Prøvetur med brønnbåten Namsos før overlevering fra Havyard til Norsk Fisketransport. (Bilde: Havyard)
(Bilde: Havyard)
Norsk Fisketransport har overtatt «Namsos» fra Havyard og kaptein Erling Lorentzen heiser rederiflagget i toppmastra (Bilde: Havyard)
Kim André Sund fra Havyard MMC styrer det avanserte fiskehåndteringssystemet under uttesting. (Bilde: Havyard)
Byggeoppfølgingsteamet og mannskapet fra NFT har jobbet godt sammen med prosjektorganisasjonen ved Havyard Ship Technology i Leirvik. Fra venstre: Operasjonssjef Oddleif Wigdahl, teknisk medarbeider Stig Hjordahl, nybyggingssjef Børge Lorentzsen, matros Arve Moen, kokk /matros Ole Henrik Henriksen, produksjonsansvarlig Bjarte I Sørestrand (Havyard), prosjektleder Trygve Solaas (Havyard), matros / motormann Kurt Helge Grunnan, maskinsjef Rune Larsen, overstyrmann Rune Grøntveth og kaptein Erling Lorentzen (Bilde: Havyard)

Havyard Namsos

Havyard leverer brønnbåt med runde tanker

Laksen skal sette pris på de runde tankene.

Mindre stress og mer likhet med livet i merdene skal gi sunnere fisk etter transport, opplyser rederiet Norsk Fisketransport, som har fått overlevert et nytt skip med runde tanker.

Havyard Ship Technology har nettopp levert brønnbåten «Namsos» til rederiet Norsk Fisketransport (NFT). Brønnbåten er bygg nummer to med Havyard 587 design. Den første med denne designen, «Stormy», ble levert i 2014.

Driftserfaringene har ført til noen modifikasjoner og endringer på «Namsos». Erfaringene med sylindriske tanker i stedet for kvadratiske er svært gode, ifølge NFT, som også eier «Havtrans», tidligere «Stormy».

Homogene forhold

– Med sirkulære tanker kan vi kontrollere strømningsbildet slik at vannkvaliteten er homogen i hele tanken. Det gir optimale forhold for laksen både under transport, avlusing og andre oppdrag. Laksen får også svømme i lignende omgivelser som den har i de sirkulære merdene. Laksen viser ingen tegn til stress av oppholdet om bord i båten, sier Børge Lorentzsen, sjef nybygg og viseadministrerende direktør i NFT.

NFT opplyser at de kan frakte tre ganger så mye laks med «Havtrans» og «Namsos», som rederiet kan gjøre med noen av de eldre båtene med samme drivstofforbruk.

Ifølge en pressemelding fra Havyard skyldes det blant annet skrogdesign og framdriftslinje som gir svært god drivstofføkonomi.

Prosjektleder Trygve Solaas ved Havyard Ship Technology i Leirvik sier at byggingen av «Namsos» har vært et utfordrende prosjekt.

Tøffere enn offshorebygg

 – En moderne brønnbåt i dag er et avansert skip, der mange system skal tilpasses, installeres og testes. På mange måter er det mer komplisert å bygge brønnbåt enn de fleste offshore skipene vi har levert, sier Solaas ifølge pressemeldingen.

Han påpeker at skipet skal håndtere levende fisk slik at kvaliteten er best mulig når den blir levert. Det ble derfor gjennomført omfattende tester av fiskehåndteringssystemene før skipet blir levert.

– En ekstra utfordring i prosjektgjennomføringen er at vi har gjort endringer i designet underveis som følge av tilbakemeldinger fra kunde og driften av «Havtrans». Vi har vært presset på tid, men holdt fristen, sier prosjektleder Trygve Solaas.

Made by Havyard

Havyard har trukket på det meste av kompetanse og teknologi i konsernet under arbeidet med brønnbåtdesignet Havyard 587 samt i tett dialog med rederiet.

Havyard Design & Engineering i Fosnavåg har stått for design og konstruksjonsunderlag. Avdelingen i Ålesund har stått for elektrodesign, levert Havyard IAS automasjon- og alarmsystem, navigasjon- og kommunikasjonssystem og en integrert broløsning, Havyard ConceptBridge.

Havyard Ship Technology, i Leirvik i Sogn har stått for utrustning, testing og ferdigstillelse av båten.

Havyard MMC i Fosnavåg har levert alt utstyr til håndtering av den levende fisken om bord. Dette består av utstyr og system til lasting, lossing og distribusjon av fisken, fisketelling og sortering, vannbehandling og kjøling, vasking, avlusing og automasjon og overvåkning.

Norwegian Electric Systems i Bergen har levert elektriske tavler, generatorer og elektromotorer.