INDUSTRI

Får 200 mill. til å drive med ekstrem-forskning

Nå skal det forskes mer på blant annet marine operasjoner under ekstreme forhold.

Høsting av ressusrer fra havbunnen krever ny kunnskap og teknologi. Her  skorsteiner med varmtvann på 600 meters dyp.
Høsting av ressusrer fra havbunnen krever ny kunnskap og teknologi. Her skorsteiner med varmtvann på 600 meters dyp. Bilde: UiB
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. nov. 2014 - 13:24

Enten det er veldig dypt eller veldig tøffe forhold, skal norske interesser være ledende.

Derfor har Forskningsrådet gitt Høgskolen i Ålesund status som Senter for forskningsdrevet Innovasjon (SFI). HiÅ skal blant annet samarbeid med universitetet i São Paulo i Brasil, NTNU, Marintek, Sintef og 15 bedrifter fra maritim bransje.

Senteret får navnet Marine Operations Center (MOIS). Det er første gang at en høgskole får en slik status i Norge. MOIS får et budsjett på 200 millioner kroner over åtte år.

Les også: Skipstrafikken ble firedoblet fra 1992 til 2012

Ekstremt i havrommet

Målet til SFI MOIS er å utvikle nye verktøy, prototyper og opplæring for en trygg og effektiv installasjon og vedlikehold av havromsstrukturer i ekstreme farvann. Eksempler på dette kan være subsea-operasjoner på dypt vann, installasjon av offshore vindturbiner, gruvedrift på havbunnen og operasjoner i Arktis.

– Forvaltning av havet og havets ressurser er en del av både Horizon 2020, næringsdepartementet og regjeringas strategi. Siden vi her på Vestlandet lever av og ved havet er dette gode nyheter og en stor anerkjennelse til Høgskolen i Ålesund og hele den maritime klynga, sier Per Erik Dalen, administrerende direktør i klyngeprosjektet Blue Maritime – Global Centre of Expertise.

Den maritime klyngen ble tidligere i år ett av to Global Centre of Expertise (GCE). Der også er Høgskolen i Ålesund med. Skolen er dermed både med i GCE og SFI.

– Dette bringer oss inn i elitedivisjonen i forskning. Nå er vi i den øverste divisjon som klynge og forskning. Får vi til et godt samspill her blir dette veldig spennende, sier Hans Petter Hildre, dekan ved Avdeling for Maritime Operasjoner ved Høgskolen i Ålesund i en pressemelding.

Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

Maritim verdensherredømme: Leder Per Erik Dalen i GCE Blue Maritim og næringsminister Monica Mæland.
Maritim verdensherredømme: Leder Per Erik Dalen i GCE Blue Maritim og næringsminister Monica Mæland.

Verdensledende på blå havromsoperasjoner

70 % av jordas overflate er dekket av hav. 80 % av havet er dypere enn 3000 meter. Norge har et havområde som er 6 ganger så stort som fastlandet. Her er store muligheter til nye innovasjoner og utvikling av nye blå næringer.

MOIS-senteret tar mål av seg om å være verdensledende i utnyttelse av havrommet både når det gjelder det marine og maritime. Det skal støtte innovasjonsprosesser i verdikjeden for marine operasjoner. Det skal utvikles kunnskap, metoder og verktøy for sikrere, mer effektiv og robust installasjon og opprettholdelse av offshore og dypvannsstrukturer og utstyr.

– Den maritime klyngen på Møre er ledende innen maritime operasjoner. Vi skal fortsatt være ledende i å utnytte havrommet både når det gjelder marine og maritime, sier Per Erik Dalen.

Les også: Nullutslippsfergen får ny klimapris

MOIS-Partnere

Forskningspartnere er Høgskolen i Ålesund, NTNU, MARINTEK AS og Sintef Fiskeri og Havbruk AS. Bedrifter: Farstad Shipping ASA, Olympic Shipping AS, Havila Shipping ASA, Rolls-Royce Marine AS, Brunvoll AS, Ulstein International AS, NCE Maritime, Offshore Simulator Centre AS.   Olje- og gassoperatører og forsyningsaktører: Statoil Petroleum AS, Subsea7 Norway AS, AMAS-AMC AS, Statkraft AS, Ocean Installer.

Internasjonalt er University of São Paulo med.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Høgskolen i Ålesund er også deltakere i to andre SFI prosjekter som nå har fått bevilgning. Center for Offshore Mechatronics med Universitetet i Agder som vertskapsinstitusjon og Smart Maritime med Sintef som vertskapsinstitusjon.

Også i to andre SFI-er er maritim bransje i førersetet.

Les også: Sivilingeniør-studenter stryker med vilje

Svart røyk: Black smoker er ett av mange dypvannsfenomener vi vet relativt lite om.
Svart røyk: Black smoker er ett av mange dypvannsfenomener vi vet relativt lite om.

SFI Smart Maritime

Marintek skal lede SFI Smart Maritime. Senteret skal jobbe for forbedret energieffektivitet og reduserte utslipp fra maritim sektor, blant annet gjennom utvikling av et systemorientert analyseverktøy som gjør det mulig å måle effekten av energieffektiviserende tiltak for skrog og propell, kraftsystemer og drivstoff under realistiske, fullskala forhold.

Høgskolen i Ålesund er med også her, men må finne seg i å være partner sammen med NTNU. Bedriftspartnere er Rolls-Royce Marine AS, Vard Group AS, ABB AS, Jotun A/S, Wärtsilä Moss AS og DNV GL AS samt viktige brukere som Wilhelm Wilhelmsen ASA, Solvang ASA, Det Stavangerske Dampskibsselskab Shipping AS, Sea-Cargo AS, Olympic Shipping AS og Norges Rederiforbund.

Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen

Arktis og fjerne strøk

Universitetet i Tromsø (UiT) har fått ansvar for å lede et SFI for overvåking og varsling av vær og forhold i fjerne strøk, deriblant Arktis.

Hovedmål for SFI Centre for Integrated Remote Sensing and Forecasting for Arctic Operations er å utvikle kunnskap og teknologi for overvåking av maritime forhold og varsling av blant annet vær, utslipp, sjøtilstand og isforhold i arktiske farvann.

Dette er faktorer som er nødvendige for at petroleums-, shipping og fiskerinæringen skal kunne gjennomføre sikre og bærekraftige operasjoner i de nordlige havområdene.

Les også: Ny undersøkelse: Politikerne har misforstått hvorfor folk vil spare energi

Tromsø i sentrum

UiT–Norges arktiske universitet, samarbeider med forskningspartnerne NORUT, Meteorologisk institutt, Norsk Polarinstitutt, NTNU og Nansensenteret for miljø og fjernmåling.

Det er også etablert kontakt med forskere fra flere internasjonale forsknings-institusjoner. Bedriftspartnere er Kongsberg Satellite Services AS, Kongsberg Spacetec AS, Globesar AS, Aranica AS, Maritime Robotics, Statoil, Shell Technology Norway AS, ENI Norge, Aker Solutions ASA og Multiconsult.

Dette omfatter både store forskningsaktive bedrifter og små, nylig etablerte bedrifter som har sitt utspring i forskningsmiljøene i Tromsø.

Les også:

NTNU den store vinneren i ny forskningstildeling  

Startet opp for ti år siden - nå kommer oljegigantene med penger

Så mye billigere blir hybridbilene  

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.