November 2015: Harmony of the Seas ved kai for utrustning. Det blir verdens største cruiseskip med 227.000 bruttotonn (ca. 500 bruttonn mer enn søsterskipene Oasis og Allure of the Seas). Verftet STX St. Nazaire i Frankrike skal levere skipet i april 2016. (Bilde: RCCL)
Harmony of the Seas har i likhet med sine to søsterskip store, åpne rom midtskips. Det stiller spesielle krav til skroget for å opprettholde styrke. (Bilde: RCCL)
RCI vil ikke vise altfor mange detaljer av Harmony of the Seas ennå. Skipet får en rekke vannaktiviteter til glede for store og små. (Bilde: RCCL)
Norwegian Escape hadde sin jomfrutur 9. november i år. Til tross for navnet, har verken skipet eller rederiet noe med Norge å gjøre lenger - bortsett fra at det finnes en del norsklevert utstyr om bord. Skipet er på 164.400 bruttotonn, bygget ved Meyer Werft. (Bilde: Wiki Commons)
Anthem of the Seas er det andre i Quantum-klassen. Tilbudene om bord varierer noe, ellers er de temmelig like. (Bilde: RCCL)
To Kuka-roboter serverer drinker om bord på Quantum-skipene. Det vil man se også på Harmony of the Seas. Morsomt, men miksingen tar tid. (Bilde: Tore Stensvold)

HARMONY OF THE SEAS

80 prosent ferdig: Snart er verdens største cruiseskip klart for levering

Se bildene.

HARMONY OF THE SEAS

  • Eier: RCCL
  • Drift: Royal Caribbean International
  • Verft: STX St-. Nazaire, Frankrike
  • Levering: April 2016
  • Bruttotonn: 227.000 (verdens største)
  • Gjesterom: 2.747
  • Passasjerer: 5.479 (6.410)
  • Mannskap: 2.300
  • Lengde: 362 meter (1.187 fot)
  • Bredde: 65 meter (218 fot)
  • Hastighet: 22 knop
  • 16 dekk for gjester – 18 totalt
  • 4 baugthrustere – 5,5 MW hver (7.500 HK hver)

Det er mye hemmelighold rundt «Harmony of the Seas».

Nå har verftet og rederiet Royal Caribbean International (RCI) offentliggjort noen bilder av skipet etter at det er 80 prosent ferdig.

Større i volum

Dette er det tredje skipet i Oasis-klassen, som etter leveringen fra verftet i Åbo i Finland i 2009 har tronet på toppen som verdens største cruiseskip med 225.000 bruttotonn.

Bortsett fra at Harmony of the Seas blir 2000 bruttotonn større i volum, er de fleste andre tekniske spesifikasjoner temmelig like.

Til sammenligning er de 348 meter lange og 48 meter brede skipene i Quantum-klassen på 166.000 bruttotonn og en passasjerkapasitet på 4.400.

I gang med nr. 4

For knappe to uker siden, etter at Harmony of the Seas forlot byggedokken, startet verftet med kjølstrekk på det fjerde skipet i klassen.

Det har foreløpig ikke fått noe navn, men skal leveres våren 2018.

Alle skipene i klassen vil være 362 meter lange, 65 meter brede og ha fire baugthrustere med 7.500 hestekrefter hver (dvs. 5,5 megawatt).

Vann over alt

Harmony of the Seas skal leveres i april og settes i trafikk med passasjerer i løpet av mai. Skipet skal ha plass til 5.479 passasjerer og skal ha et mannskap på 2.300.

Passasjerene kan boltre seg på 16 dekk og prøve en av mange vannsklier, den lengste strekker seg over 10 dekk, det vil si ca. 30 meter fallhøyde.

Skipet skal ha Florida som hjemhavn fra november neste år.

Ekspansivt

Cruisemarkedet ser ikke ut til å være rammet av oljeprisfall og nedgang i internasjonal shipping for øvrig. Enda større skip planlegges for 2020.

Mens norske offshorerederier legger 100 skip i bøyene og verdens største containerskipsrederi Maersk nedbemanner med 4.000 ansatte og legger skip i opplag, bestiller og mottar de store cruiserederiene skip i stort antall. Det gleder norske leverandører.

Nylig fikk Norwegian Cruise Line overlevert Norwegian Escape fra Meyer Werft, mens Carnival-døtrene Aida og Costa kontraherer fra samme verftsgruppe.

Norsk Viking Cruises, som har fått mye oppmerksomhet for dåp i Bergen 17. mai i år, har også bestilt nye skip.