Edda Freya ved utrustningskaia ved Kleven verft. Skipet er bestilt av Østensjø og leid ut til Deep Ocean. Det er designet av Salt og har rørleggingsutstyr, to store kraner og plass til 140 personer. (Bilde: Eirik Helland Urke)
Løfting og nedsenking av moduler er komplisert og farlig. Arbeidsleder og kaptein trenger bedre beslutningsstøtte. Det skal et nytt prosjekt munne ut i. (Bilde: SALT)
Kroken til Edda Freyas 600-tonns kran. (Bilde: Eirik Helland Urke)
Med to store kraner og et kabel- og rørleggingssystem, er Edda Freya att av verdens største og mest avanserte konstruksjonsskip. (Bilde: SALT)
Edda Freya har Siemens Blue Drive Plus C hybrid framdriftssystem. Med DP3 er sikkerhet og god operabilitet tatt vare på. (Bilde: SALT)

EDDA FREYA - PROGRAMVARE FOR LØFTEOPERASJONER

Slik skal de revolusjonere teknologien for farlige løft

Testes på et av verdens største konstruksjonsskip.

Edda Freya ligger foreløpig til kai og blir utrustet ved Kleven Verft i Ulsteinvik.

Det blir ett av verdens største og mest avanserte konstruksjonsskip når det skal ut på sin første kontrakt til sommeren.

Digitalhjelp

Men for å utføre kompliserte og tunge arbeider, har kaptein og arbeidsleder lite teknisk hjelp til å ta riktige beslutninger.

– Vi ønsker en revolusjon. Vi vil ta all tilgjengelig informasjon fra ulike sensorer og kilder, systematisere og forhåpentlig lage en programvare som skal hjelpe med å ta de riktige beslutningene for løfteoperasjoner, sier Martin Hasle, avdelingsleder i Deep Ocean.

Det har to formål:

  • Øke effektiv arbeidstid for skipet.
  • Økt sikkerhet for mannskap og utstyr.

Les også: Nå hagler det inn med forespørsler om den nye superkrana

Testskip

Edda Freya er designet av Salt Ship Design, bestilt av Østensjø Rederi, og leid ut til Deep Ocean. Alle tre selskapene er med på det treårige forskningsprosjektet. Edda Freya blir testskip for programmet.

Med i prosjektet er også Marintek, Sintef IKT, og Uni Research Polytec. Forskningsrådet bidrar med halvparten av prosjektet til 21 millioner kroner. De deltakende selskapene resten.

– Det er et paradoks at det ikke finnes bedre systemer som samler og bearbeider tilgjengelig informasjon og presenterer dette på en god måte, sier Hasle.

– Vi har hovedfokus på konstruksjonsfartøy som jobber med nedsenking av moduler i forbindelse med oljeinstallasjoner, sier forskningsleder i Marintek, Svein Peder Berge.

Ideen er å bruke tilgjengelig informasjon fra både skip og land, bølgeradar, bøyer, værmeldinger og annet og så kombinere dette med smarte algoritmer for å si noe om marginene for å gjennomføre operasjoner.

Modell

En modell av Edda Freya skal brukes til testet i havbassenget til Marintek på Tyholt.

– Vi gjennomfører modelltester i havlaboratoriet på Edda Freya. Vi ønsker å finne ut mer om egenskapene til fartøy, kran og moduler. Målet er å lage et numerisk bibliotek på hvordan vannet virker på de ulike modulene når de senkes ned i vannet, sier forskningsleder Berge i Marintek.

Forskerne vil analysere eksisterende data og sette det i system. Samtidig vil de legge til noen nye, slik at beslutningsstøttesystemet blir mer pålitelig enn de som er på markedet i dag.

I laboratoriet kan de lage sinusbølger, med kjente og eksakte data, og regne ut krefter modulene utsettes for. 

Hasle håper at utviklingsprogrammet skal munne ut i et ferdig produkt som hele næringen kan benytte.

– Vi håper det kan bli en programvare som kan kommersialiseres, og bidra til å øke vår konkurranseevne, sir Hasle.

Vær og venting

Han påpeker at slike offshoreoperasjoner er svært kompliserte, men at det er mye «dødtid».

– Det er veldig mye venting i dag. Klarer vi å utvide operasjonsvinduet, det vil si hvilket vær man kan gjøre løftene på, vil hele bransjen spare penger og drivstoff, sier Hasle.

Men en ting kan ikke programmet gjøre: Menneskelige vurderinger.

– Godt sjømannskap og skjønn kommer man ikke utenom. Men det er mange sensorer og kilder til informasjon som kan samles inn og bearbeides digitalt, sier Halse.

Tverrfaglig

Prosjektet startet for rundt et halvt år siden. Deep Ocean har stor tro på det tverrfaglige samarbeidet i innovasjonsprosjektet.

Alle relevante fagdisipliner, fra designer, operatør og eier av skipet, til ingeniørkompetanse og tung operasjonell erfaring.

– Kombinert med forskere av ypperste klasse, mener vi at vi har en suksessoppskrift for å skape et nytt produkt som kan ta bransjen videre, sier Hasle.

Avanserte tungløft

Edda Freya skal overleveres fra Kleven verft i mars og går inn på kontrakt Deep Ocean har med Statoil.

Edda Freya, med SALT 304-design, er ett av verdens største konstruksjonsskip med en lengde på 149,8 meter, 27 meters bredde og 2.300 kvadratmeter dekksareal. Det er sengeplass til 140 personer.

Skipet er utstyrt med en bølgekompensert kran med 600 tonns løftekapasitet med dobbel fall (wire) og en 400 tonns kran med enkel fall. Det har et rør- og kabelleggingssystem med 150 tonns strekk og en 3.000 tonns karusell under dekk.

Det er utstyr med svært energieffektivt hybrid framdriftssystem, Siemens Blue Drive Plus C.