Feil på feil: Scarabeo 8 har hatt en rekke feil. FOTO: Ptil (Bilde: Ptil)
TRANGT: De tre riggene West Elara, Cosl Innovator og Scarabeo 8 (i bakgrunnen) sørget for høy aktivitet ved Westcon Yard i Ølenfjorden. Scarabeo 8 lå ved verftet i flere måneder på grunn av feil som måtte rettes. (Bilde: Westcon/Øyvind Sætre)

SCARABEO 8

Scarabeo 8 får bore videre

Petroleumstilsynet krever ikke borestans.

Stavanger: I går ettermiddag ble mannskapet på Scarabeo 8 mønstret og forberedt på å gå i livbåtene da Oljerigg fikk slagside .

Riggen er nå tilbake i normalposisjon, og Eni har startet granskning av hendelsen.

– Alvorlig

Petroleumstilsynet ser alvorlig på det som har skjedd og følger granskningen tett.

– Vi har fått beskjed om at årsaken var at en ballasttank ble fyllt med sjøvann. Men foreløpig har vi ikke fått vite noe om årsaksforholdet. Granskningen vil bli ledet av Eni, og vi vil ha tett dialog med både operatøren Eni og riggeier Saipem, sier pressetalsmann i Ptil, Øyvind Midttun.

Han forteller at tilsynet foreløpig ikke har besluttet om de skal sende egne folk ut på riggen.

– Det er en uønsket hendelse, og alle slike er alvorlige. Vi har ikke tatt stilling til om vi skal sende folk ut på riggen, sier han.

– Langt fra å tippe

Scarabeo 8 krenget 5,7 grader. Sjøfartsdirektoratets krav er at krengevinkelen ikke skal ikke overstige 17 grader for flytende plattformer.

– Den var langt fra å tippe. Men om det dreier seg om en feil som potensielt kunne viderutviklet seg, vil man forhåpentligvis finne ut av under granskningen.

Selv om granskningen ikke er gjennomført og Ptil ikke kjenner de bakenforliggende årsakene, har tilsynet valgt å ikke protestere mot Enis beslutning om å bore videre.

Full av feil

Teknisk Ukeblad meldte i går at Ptil har Petroleumstilsynet avdekket en rekke feil på riggen , blant annet på systemer knyttet til stabilitet og ballast.

Ifølge Midttun har riggeieren gitt tilbakemelding om at avvikene er lukket. Det er ikke gjennomført nye tilsyn for å sjekke at feilene er rettet opp.

– Det er operatøren som har ansvaret for å drive på en sikker måte. SUT-ordningen er basert på tillit. Vi gjennomfører overordnede tilsyn og påpeker avvik som skal lukkes, men det er operatøren som skal sørge for at innretningen er i tråd med regelverket.

Les også:

Petroleumstilsynet avdekket en rekke feil på riggen

Oljerigg fikk slagside

Goliat kan bli utsatt  

Goliat-rigg kan bli nektet å bore