Goliat FPSO ENI Norge. (Bilde: Eni Norge AS/Sevan)

PROBLEMER PÅ GOLIAT-PROSJEKTET

Goliat kan bli utsatt

Eni skal ha store problemer med Goliat-prosjektet, og risikerer utsettelse av produksjonsstart.

Goliat:

  • Goliatfeltet ligger i utvinningstillatelse 229 i Barentshavet
  • Funnet ble gjort i den første letebrønnen i 2000.
  • Rettighetshavere er Eni Norge AS (operatør) - 65 %, Statoil Petroleum AS - 35 %.
  • Produksjonsoppstart for Goliat er planlagt for slutten av 2013.
  • Anslåtte oljereserver: 28 millioner Sm / 174 millioner fat
  • Anslåtte gassreserver: 8 milliarder Sm3
  • Samlede investeringer: ca 30 milliarder kroner

Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer skal operatør for Goliat-feltet, Eni, ha store problemer med byggingen av den flytende lagrings- og produksjonsenheten som skal brukes på Goliat-feltet, og risikerer å måtte utsette produksjonsstarten.

Informasjonssjef i Eni Norge, Andreas Wulff, sier til Teknisk Ukeblad at de holder fast på produksjonsstart i 2013, men at det er utfordringer i prosjektet.

Problemer ved verftet

– Det er utfordringer i store, komplekse prosjekter, men disse jobber vi med. I et såpass stort prosjekt er det mange deler som skal komme sammen, og det gir en del utfordringer, sier Wulff.

Det skal blant annet være problemer knyttet til verftet hvor Goliat FPSO-en bygges. Den sylinderformede produksjonsplattformen av typen Sevan 1000 bygges av Hyundai i Sør-Korea.

Fant avvik fra regelverket

Petroleumstilsynet (Ptil) har hatt tilsyn med verftet hvor FPSO-en bygges, og rapportert om avvik fra regelverket.

Ifølge Wulff har Eni Norge en god prosess på å lukke avvikene som Ptil påpekte i sitt tilsyn. Men han innrømmer at det har vært utfordringer på verftet hvor produksjonsenheten bygges.

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/136485

– God dialog

– Det er utfordringer knyttet til FPSOen, men vi er oppmerksomme på disse og gjør vårt for å overkomme de. Vi har en god dialog med verftet for å holde tidsplanen.  Det har hele tiden vært utfordringer av ulik karakter, men vi har taklet de. Vi fastholder planen om produksjonsoppstart i 2013, sier Wulff.

– Hva går utfordringene ut på?

– Det er kompleksiteten i prosjektet og størrelsen som er utfordrende, men slik er det ofte. Det er en del dokumentasjon som vi må gjøre bedre, men jeg vil ikke kommentere de enkelte sakene, sier Wulff.

Les også: Goliat-utbyggerne bryter norske regler

Slik bygges Goliat 

Høy feilrate

Ifølge tilsynsrapporter fra Ptil er det blant annet utfordringer knyttet til hvordan livbåtene på FPSOen skal fungere etter at de er satt ned på sjøen, og hvordan personellet om bord skal hentes ut.

“Dette vil bli spesielt kritisk ved lave temperaturer og vanskelige værforhold,” skriver Ptil.

Det kommenteres også på en generell høy feilrate på automatsveisstasjonene. I sitt svar til Ptil skriver Eni at verftet opprettet en rapport for å undersøke årsakene til den høye feilraten.

Departement på besøk

“Rapporten ble gjennomgått og akseptert av Eni. Som en konsekvens av funnene ble det iverksatt korrigerende tiltak og sveiseoperatører ble omskolert. Eni overvåker situasjonen kontinuerlig og det har ikke vært noen gjentakelse etter iverksettelse av tiltak.”  

Teknisk Ukeblad vet at Olje- og energidepartementet, sammen med en norsk næringslivsdelegasjon, skal avlegge en visitt til Sør-Korea neste uke. Delegasjonen skal blant annet besøke flere verft under turen.

Også riggen forsinket

Eni har også hatt problemer med riggen som skal bore 22 produksjonsbrønner på Goliatfeltet, Scarabeo 8.

Under byggingen ved verftet på Sicilia ble riggen utsatt for brann. Det førte til at riggen ble slept til Westcon i Ølensvåg for reparasjon, gjenoppbygging og ferdigstillelse.

Opprinnelig skulle riggen startet borearbeidet i Barentshavet i mai i fjor, men reparasjonsarbeidet ble større i omfang enn antatt.

Defekt vinduspusser

Ptil hadde også tilsyn med Scarabeo 8 i februar mens riggen lå ved verftet i Ølensvåg. Det ble avdekket feil på styringssystemet og mangler i utformingen av kontrollkabiner for rørhåndteringskran og offshorekran. Også små detaljer som vindusviskere- og spyleanlegg på kabinens frontvinduer virker ikke.

Det er det italienske selskapet Saipem som eier riggen, og dermed står til ansvar for å utbedre manglene.

Eni sa til Stavanger Aftenblad i mars at de leter etter en rigg nummer to som kan ta deler av produksjonsboringen på Goliat-feltet.

Les også: Yme-prosjektet raser i verdi

Yme kan bli skrotet

Mer olje i gigantfunnet

Kritisk til oljeknøttenes kompetanse

– Snøhvit er verdens beste LNG-fabrikk