Batterifergene til Fjord1 får en kapasitet på 120 biler, 12 vogntog og 349 passasjerer. (Bilde: Multi Maritime)

FJORD1

E39 får to tyrkiskbygde el-ferger

Fjord1 skal bygge to helelektriske ferger til Anda-Lote-sambandet.

Fjord1  har bestilt to batteriferger fra Tersan-verftet i Tyrkia. Fergene er designet av Multi Maritime.

Kapasitetsmessig blir de temmelig like verdens første helelektriske ferge, Ampere, som trafikkerer  Lavik-Oppedal på E39 over Sognefjorden. Unntaket er  betydelig høyere dekkslast, som betyr mulighet for å ta med 12 fullastede vogntog.

Anda-Lote-fergene skal ha plass til 120 personbiler, 12 vogntog og 349 personer samt de nevnte vogntogene. Fergene  settes i trafikk 1. januar 2018.

Velger to nullutslippsferger

Fjord1 kunne ifølge kontrakten med Statens vegvesen valgt å bygge en elektrisk og en lav-utslippsferge, men går i stedet inn for å bygge begge fergene med stor batterikapasitet for flere timers drift uten lading.

Oppkobling til lading vil skje automatisk.

 

Stål vs. aluminium

Fjord1 gikk ut til en rekke kvalifiserte verft i inn og utland og fikk tilbud fra flere. Ut fra en samlet vurdering av pris, kvalitet og leveringsdyktighet, ble Tersan valgt. Fjord1 har to andre ferger under bygging i Tyrkia, men ved et annet verft.

Teknisk direktør Arild Austrheim i Fjord1 sier at selv om fergene bygges utenfor Norge, vil de inneholde mye norsk utstyr.

-Norsk leverandørindustri er i verdensklasse. Det vil helt sikkert bli mye norsk innhold som monteres i Tyrkia. Tersan går for å være det beste verftet i landet, sier Austrheim til TU.

Samme batterikapasitet som Ampere

Han sier at stålferge er valgt ut fra samlet vurdering av pris og seilingsmønster på Anda-Lote med 10 minutters seilingstid og 10 minutter til lading.

Sammenliknet med Ampere, som er bygget i aluminium for å spare vekt, har Ampere 20 minutters overfart og 10 minutter til lading.

De to fergene for Anda-Lote vil ha vil si om lag samme batterikapasitet som Ampere, det vil si rundt 1000 kWh.

Automatisk fortøying 

Batterifergene for Anda-Lote

  • Design: MM 103 FE EL
  • Klasse: DNV GL +1A1, Car Ferry B, Battery (Power), E0, R4 (nor)
  • Lengde: 106,2 m
  • Bredde: 17,2 m
  • Batterikapasitet: ca. 1000 kWh
  • Dødvekt: Min. 700 dvt
  • Lastekapasitet: 120 personbiler (PBE), 12 vogntog (VTE)
  • Passasjertall: 349 inklusive mannskap
  • Mannskapsinnredning: 4 doble og 3 enkle lugarer, messe, bysse, skipskontor m.m.

I pressemeldingen skriver Fjord1 at lading og fortøying vil skje automatisk. Austrheim bedyrer at det ikke skal tolkes som ta fergene får det nye automatiske systemet til Wärtsilä og Cavotec det lading ved induksjon og vakuumfortøying skjer i samme enhet.

-Poenget er at vi ikke skal bruke thrusterkraft for å holde fergen til kai ved lasting og lossing og at ladingen starter automatisk ved ankomst til kai, poengterer han.

Låse leverandører

Austrheim regner med at det vil komme mange innovative leverandører på banen som vil presentere sine ideer.

Han kan ikke gå ut med navn på leverandører ennå.

-Vi er i en prosess med  verftet der vi ganske snart må låse en del leveranser, spesielt av systemer som krever en del engineering og der leveringstiden er lang. Det gjelder blant annet elektriske systemer, batterier og framdriftssystem.

-Det blir thrustere, men vi kan ikke si om det blir azipod, azipull eller annet som låser oss til en leverandør, sier Austrheim.

Energieffektivt skrog

Administrerende direktør Multi Maritime, Gjermund Johannessen, sier at skrogformen er nyutviklet.

-Fergen i høyfast stål bruker mindre energi enn et to-skrogsfartøy i aluminium i det fartsområdet fergen skal operer i, det vil si mellom 7,5 og 9 knop, sier Johannessen.

Den nye generasjonen batteriferger har en fleksibel design, utvikla med høyt fokus på miljø- og energieffektivitet, uten å kompromisse med verken sikkerhet,  trafikkeffektivitet, kapasitet, eller komfort for passasjerer og mannskap, ifølge  Johannessen.

Batterifergene vil ha et brutto energiforbruk på under en tredjedel av det som er vanlig for dieseldrevne fartøy i dette størrelsessegmentet. Samlet årlig energiforbruk for to ferger tilsvarer under 200 husstanders strømbruk.

Framtidsteknologi i Sogn og Fjordane

Konstituert administrerende direktør i Fjord1, Andrè Høyset sier at valget av Multi Maritime og Tersan er basert på kombinasjonen innovative løsninger, erfaring og pris.

– Vi har stor tro på at Fjord1 sammen med disse partnerne tar prosjektet et riktig skritt inn i framtida. Vi i Fjord1 er stolte av å kunne binde sammen midtre Nordfjord med to batteriferger, samtidig som vi leverer to framtidsferger til Sogn og Fjordane – som også er utvikla lokalt i fylket, sier Høyset i en melding.

Norled drifter Lavik-Oppedal i samme fylket. Sogn og Fjordane blir dermed pionerer på nullutslippsferger.

Multi Maritime har designet batterifergene for Fjord1.
Multi Maritime har designet batterifergene for Fjord1. Foto: Multi Maritime

Start på Tyrkia-samarbeid

Styreleder ved Tersan Shipyard, Nurettin Paks, er stolt over å ha vunnet kontrakten.

– Vi i Tersan Shipyard er svært takknemlige over å bli valgt som byggeverft på et så innovativt fergeprosjekt. De nye batterifergene innebærer et pionerarbeid innenfor miljøvennlig offentlig transport i Norge. Vi har et sterkt håp om at dette prosjektet er starten på et langsiktig samarbeid mellom oss og samarbeidspartnere Fjord1 og Multi Maritime, sier Paks i pressemeldingen fra Fjord1.

Fjord 1 skal drifte strekningen fra 2018-2027.

Erfaring

Tersan Shipyard, som har levert fartøy til flere norske eiere, starter byggingen i oktober. Selskapet  har siden 2010 bygget 26 skip, deriblant spesialfartøy og fiskebåter.

Multi Maritime har levert over 100 skipsdesign, hvorav cirka 50 er for ferger. De nye fergene blir nummer 14 og 15 Multi maritime designer for Fjord1.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)