Seksjonen forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Forskningsrådet, Sintef, NTNU og UiO.
Veitrafikken står for rundt 80 prosent av støyplagen i Norge. Lav rullemotstand gir lavere energiforbruk - og mindre støy. Her måler de norske forskerne støy i felt, i samarbeid med Gdansk Technical University i Polen (Foto: Sintef)

Elbildekk som støyskjerming

Elbil-dekk demper støy like effektivt som støyskjermer

Bruk av bildekk med svært lav rullemotstand kombinert med riktig veidekke kan gi like mye støyreduksjon som en tradisjonell støyskjerm, viser forskning.

  • Gemini

Framveksten av elektriske biler gir flere miljøgevinster enn reduserte CO2-utslipp. Reduksjon av trafikkstøy er en annen.

En elektrisk motor støyer mindre enn en konvensjonell, og i tillegg er de fleste elbiler er utstyrt med dekk som er spesialutviklet for lav rullemotstand. De lager mindre lyd enn tradisjonelle bildekk.

Derfor har et knippe forskere nå sett på om elbil-dekkenes inntog kan brukes som en støyreduserende faktor i et gjennomsnittlig trafikkbilde.

Forskerne har også sett på ulike veidekker, fordi dekket også kan bidra til å redusere støy.

– Resultatene viser at det finnes et stort potensiale for å redusere både trafikkstøy og drivstofforbruk også fra bensin- og dieselbiler om man kombinerer støysvake dekk og riktig veidekke, sier akustikkforsker i SINTEF, Truls Berge.

Forsøkene er gjort som en del av prosjektet LEO "Low Emission Optimized tyres an road surfaces for electric and hybrid vehicles", som startet i 2013, og er et samarbeid mellom SINTEF og TUG (Gdansk Technical University) i Polen.

Foto: Sintef

Rullemotstand avgjør

I prosjektet er det gjort et større antall målinger med ulike kombinasjoner av bildekk og veidekker, inkludert spesialdekk for elbiler. Formålet var å kartlegge gunstige kombinasjoner med tanke på både reduksjon av veistøy og CO2-utslipp fra konvensjonelle biler og forlenget rekkevidde for elbiler.

Den mest gunstige kombinasjonen ga en reduksjon av rullestøyen i størrelsesorden 10 dB, som det menneskelige øret oppfatter som en halvering av støyen.

Forsøkene er gjort både på testbaner med ulike veidekker, på vanlig vei og i laboratoriet.

Resultatene viste at veidekket var svært viktig, og for fire bildekktyper som er utviklet for elbiler (EV-dekk) ble rullemotstanden redusert med et gjennomsnitt på 40 prosent. Det gir en potensiell reduksjon i energiforbruket på 12-16 prosent om man holder marsjfart i 50-sonen, og 4-6 prosent om man kjører i åtti kilometer i timen. Ut i fra teoretiske beregninger, vel og merke.

Figuren viser rullemotstandskoeffisient for fire typer dekk, der MCPR er et «standard»  personbildekk og BLUECO er et elbil-dekk fra Continental. Måleresultatene er middelverdier for 80 ulike veidekker. I snitt har elbil-dekket en rullemotstand som er ca. 40 prosent lavere enn det normale dekket. Det kan gi en reduksjon i energiforbruk på 12-16 prosent i bytrafikk og 4-8 prosent på landevei.
Figuren viser rullemotstandskoeffisient for fire typer dekk, der MCPR er et «standard»  personbildekk og BLUECO er et elbil-dekk fra Continental. Måleresultatene er middelverdier for 80 ulike veidekker. I snitt har elbil-dekket en rullemotstand som er ca. 40 prosent lavere enn det normale dekket. Det kan gi en reduksjon i energiforbruk på 12-16 prosent i bytrafikk og 4-8 prosent på landevei. Foto: Gdansk Technical University

Ønsker teknologioverføring

Resultatene gjør det svært interessant med en "teknologioverføring" der vanlige biler utstyres med dekk som er utviklet for elbiler, og en revurdering av hvilket veidekke man bør bruke i sterkt trafikkerte områder, mener forskeren. 

– Spesielt kan dette være et aktuelt på steder der en ikke kan anvende konvensjonelle tiltak som for eksempel støyskjermer, sier forskeren, som tror at vi vil få flere støysvake dekk på markedet om få år. 

– Klima er en viktig pådriver når det gjelder å utvikle dekk med lav rullemotstand, fordi det reduserer energiforbruket. Det vil i tillegg gi en ekstragevinst med støyreduksjon. Dette bør vi utnytte, sier forskeren.

 Les også: Derfor kan nesten ingen elbiler dra tilhenger

Kommentarer (44)

Kommentarer (44)