Hver enkelt av toppmodellene til Madshus blir målt ved fabrikken på Biri. Ved hjelp av en NFC-brikke blir opplysningene for fremtidens ski tilgjengelig for forbrukerne. (Bilde: Ragnhild Lunner)

MADSHUS EMPOWER

Disse skiene sier ifra hvordan du skal smøre dem

Har innebygget NFC-brikke.

Madshus lanserte nylig skiteknologien på sportsbransjens gigantiske vintermesse ISPO i Tyskland.

Kort fortalt har den norske skifabrikanten plassert en NFC-brikke under bindingsplaten på skiene, som gjør at både sportsbutikker og skiløpere kan få tilgang til store mengder informasjon om skiene, blant annet hvordan de skal smøres.

TUTV:

Egen app

En egen app kan fortelle fremtidige eiere av et Madshus skipar hvordan de skal smøre skiene.

Med de nye skiene kan skiløpere scanne skien med en smarttelefon med NFC-leser. Iphone har foreløpig ikke dette innebygget, der må brukerne skrive inn serienummeret på skien i applikasjonen.

Ut fra IDen på skiene, henter appen ned de tekniske dataene for hver enkelt ski fra Madshus' database. Sammen med opplysninger om brukerens vekt og ferdigheter, forteller appen om hvor langt du bør smøre skiene med henholdsvis voks eller klister.

For entusiastene gir også appen opplysninger om kammerhøyde på fullvekt og halvvekt. Kort fortalt mellomrommet mellom sålen ved skiens balansepunkt og snøen når du har hele tyngden plassert på henholdsvis ett ben og på begge ben.

Den nye appen til Madshus forteller hvordan du skal smøre skiene ut fra informasjon om blant annet skienes spennkurve og kroppsvekt
For entusiastene gir også appen opplysninger om kammerhøyde på fullvekt og halvvekt. Kort fortalt mellomrommet mellom sålen ved skiens balansepunkt og snøen når du har hele tyngden plassert på henholdsvis ett ben og på begge ben.Den nye appen til Madshus forteller hvordan du skal smøre skiene ut fra informasjon om blant annet skienes spennkurve og kroppsvekt Madshus

Les også: – Smartklokker blir «det neste store»

Treningsdagbok

Applikasjonen inneholder også en treningsdagbok, der skiløpere kan rangere feste og glid og som også henter inn opplysninger om været på skituren.

– Vi prøver å tilby service som de har på landslaget til vanlige folk, forteller Bjørn Ivar Austrem, teknisk direktør i Madshus.

Dersom du har flere skipar, kan du spore skiturene på de enkelte parene.

Butikkhjelp

Systemet gjør også at sportsbutikkene slipper å måle hvert enkelt skipar for å få kjennskap til egenskapene.

– Sportsbutikkene trenger ikke lenger måle skiene for å finne en ideell ski til kundene og for å markere smørelommen på skiene ut fra kundens vekt og ferdigheter, forteller Austrem.

Han sier at dette kanskje virker overflødig for en sportsbutikk med erfarne skifolk, men at det kan gjøre det langt lettere for butikker med mindre erfarent personale.

Les også: Finsliper årets skiteknologi

Spennkurve

I første omgang er det skifabrikantens toppmodeller Redline, Nanosonic og Hypersonic som utstyres med brikken. På sikt er det meningen at alle skiparene som produseres på Biri får brikke.

Under produksjonen av disse skiene måles spennkurven i skien når de blir belastet med ulik vekt, helt fra 0 kg og til langt over kroppsvekt for normale personer. Kurven interpoleres, slik at man kan se spennkurven til en ski for personer med ulik kroppsvekt.

Det er blant annet disse dataene den nye appen og butikksystemet til Madshus laster ned.

– Det er mye data for et enkelt skipar. Det er variasjonen i spennkurven ut fra kroppsvekt som gjør at smøresonen på en ski blir ulik til en person på 78 kilo og en person på 85 kilo, sier han

De digitale skiene blir først tilgjengelig til neste sesong.

Ved å scanne NFC-brikken i skiene, kan sportsbutikkene se spennkurven til hver enkelt ski ved ulik kroppsvekt.
De digitale skiene blir først tilgjengelig til neste sesong.Ved å scanne NFC-brikken i skiene, kan sportsbutikkene se spennkurven til hver enkelt ski ved ulik kroppsvekt. Madshus

Test av Jawbone Up: Denne gir deg kontroll på aktivitet og søvn

Forskning

Teknologien bygger på forskning Madshus har drevet sammen med Sintef siden 2006.

Austrem forteller at de fikk ideen under prosjektet «Intelligente ski - smart fabrikk», som ble støttet av et av Forskningsrådets største programmer, det såkalte BIA-programmet (Brukerstyrt innovasjonsarena). Prosjektet gikk fra 2006 til 2010.

– Vi har tradisjon for å søke tilskudd til forskning, slik kan vi drive med ting som har litt større risiko enn vi ellers kunne akseptert, forteller han.

Ideen ble videreført under andre prosjekter som har fått støtte fra BIA-programmet til Forskningsrådet.

– Ski speiler samfunnet

Skihistoriker Thor Gotaas synes Madshus konsept virker spennende.

– Jeg synes dette høres interessant ut. Ski og langrenn har alltid speilet den teknologiske utviklingen, det følger bare utviklingen i resten av samfunnet, sier Thor Gotaas om at Madshus bygger inn digital teknologi i fremtidens langrennsski.

Han har skrevet bok om norske skifabrikker. Av dem er de fleste for lengst blitt historie, og det er det kun Madshus som fortsatt masseproduserer langrennsski i Norge.

Skihistorikeren viser til glassfiberrevolusjonen i forrige århundre som et eksempel på hvordan materialer og teknologi som var tiltenkt helt andre bruksområder revolusjonerte skisporten.

Les også:

Prepper ski med skrape og vinkelsliper  

Test av Polar Loop: Aktivitetstrackeren for deg som trener mye

Slik velger du rett GPS-pulsklokke