Dette nettbrettet kan programmeres til å styre hva det skal være. Det er forsterket slik at det skal tåle bruk i røffe miljøer som for eksempel langt til havs. Foto: Vision Remote
En felles hardware ligger i bunn, men kunden kan selv tilpasse software og skjermbilder. Arve Leren i Vision Remote sier de i første omgang satser mot maritim sektor. I bakgrunnen ses laben der produktet utvikles. Foto: Håvard Zeiner (Bilde: Havard Zeiner)
Rammen og nettbrettet er forsterket slik at det skal tåle røff bruk i offshore og maritim sektor. Foto: Vision Remote
Rammen og nettbrettet er forsterket slik at det skal tåle røff bruk i offshore og maritim sektor. Foto: Vision Remote

VISION REMOTE

Dette norske nettbrettet kan styre «alt»

Rolls-Royce er en av de største kundene.

IFU-/OFU-kontrakter

IFU/OFU står for industrielle og offentlige forsknings- og utviklingskontrakter.

De brukes av små og mellomstore bedrifter.

Pilotkundene får IFU/OFU til å utvikle produkter/løsninger de har behov for, men som ikke finnes i markedet.

Hensikten med slike kontrakter er blant annet å gi leverandørbedriftene tilgang til ny kompetanse, globale nettverk og strategiske partnere.

Pilotkundene skal på sin side få dekket behov for nye produkter/løsninger til en betydelig lavere kostnad og risiko enn ved å kjøpe hele utviklingsarbeidet i markedet.

Kilde: Innovasjon Norge

Vision Remote i Stjørdal skremmes ikke av at oljenæringen går dårlig i Norge og resten av verden. De har satset store penger på utviklingen av en helt ny type radiofjernstyring.

– Markedsområdene er store. Alt fra jordbruk til maritim sektor, sier daglig leder i Vision Remote, Arve Leren.

Store samarbeidspartnere er med på laget, og nettopp dette kan være nøkkelen til å få produktet ut på markedet.

– Vi vet at det er mange som velger å satse på utvikling akkurat nå, sier Leren.

Sikrere for mannskapet

Foran seg på bordet har han produktet som flere store kunder skal teste ut om kort tid. Rolls-Royce Marine er av de største kundene. Her er det inngått en IFU-kontrakt (Industrielle forsknings- og utviklingskontrakter) som løper­ til sommeren.

Rolls-Royce har tidligere opplyst­­ til Teknisk­­ Ukeblad at FoU-investeringene i Marine­­-divisjonen skal økes med 50 prosent­. I en e-post skriver Rolls-Royce Marine at de betrakter Vision Remote som et spennende produkt­­ med tanke på dekksmaskineri offshore.

– Produktet vil forbedre dagens løsninger, og god kontroll på dekk gir også bedre sikker­het for mannskapet, skriver Chief Engine­er Deck Machinery, Odd Arild Jakobsen.

  • Ship Arrestor: Øvelsen skulle vise at Norges nye bergingssystem fungerer. Så gikk det helt galt  

     En felles hardware ligger i bunn, men kunden kan selv tilpasse software og skjermbilder. Arve Leren i Vision Remote sier de i første omgang satser mot maritim sektor. I bakgrunnen ses laben der produktet utvikles. Foto: Håvard Zeiner Havard Zeiner
    Rammen og nettbrettet er forsterket slik at det skal tåle røff bruk i offshore og maritim sektor. Foto: Vision Remote

Kjenner markedet

Selv om de første enhetene leveres nå, vil softwaren og mekanikken videreutvikles. Selve byggingen foregår i en egen lab i lokalene til Vision Remote i Stjørdal. Leren sier det er en stor fordel at arbeidet gjøres lokalt.

– Det gjør at vi raskt kan endre produktet og følge opp industrialiseringen, sier han.

Hareide Design ble leid inn tidlig for design og konseptutvikling. Firmaet er kjent for en rekke produkter innen ulike bransjer, ikke minst innen maritim sektor.

Leren i Vision Remote sier det ikke var tilfeldig at de satset nettopp mot det maritime området.

– Vi kunne gått inn i industriområdet, men vi velger å satse smalt i starten. Dette er også et marked jeg kjenner godt fra før, sier han.

Selve fjernstyringen består av et robust nettbrett pakket inn i en kraftig ramme. Rundt skjermen er det fysiske spaker og knapper. Styringsenheten skal være universell, og kan brukes på ankerhåndtering, styring av vinsjer, kraner, seismikk og Launch and recovery systems (LARS) for ROV-er.

Innovasjon Norge har spyttet inn nesten tre millioner kroner i prosjektet. Selv om konseptet baserer seg på eksisterende teknologi, har ikke Vision Remote funnet tilsvarende produkter på markedet.

Må ha spaker

Tanken er at kunden selv legger inn softwaren. Dette forenkler oppdateringene. Kameraet på nettbrettet sørger for live videostreaming. Slik kan ikke bare operatøren, men også andre se hva som foregår. Det er også lett å hente ned informasjon fra enheten.

Av sikkerhetsgrunner kjøres styringen fra de fysiske spakene på fjernstyringen på en egen kanal. I dag er det også et sikkerhetskrav at en ikke skal kunne styre alt fra en skjerm. En må med andre ord ha fysiske spaker og knapper å trykke på.

– Når en løfter last på 150 tonn, er det ingen tvil om at det er en stor fordel å ha fysisk kontroll, sier Leren.

Om produktet slår an i maritim sektor, er målet å få fjernstyringen inn i offshore-markedet. På grunn av eksplosjonsfaren må utstyret sertifiseres etter Atex-direktivet (Atmosphères explosibles). En slik sertifisering koster mye penger, men det er det verdt, skal vi tro Leren.

– Vi har bestemt oss for at dette er et marked vi vil inn i, sier han.

Krevende kunder

Seniorrådgiver Vigdis Tuseth i Innovasjon Norge sier de har gitt støtte til Vision Remote siden 2012. Dette året fikk bedriften et etablerertilskudd på 740.000 kroner. I forbindelse med IFU-prosjektet ble det gitt 2.050.000 kroner i støtte.

Hun mener nettopp IFU-ordningen øker mulighetene for suksess når produktet skal inn på markedet.

– Det spesielle med IFU-ordningen er at en har kontakt med en krevende kunde i prosessen. Det sikrer i større grad at en får et produkt slik markedet vil ha det. Rolls-Royce Marine er en stor bedrift, som opererer i et stort marked. Det er veldig verdifullt å utvikle produktet sitt med en krevende kunde, sier hun.