Den gamle myten om at dieselbiler har mindre Co2-utslipp enn bensinbiler bør avlives, sier Gunnar Lotsberg ved Statens Vegvesen. (Bilde: ssuaphoto)

DIESEL OG BENSIN

Dieselbiler slipper ut mest CO2

Avgiftspolitikken gjør at nordmenn velger store dieselbiler.

Fakta om CO2-utslippet

  • I april i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 126 g/km, mens det for bensindrevne biler ble 137 g/km.
  • I april 2012 hadde de bensindrevne personbilene 131 g/km i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 135 g/km.
  • Hittil i år er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler 127 g/km, 5 g/km lavere enn i samme periode i fjor.
  • For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med 6 g/km til 125 g/km i perioden.
  • Utslippet fra personbilene med dieselmotor er uendret; 137 g/km.
  • Gjennomsnittlig CO2-utslipp for varebiler klasse 2 registrert i april ble 181 g/km, det samme som i april i fjor.
  • CO2-utslippet fra varebiler klasse 2 hittil i år er 178 g/km, mens det i samme periode i fjor var 185 g/km (-7 g/km).

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Høye CO2-utslipp fra dieselmotorer reduserer effekten av reduksjonen i utslipp fra nye bensinmotorer, viser ny statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Statistikken avslører at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler i april 2013 var 125 gram per kilometer for bensinbil og 137 gram per kilometer for dieselbil.

– Den gamle myten om at dieselbiler har mindre CO2-utslipp enn bensinbiler bør avlives, sier Gunnar Lotsberg ved Statens Vegvesen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur

Større dieselbiler

Bakgrunnen er sammensatt:

Store dieselbiler er i dette tallmaterialet direkte sammenlignet med små bensinbiler, fordi dette utvalget gjenspeiler den norske bilparken.

Salget av store dieselbiler akselererte da den norske regjeringen i januar 2007 endret skattestrukturen for nye biler til fordel for diesel. Denne trenden har fortsatt frem til 2013.

Statistikken tar heller ikke hensyn til totalt livsløp for produksjon av drivstoffet.

- Det er også viktig å huske at de aller fleste hybridbiler er registert som bensinbiler. For eksempel er halvparten av alle nye Toyota-biler hybrid, og Toyota er det nest største merket i Norge, sier avdelingsleder ved Opplysningsrådet for veitrafikken, Pål Bruhn.

Men tallene er basert på praktiske målinger, og gir derfor en realistisk pekepinn på praktiske konsekvenser for miljøet.

Ulike beregningsmetoder

Otto Andersen fra Vestforsk kan ikke si seg enig i Lotsbergs konklusjon:

- Faktum er fortsatt at diesel er mer miljøvennlig, både dersom man regner effektivitet ved forbrenning og det totale livsløpet medberegnet produksjonen av drivstoffet, sier Andersen.

Det er mange faktorer å være seg bevisst når statistikken skal avleses og resultater skal konkluderes.

Les også: Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

Diesel øker kraftig

Andelen dieselbiler har steget fra 16 prosent i 2004 til 42 prosent i 2011, og i fjor hadde hele 64 prosent av alle nye passasjerbiler dieselmotor.

En konsekvens er at den positive effekten av mindre utslipp i nye bensinbiler forsvinner i dieselmotorenes i dag mer giftige brøl.

I snitt kjører dieselbiler 16.600 kilometer årlig, mot 10.700 for bensinbiler. Når man kjører mye, så teller lommeboka mer enn miljøet for den gjennomsnittlige norske. 

Dieselbiler er billigere å kjøre, blant annet fordi man betaler avgift per liter. Diesel er tyngre enn bensin, og man får dermed mer energi for pengene.

Avgiften burde egentlig måles per kilo, sier Lotsberg.

Partikkelutslipp

Gunnar Lotsberg peker også på NOx-utslippene er markant høyere for dieselbiler. NOx og partikkelutslipp er bekymringsfaktoren for lokalmiljøet og folks helse.

– Det samlede NO-utslippet vil trolig stige i år selv om flere gamle biler vrakes, sier Lotsberg, som nylig ga ut en rapport fra gassmålinger i tunneler, som også ser konsekvensene av økning i antall dieselbiler på markedet.

Les også: Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken

– Bensinmotoren ti år foran

Nedgangen i partikkelutslipp fra bensinmotorer har skjedd gradvis. De første katalysatorene reduserte utslipp av karbonmonoksid og uforbrente hydrokarboner, og dagens katalysatorer er forbedret i tillegg til at de virker i lukkede systemer med integrerte sensorer for regulering av luft-til-drivstoff-forholdet i bensinmotoren.

Dagens motorer kan også oksidere karbonmonoksid og hydrokarboner til karbondioksid og vann, mens NO reduseres til N (nitrogen).

– Bensinbilen ligger ti år foran i utvikling sammenlignet med diesel, og er nå mer miljøvennlig, sier Lotsberg.

Les også: 

Dette er galt med diesel-testene

Her kan man følge CO2-utslippene i nabolaget

Slik produseres renere diesel