F-35 har så langt ikke integrert kapasitet for satellittkommunikasjon, og det er usikkert når eller hvordan problemet skal løses. (Bilde: Lockheed Martin)

F-35 ikke tilpasset arktiske strøk

De nye kampflyene Norge skal kjøpe i 2018, har ikke kommunikasjonsutstyr for arktiske strøk. De mangler rett og slett nødvendig programvare tilpasset norske forhold.

Les også: F-5 blir gitt bort

Ikke satellitt-klar

Nord for polarsirkelen sørger jordens krumning for at radiosignaler ikke fungerer like bra som de gjør lenger sør. Pilotene er derfor avhengige av å benytte seg av andre løsninger for å kommunisere, fortrinnsvis ved å snakke via satellitt. F-35 er ikke tilpasset kommunikasjon via satellitt, skriver Aftenposten.

Stortinget besluttet i 2008 å erstatte dagens F-16 med nye kampfly av typen F-35 Joint Strike Fighter. Totalt skal Norge kjøpe 56 fly fra den amerikanske produsenten Lockheed Martin. I første omgang har regjeringen besluttet å kjøpe fire F-35 treningsfly. De fire testflyene blir levert i 2016 uten mulighet til satellittkommunikasjon. Ingen kan garantere når Lockheed Martin klarer å få på plass den nødvendige programvaren.

Les også: Volvo fyrer opp F-35

Viktig i Nordområdene

Stein Erik Nodeland, som leder det norske kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet, bekrefter i en e-post til Aftenposten at flyet så langt ikke har integrert en kapasitet for satellittkommunikasjon, og at man heller ikke vet når eller hvordan problemet skal løses.

Les også: Traff blink med F-35-prisen

Ine Eriksen Søreide (H), som leder Stortingets utenriks- og forsvarskomité, krever at forsvarsminister Grete Faremo (Ap) finner en løsning.

– Nordområdene er et av våre viktigste operasjonsområder. Det å ha fulle kommunikasjonssystemer der er utrolig viktig, sier hun.

I løpet av våren 2012 skal regjeringen legge fram hele anskaffelsesprogrammet for Stortinget.

Dette er to F-35-kunder

Gjeldskrise kan gi dyrere kampfly

– Nye jagerfly må holde i 50 år