og har begrenset plass, sier oberstløytnant Sigurd Fongen i F-35-programmet til Teknisk Ukeblad.

Fongen forteller at for å kommunisere i arktiske strøk, benytter de kanadiske CF-18-kampflyene i dag FACE II (Fighter Aircraft Command Control & Communication Enhancement)

Dette er en missillignende pod som henges på en våpenstasjon. Kampflyets VHF/UHF-radio kommuniserer med FACE II som igjen har link til Iridium-satellittene. Hver pod har to iridiummodem.

Det blir omtrent som å ha en satellittelefon på vingen. Men disse lavbanesatellittene gir begrenset båndbredde.

Tilbakeskritt i Canada

– Det er bakteppet for debatten i Canada. For dem vil det være et tilbakeskritt å gå over til et fly som per i dag mangler denne kapasiteten. Men for oss vil F-35 ha akkurat like gode kommunikasjonsmuligheter som F-16, bare at de vil bli bedre på sikt, sier Fongen.

Han forteller at FACE II-utstyret kom som et hurtig svar på kommunikasjonsbehov over Afghanistan i 2004. Men det er ikke ansett som et prioritert behov i det norske luftforsvaret, og er derfor ikke anskaffet.

Block 4 eller 5

Ifølge Fongen er det ikke endelig fastsatt når kommunikasjonsoppgraderingen kommer på plass i F-35. Fongen antyder imidlertid at det kommer i block 4 eller 5.

Utviklingsfasen avsluttes med block 3, som hovedleveransen av de norske kampflyene fra 2018 vil ha.

De fire første treningsflyene i 2016 vil ha block 2-software.

– F-35 er ikke bygget for flyshow

F-35 er ikke ferdigtestet før 2016

12 leverte i år

Samtidig melder produsenten Lockheed Martin at de onsdag leverte den sjette F-35A-maskinen (AF-13), altså typen Norge skal anskaffe, til det amerikanske forsvaret.

Flyet vil bli brukt til trening av piloter og vedlikeholdsmannskaper ved flybasens nye F-35-treningssenter.

Dagen før gjennomførte den første produksjonsmodellen (BF-6) av STOVL-versjonen F-35B sin jomfrutur.

Lockheed Martin har levert 12 F-35-kampfly til det amerikanske forsvaret så langt i år.

F-35 lander vertikalt på dekk