København er verdens beste sykkelby ifølge konsulentselskapet Copenhagenize Design Company. (Bilde: Copenhagenize Design Co.)
Amsterdam er på andreplass. (Bilde: Copenhagenize Design Co.)
Utrecht er på tredjeplass. (Bilde: Copenhagenize Design Co.)
Strasbourg havnet på fjerdeplass. (Bilde: Copenhagenize Design Co.)
Eindhoven havnet på femteplass. (Bilde: HHahn)
Malmø inntok sjetteplassen. (Bilde: Copenhagenize Design Co.)
Bordeaux er på åttende plass. (Bilde: Copenhagenize Design Co.)
Antwerpen er på niende plass. (Bilde: Copenhagenize Design Co.)

VERDENS BESTE SYKKELBYER

Dette er de 10 beste sykkelbyene i verden

Finner du noen norske på listen?

Siden 2011 har Copenhagenize Design Company kåret verdens beste sykkelbyer.

Konsulentselskapet, som jobber med byplanlegging i forbindelse med transport, gjør kåringen annethvert år og har nettopp publisert topp 20-listen for 2015.

Se oversikt: Disse elsyklene er best i test

Flere kriterier

Panelet har vurdert 122 byer over hele verden gjennom 13 forskjellige kriterier, deriblant sykkelkultur, infrastruktur, muligheter for sykkelutleie og sikkerhet.

Det er i all hovedsak byer med over 600.000 innbyggere som har blitt vurdert.

Fem nykommere er på listen sammenliknet med 2013.

Les også: Verken Jennie eller Erlend har førerkort - dette ble løsningen

Topp 10

Her presenterer vi de ti øverste på listen (tallet i parentes viser hvor byen var på listen i 2013):

1. København (2)

Juryen skriver at København er lysår foran sine nordiske nabobyer når det gjelder tilrettelegging for syklister.

Byen har ligget på andreplass i de to siste kåringene, men denne gangen var det én ting som fikk den opp på gullplass: Av alle reisende har andelen syklister økt fra 36 prosent til 45 prosent mellom 2012 og 2014 takket være store infrastrukturutbygginger.

TU tester elmotorsykler: TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»

2. Amsterdam (1)

København og Amsterdam har knivet om topplasseringen i alle de tre kåringene, men nederlenderne får trekk fordi det ikke er noen nye store prosjekter på gang som kan gjøre hovedstaden til en enda bedre og større sykkelby.

3. Utrecht (3)

Nederlandske Utrecht beholder tredjeplassen fra 2013 fordi det er en stabilt bra sted for syklister, og får blant annet skryt for planene om å bygge verdens største sykkelparkeringsplass som skal romme 12.500 sykler.

Les også: Se det som kan være verdens kuleste hjelm: Med denne hjelmen kan du navigere, se bak deg, høre på musikk og snakke i telefonen

4. Strasbourg (Ny)

Fjerdeplassen går til franske Strasbourg, som har 536 kilometer med sykkelveier i byen og et svært godt utleiesystem. Andel syklister i byen er 24 prosent.

5. Eindhoven (8)

Nederlandske Eindhoven får skryt for sin «flytende rundkjøring» for syklister, som for øvrig ligner Tjensvollskrysset i Stavanger.

Byen klatrer også opp på listen sammenlignet med 2013 fordi det er en stabilt god sykkelby.

Les også: Hjulet gjør sykkelen elektrisk og snakker med telefonen

6. Malmö (9)

Malmö kommer på sjetteplass i kåringen fordi byen har satset systematisk på utbygging av sykkelinfrastruktur de siste årene.

Juryen nevner blant annet en ny stor sykkelparkeringsplass på hovedtogstasjonen, kampanjer for å la være å bruke bil og et søkelys på å flere til å bruke hjelmer.

7. Nantes (6)

Franske Nantes faller én plass på listen fra 2013, men får skryt for å satse tungt på erstatte biler med sykler.

Kommunen har blant annet bygget en sykkelvei midt i hovedgaten, noe som har ført til at den nesten har blitt bilfri. I tillegg skal de satse tungt på ulike sykkeltiltak i årene framover.

Les også: Antallet høyresvingulykker ble nesten halvert fra 2013 til 2014

8. Bordeaux (5)

Åttendeplassen går til Bordeaux, som faller tre plasser fra sist gang. Byen har gjort store investeringer i infrastruktur de siste årene, men får trekk for ikke å ha mange nye tiltak på gang.

9. Antwerpen (7)

Belgiske Antwerpen faller to plasser og får skryt for å være den desidert beste sykkelbyen i landet.

Det er mange muligheter for utleie og parkering, men får trekk fordi det sittende kommunestyret planlegger å legge til rette for flere biler i bykjernen de kommende årene.

10. Sevilla (4)

Spanske Sevilla havnet på fjerdeplass i den forrige kåringen fordi man med politisk vilje klarte å øke andelen syklister i byen fra 0,2 til 7 prosent. Nå har man roet ned ambisjonene, men juryen mener man lett kunne siktet mot 15 prosent.

Les også: Denne sykkelen er sin egen lås

Norge ikke i nærheten

Norge havner altså ikke på listen.

Helsinki havner innenfor topp 30, men Stockholm, Göteborg, Oslo og flere av de baltiske storbyene havner i midtsjiktet på listen som altså teller 122 byer.

Resten av listen, og de to foregående topp 20-listene, kan du lese mer om her.

Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge