SLAGSIDE: Plattformen Thunder Horse krenget opp mot 30 grader etter en orkan i Mexicogolfen.
Kantret: Ocean Ranger kantret etter at en kraftig bølge knuste et vindu slik at det kom vann inn i ballastkontrollrommet og satt kontrollpanelet ut av funksjon.
8 Ulykken med oljeboringsplattformen " Alexander Kielland " Her benet på plattformen som brakk og forårsaket at plattformen tippet rundt og forliste. Foto: Erik Thorberg NTB / Scanpix
Søsterriggen til Kielland, Henrik Ibsen, fikk slagsside da den lå til kai. Foto: Norsk oljemuseum
Mange liv tapt: 84 mennesker omkom på Ocean Ranger.
Kantret: The Key Biscayne tok inn vann og kantret under tauing.
Sank: I 1989 mistet den oppjekkbare riggen Interocean 2 stabiliteten under tauing i Nordsjøen. Strukturen feilet i en storm, riggen veltet og sank.
Høye bølger: Dette bildet viser Kolskoya rett før den kantret. Foholdene var langt fra ideelle.
En livbåt etter at Kolskoya har sunket. Av de 67 om bord omkom 53 mens 14 frøs i hjel eller druknet. Foto: Getty
Vann: Brannslukkingen av Deepwater Horizon i 2010 kan ha bidratt til at den mistet stabiliteten og kantret.

RIGGULYKKER

Disse riggene gikk det galt med

Ikke alle har vært like heldige som mannskapet på Floatel Superior og Scarabeo 8.

Olje- og gassbransjen på norsk sokkel har høye sikkerhetsstandarder, og det går vanligvis flere år mellom hendelser hvor innretninger mister stabiliteten. Men i høst har det skjedd to ganger på norsk sokkel.

Bellona reagerer med sterk bekymring på at det nå skjedde en ny plattformkrengning med Floatel Superior. Riggen Scarabeo 8 krenget 7 grader i Barentshavet i september.

– Vi søker nå svar på om denne sikkerhetsfaktoren er godt nok kartlagt, både når det gjelder sannsynlighet for at dette kan skje, og også konsekvenser for skadeomfang, sier Bellona-rådgiver Karl Kristensen.

Floatel Superior: – Plattformen var full av feil

Scarabeo 8: Feiloperasjon førte til krenging

– Skremmende

Også fagbevegelsen er bekymret.

– Det er både overraskende og skremmende at vi for andre gang på kort tid opplever at plattformer mister stabiliteten, sier Roy Erling Furre, HMS-ansvarlig i SAFE.

Les også:

Full forvirring om sikkerheten på Scarabeo 8  

Mistenker hemmelighold om nestenulykke

De mest kjente stabilitetsulykkene i Norge er plattformene Alexander Kielland og Henrik Ibsen i 1980.

27. mars 1980 tippet "Alexander L. Kielland" rundt og 123 menneske omkom i Norges-historiens verste ulykke. 10 dager etter Kielland-ulykken fikk søsterriggen Henrik Ibsen problemer. I løpet av få minutter var krengingen på over 20 grader.

Da ulykken skjedde ble det utført sandblåsningsarbeid på stagene. Plattformen lå i utgangspunktet høyt, stagene lå nesten over vannet, men sandblåserne ønsket å få hevet deler av stagene ytterligere. Det ble derfor gitt beskjed om trimming, den ene søylen skulle fylles med vann slik riggen skulle krenge svakt og få den aktuelle delen av staget over vann.

Sviktende kommunikasjon førte imidlertid til at luker mellom søyle og stag ikke ble stengt da vannet bevisst ble pumpet inn i den ene søylen. Vannet flommet inn i stagene og inn i andre søyler og førte til at to av søylene sank helt ned mot bunnen. 

Flere har sunket

Det er svært alvorlig når plattformer mister stabiliteten. Ved flere tilfeller har det fått fatale konsekvenser.

 

  • I februar 1982 veltet Ocean Ranger etter at en kraftig bølge knuste et vindu slik at det kom vann inn i ballastkontrollrommet og satt kontrollpanelet ut av funksjon. Resultatet ble en feil som førte til at ballastventilene ble åpnet på grunn av en kortslutning. Den amerikanske kystvakten som gransket hendelsen holder muligheten åpen for at mannskapet ved en feil åpnet ventilene. 84 mennesker omkom.
  • I mars 2001 førte en eksplosjon til at olje, gass og deretter vann strømmet inn en av søylene på riggen P36. To brannpumper som ble aktivert for å slukke brannen førte til ytterligere oversvømmelse. Samtidig strømmet det vann inn i åpne ventiler. Ballastsystemet fungerte ikke, og dermed kantret riggen. Til slutt sank den. 11 personer omkom. Dette er den tredje dyreste riggulykken i verden etter Deepwater Horizon og Piper Alpha.
  • Det mistenkes også at Deepwater Horizon som eksploderte i Mexicogolfen i 2010 veltet og sank på grunn av at vannet fra brannbåtene gjorde den ustabil. De elleve dødsfallene var relatert til eksplosjonen og brannen i forkant av kantringen.
  • I juli 2005 ble verdens største plattform Thunder Horse i Mexicogolfen evakuert i påvente av orkanen Dennis. Riggen ble sikret, men noe gikk galt. Etter orkanen krenget plattformen 20 til 30 grander. Det var stor fare for at den skulle velte og synke. Det er ukjent om en ventil i ballastsystemet feilet eller om den var etterlatt i åpen stilling. Ingen omkomne.
  • Jack-up-riggen Bohai No. 2 sank i en storm utenfor Kina i 1979. 72 mennesker omkom. Granskningen viste at store bølger førte til at en ventilatorpumpe ble brukket løs, og den lagde et hull på en meter i diameter på dekk. Dermed ble punperommet oversvømt og riggen ustabil. Etter hvert kantret den og sank.

Les også: – Det har vært mange nestenulykker

Dårlig vær

Det har også vært en del ulykker hvor rigger har mistet stabiliteten under tauing i dårlig vær.

  • I november 1989 mistet den oppjekkbare riggen Interocean 2 stabiliteten under tauing i Nordsjøen. Strukturen feilet i en storm, riggen veltet og sank. Alle overlevde, men de elleve siste ombord måtte krype over helidekket for å komme seg ombord i helikopteret på grunn av krengingen.
  • I september 1983 skjedde en lignende hendelse med jack up-riggen The Key Biscayne. Ingen omkomne.
  • Ocean Master 2 Jack-up sank under tauing utenfor Vest-Afrika i 1977. Det er ukjent hva som skjedde. Ingen omkomne.
  • I 1988 fikk Mr. Bice Jack-up strukturell kollaps og mistet stabiliten i Mexicogolfen. Etter hvert sank den. Ingen omkomne.
  • I 1988 sank også Rowan Gorilla 1 under tauing fra USA til Nordsjøen. Oversvømmelse i et ukjent antall av riggens rom førte til at riggen mistet flyteevne. Ingen omkomne.
  • Januar 2012: Jack-up-riggen Kolskoya Riggulykke ikke oppklart under slep fra Kamtsjatka, nord for Sakhalin. Av de 67 om bord omkom 53. Det var storm og iskaldt. Riggen sank i løpet av 20 minutter.

Les også:

11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor

Varsler blir tiet i hjel

Sokkelarbeiderne frykter forslag om mer jobb

Total manglet barrierer på Elgin

– Vi er villig til å ta en høyere teknologirisiko