OLJE OG GASS

– Plattformen var full av feil

Floatel Superior hadde en rekke mangler da selskapet søkte om godkjennelse i 2010.

Floatel Superior hadde problemer med både kapasitet, styringssystemer og kompetanse.
Floatel Superior hadde problemer med både kapasitet, styringssystemer og kompetanse. Bilde: Floatel Int
7. nov. 2012 - 14:59

STAVANGER: I stiv kuling og rundt 15 meters bølger falt et anker løs fra festet  og hang ned langs siden av Floatel Superior.

Etter hvert slår det hull på den ene pongtongen. Den får en vanninntrengning, som gjør at plattformen får en krengning på rundt fire grader.

Men Statoil valgte likevel ikke å vekke de sovende offshorearbeiderne før flere timer var gått. Selskapet trodde ikke situasjonen var så dramatisk.

Les mer: Boligplattform evakueres etter skade på ballasttank

– Ute av kontroll

HMS-ansvarlig i fagforbundet Safe, Roy Erling Furre, sier det er tydelig at situasjonen ikke var under kontroll.

– Det er ikke betryggende at man i en situasjon med hull i skroget og stabilitetsproblemer ikke vekker mannskapet. I slike situasjoner skal man handle ut i fra føre var-prinsippet, sier han.

Hadde kjente problemer

Han forteller at Floatel Superior hadde problemer med både kapasitet, styringssystemer og kompetanse da selskapet Floatel International søkte om SUT-godkjennelse for bruk på norsk sektor i 2010.

– Ptil avdekket den gang en lang rekke avvik og forbedringspunkter, forklarer Furre.

Sendte epost til Ptil

I forbindelse med godkjenningen av Floatel Superior for norsk sokkel sendte Sjøfartsdirektoratet en epost til Petroleumstilsynet hvor det ble listet opp en rekke mangler med vanntette luker, stabilitet, ballast og forankring på innretningen.

– Direktoratet ramser opp 19 mangler som kan knyttes til stabilitet. Det er bekymringsfullt. Spesielt viktig er det å ha vanntette skott som gjør det mulig å få kontroll under en situasjon med vanninntregning.

Furre mener situasjonen på Floatel Superior har vært alvorlig ettersom det kan se ut som om man hadde problemer med lukene som skal sørge for at skottene er vanntette.

Petroleumstilsynet har bekreftet at mannskapet hadde problemer med å stabilisere innretningen.

– Den informasjonen som kom til oss var at det var lekkasje i en ballasttank og at flotellet krenget tre - fire grader. Deretter viste det seg å være litt mer alvorlig fordi det kom vann inn i den ene søylen til flotellet, sier pressetalskvinne Inger Anda til nrk.no.

Les mer:

SAFE kaller Statoils HMS-tall for «visvas»

Slik vil de unngå Yme-havari

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ingen Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med klarer å gi en forklaring på hvorfor ankeret har hengt løst langs siden på innretningen. Det er ikke kjent om det har vært en menneskelig eller teknisk svikt. Men trolig har enten ankerwiren vært for løs til å holde ankeret på plass i festet eller så har selve ankerfestet løsnet.

Furre som har vært HMS-ansvarlig for Safe i flere år sier han aldri har hørt om lignende hendelser.

Les mer:

Petroleumstilsynet avdekket en rekke feil på riggen

Scarabeo 8 får bore videre

Her er manglene Sjøfartsdirektoratet påpeker overfor Ptil:

Vanntett integritet:

1. Indikering vanntette luker, grensebryter på stenge/ tersjemekanisme var montert på karm og ikke på tersjer.

2. Vanntette luker er ikke indikert i diagram som viser plassering av vanntett lukningsmiddel.

3. Vanntette luker manglet alarm ved åpen stilling i mer en time.

4. Vanntett lukningsmiddel blir ikke registrert på VDR’en.

5. Det manglet identifikasjonsmerking av vanntette luker.

6. Værtette dører i rømningsveier hadde ikke sentralopererte tersjer.

7. Ved test av sentrallukking av vanntette dører så stengte ikke dør nr.8.

8. Hydraulisk system for vanntette skyvedører er det krav til kraftforsyning både fra nød og hovedtavla.

9. Generelt var det manglende kjennskap till innretningens åpninger i vanntette skått, luker, dører og indikeringssystem.

Stabilitet:

10. Fribordsplanen viser ikke shorelines.

Ballast:

11. Det finnes ikke en sekundær metode for å fastslå nivået i ballasttankerne, dvs. peilerør eller annet målesystem. Ref.

12. Installert kommunikasjonssystem mellom kontrollstasjon og rom hvorfra ballastsystemet kan styres fra lokalt mangler.

13. Det var manglende belysning/nødbelysning ved lokal kontrollstasjoner for ballastsystem og kontrolltavler for vanntette dører.

14. Generelt så mangler instruksjon, tegning over sikkerhetskritiske system.

Forankring:

15. Skilt manglet ved fjernoperasjonskontrollplass av anker om at varsling skal foretas før fjernoperasjon av vinsjen.

16. Ved test av fjernoperasjon manglete lydsignal ved vinsj.

17. Nødlys i ankervinsjkabin manglet.

18. Rekkverk på gangvei ved ankervinsjekabin manglet.

19. System som effektivt hindrer muligheten for at gnister som skyldes utfiring av ankerkjetting/vire er ikke i samsvar med regelverk.

Les også.

Se hvordan Yme-plattformen svaier  

Eksploderende glass sparer Statoil for millioner

Industriroboter skal revolusjonere oljebransjen

– Det har vært mange nestenulykker  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.