Bergingsmannskaper har markert grader på skipssiden. På det meste var slagsiden 52 grader, og ble målt til 39 grader mandag kveld. (Bilde: MCA)
Bergingsmannskaper har i løpet av helgen pumpet flere hundre tonn vann ut av Höegh Osaka. Tirsdag morgen, over to uker siden forliset, var slagsiden redusert til 47 grader. (Bilde: MCA)
Bergingsmannskaper har i løpet av helgen pumpet flere hundre tonn vann ut av Höegh Osaka. Tirsdag morgen, over to uker siden forliset, var slagsiden redusert til 47 grader. (Bilde: MCA)

HÖEGH OSAKA

Fjerner bilskipet ved 15 graders slagside

Utsetter tauingen.

DETTE ER SAKEN

  • Lørdag 3. januar 2015 fikk bilskipet Höegh Osaka slagside like etter avgang fra Southampton.
  • Los og kaptein satte skipet på sandbanken Bramble Bank i Solent utenfor Isle of Wight. Mannskap på 25 reddet med helikopter.
  • Svitzer engasjert for å berge skipet. Onsdag 7. januar flyter skipet med 50 grader slagside og taues 3,2 km til Spitbank nærmer Portsmouth.
  • Lasten består av 1200 luksusbiler fra Jaguar og Land Rover, 65 Mini og 104 JCB anleggsmaskiner.
  • Skipet går i fast rundtur mellom Europa, Midtøsten og India. Skipet kan ta 5400 biler og ble bygget i 2000.

Det britiske kystverket Maritime and Coastguard Agency (MCA) opplyser at Höegh Osaka sannsynligvis ikke blir tauet til kai onsdag, selv om opprettingen går som den skal.

Mandag kveld var slagsiden 39 grader. MCA opplyser at enkelte av skipets systemer er nå startet opp igjen, men presiserer ikke hvilke.

Les også: Pumper vann inn drivstofftankene for å redde bilskipet

Kart som viserhvor Höegh Osaka startet sin tur 3. januar (1) og Bramble Bank der kapteinen bevisst grunnstøtte skipet (2) og Alpha Anchorage (3) der skipet ble tauet for ikke å forstyrre skipstrafikken til Southampton.
Kart som viserhvor Höegh Osaka startet sin tur 3. januar (1) og Bramble Bank der kapteinen bevisst grunnstøtte skipet (2) og Alpha Anchorage (3) der skipet ble tauet for ikke å forstyrre skipstrafikken til Southampton. Wiki

Pumper vann

Maksimal slagside var oppe i 52 grader. Bergingsselskapet Svitzer jobber med å pumpe vann inni skipet over til tomme drivstofftanker for å stabilisere og rette opp skipet. Det ble anslått at skipet hadde tatt inn cirka 3.000 tonn vann. 800 tonn rent vann er pumpet ut fra bildekk og i sjøen.

Når skipets slagside er redusert til 15 grader, vil det bli tauet fra ankringsplassen Alpha Anchorage ved innseilingen til Portsmouth og til Southampton.

Les også: Kun 16 av 40 millioner gitt i støtte til grønn transport

Årsak

MCA skriver på sine nettsider at dette sannsynligvis ikke vil skje i dag, onsdag, slik planen var på mandag. Langtidsværmeldingen er imildertid god og skal ikke hindre videre berging.

Diskusjonen om årsak til bilskipets initielle stabiltetsproblem går heftig. Det er imidlertid britenes svar på Statens havarikommisjon for transport Sjø, The Marine Accident Investigation Branch, som skal granske ulykken.

Les også:

Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

Nå raser også skipsbyggingen

Skangass får eget LNG-bunkringsskip