SAMFERDSEL

Antallet høyresvingulykker ble nesten halvert fra 2013 til 2014

Ny teknologi må til for å få eliminert problemet.

Danskene vil ha på plass effektiv teknologi som gjør det tryggere for syklister i trafikken. Her på Grønland i Oslo, på en strekning privatbiler, varetransport og drosjer tjuvbruker sykkelstien og skaper farlige situasjoner.
Danskene vil ha på plass effektiv teknologi som gjør det tryggere for syklister i trafikken. Her på Grønland i Oslo, på en strekning privatbiler, varetransport og drosjer tjuvbruker sykkelstien og skaper farlige situasjoner. Bilde: Thomas Olsen / NTB Scanpix
11. mars 2015 - 10:31

Mange som har syklet kjenner til problemet: Du kommer til et kryss og bilen foran deg tar en uannonsert høyresving.

Utfallet kan også være dødelig. Ny statistikk fra det danske veidirektoratet viser at det var 26 høyresvingsulykker i Danmark i fjor. 11 personer ble skadet, mens én person mistet livet.

Er dette verdens kuleste hjelm? Med denne hjelmen kan du navigere, se bak deg, høre på musikk og snakke i telefonen

Nedgang

Det er likevel mye lavere enn 2013, da det var 42 slike ulykker. 20 ble skadet, syv ble drept.

Totalt har høyresvingulykker mellom lastebiler og syklister i gjennomsnitt stått for 15 – 20 prosent av alle trafikkdrepte mellom 2003 og 2013 i Danmark.

Grunnen er i mange tilfeller at sjåføren ikke ser hva som skjer i blindsonen.

Ikke fornøyd

Selv om antall ulykker er på vei ned, vil bransjeorganisasjonen for dansk veigodstransport, ITD, ha på plass teknologi som gjør at man rydder problemet av veien en gang for alle.

Det skriver Ingeniøren.

Sjefskonsulent Jørn-Henrik Carstens sier til fagbladet at man har nådd en øvre grense for effekten av speil og kameraer i lastebiler.

Sjekk denne smartsykkelen: Styret på denne smartsykkelen vibrerer når biler nærmer seg

Tror snart man har riktig teknologi

– Nå har man fire speil på høyre side, samtidig som sjåføren skal holde øye med motgående trafikk. Kameraer kan også være anvendelige i mange situasjoner og i mange kjøretøyer, men det er ikke den perfekte løsningen i alle situasjoner. Jeg tror ikke flere speil eller kameraer er løsningen, sier han.

– Jeg har ennå ikke sett den teknologiske løsningen som løser problemet. Men jeg har store forventninger fordi det er så mye på gang i bilindustrien når det gjelder aktive sikkerhetssystemer som sensorer og radarsystemer. Vi vil sannsynligvis se nye løsninger for høyresvingsulykker meget snart, sier Carstens.

Les også: Snart blir trafikklysene smartere for syklister og fotgjengere

Mulig løsning

Ingeniøren skriver at danske Fairwood Innovation har utviklet en linse som konsentrerer et kraftig led-lys på veien slik at syklister kan finne ut om de er i lastebilens blindsone.

I tillegg har EU, flere bilprodusenter og deres underleverandører gjort store investeringer i utviklingen av sensorer som skal forhindre sammenstøt mellom syklister og lastebiler.

Skiller ikke godt nok

Dette er systemer som advarer sjåføren om det er gjenstander i faresonen til høyre eller foran en lastebil. Problemet med disse har vært at de ikke skiller godt nok mellom syklister og faste gjenstander.

– Det er gjennomført flere forsøk med sensorer, og det finnes gode produkter på markedet. Den store utfordringen er at de ikke har sett forskjell på en lyktestolpe og en syklist. Og hvis sjåfører får mange feilalarmer, er det en stor risiko at de mister fokus på disse alarmene, sier Carstens i ITD til Ingeniøren.

Les også:

Norsk VR-sykkel så realistisk at folk ikke turte sykle videre

Én førerløs bil kan erstatte 14 vanlige biler

Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.