Dette vaskesystemet skal sørge for at personell slipper å vaske tanker på forsyningsfartøy manuelt. (Foto: MI SWACO)

M-I SWACO

Statoil betaler en halv milliard for automatisk vasking

Skal vaske tanker.

Statoil går nye veier for å vaske tanker på forsyningsfartøy automatisk: De har tildelt en kontrakt til en verdi av en halv milliard til selskapet M-I Swaco for leveranse av en automatisk vasketeknologi.

M-I Swaco er eid av Schlumberger Norge, og har tidligere kun brukt teknologien selv. Dette er første gang vaskekonseptet kommersialiseres, ifølge Statoil.

– Vi har lenge vært på jakt etter å gjøre vask av tanker på forsyningsfartøy sikrere og mer effektivt. M-I Swaco har kommet med en ny teknologisk løsning, og får en kontrakt til en verdi på om lag 500 millioner kroner, inkludert opsjoner, skriver Statoil i en melding.

Les også:

Reduserer kostnader

Ifølge Statoil-meldingen består løsningen av et automatisk vaskesystem som innebærer at man slipper å gå inn i tankene for å rengjøre dem. I tillegg blir vaskevann og såpe resirkulert, slik at det bare er selve avfallet som vaskes ut av tanken, som må leveres til destruksjon.

– Løsningen øker sikkerheten for personellet vårt, siden de ikke behøver å gå inn i tankene, og vi reduserer både tidsbruk og kostnader, sier Jone Stangeland, logistikkdirektør i Statoil i meldingen.

Forsyningsfartøyene transporterer kjemikalier i tanker under dekk. Når tankene er tømt offshore må de rengjøres før de kan benyttes til andre oppdrag.

Mye avfall

Ofte benyttes fartøyenes egne tankvaskeanlegg, men manuell tankvask har også vært nødvendig i en del tilfeller. Det innebærer manuell tømming av tanker for restvolum før personell går inn i tankene, bygger stillas og spyler med vann og rengjøringskjemikalier.

– Ved manuell tankvask produseres normalt mye avfall og for en typisk vask kan det innebære 10-15 kubikkmeter per oppdrag. Med dette systemet blir det betydelig mindre avfall, ifølge Statoil.

Det nye systemet skal kunne få plass på en lastebil, og når systemet erstatter manuell vask, vil fartøyene få kortere liggetid ved kai i forbindelse med tankvasken.