SAMFERDSEL

Én førerløs bil kan erstatte 14 vanlige biler

Men da må vi finne oss i samkjøring, Ifølge svensk forskning.

Dette bildet er fra 2009 da Google startet testing med selvkjørende biler på veiene i California med denne ombygde Toyota Prius-en.
Dette bildet er fra 2009 da Google startet testing med selvkjørende biler på veiene i California med denne ombygde Toyota Prius-en. Bilde: Google
5. mars 2015 - 08:52

Dersom de 136.000 personbilene som i dag benyttes til pendling i Stockholmsområdet ble erstattet av førerløse biler, ville det holdt med 9.700 kjøretøy.

Det er konklusjonen i en masteroppgave fra det tekniske universitetet KTH i Stockholm.

Les også: I 2013 kostet denne 1,2 millioner ny. Nå blir den solgt for 500.000 kroner

Må akseptere deling og venting

I studien (last ned pdf-en her) har Pierre-Jean Rigole beregnet potensielle gevinster dersom alle pendlerne lot sin egen bil stå og i stedet ble fraktet med autonome drosjer, fireseters førerløse biler som deles (Shared Autonomous Vehicles, SAV).

En forutsetning for at et slikt system skal virke, er at de reisende i aksepterer i gjennomsnitt 13 prosent lengre reisetid (maksimalt 30 prosent) og en ventetid på rundt ti minutter til den selvkjørende bilen dukker opp.

Forskerne påpeker at særlig på vinterstid kan ventetiden være akseptabel, ettersom de for eksempel slipper å skrape bilrutene.

– En annen forutsetning for at det førerløse kjøretøyet skal kunne erstatte 14 biler er at folk går med på samkjøring. Vi tar kun hensyn til bilbasert pendling og ikke langreiser eller omflytninger fra kollektivtransport, sier Wilco Burghout ved KTHs centrum för trafikforskning i denne pressemeldingen.

Les også: Denne superbilen må du trenes opp til å kjøre

Ingen «silver bullet»

Rigole påpeker i studien at et SAV-basert transportsystem ikke er noen «silver bullet» som vil løse all miljøproblematikk knyttet til privatbilisme.

Trengsel og miljøpåvirkning vil reduseres, men kun moderat. Dessuten er det slik at et velfungerende, komfortabelt, rimelig og tilgjengelig dør-til-dør-transporttjeneste kan føre til økt etterspørsel og dermed utligne disse gevinstene, skriver han.

På en annen side er det attraktivt å kunne frigjøre store sentrumsarealer, som i dag brukes til parkering, og heller benytte disse til kollektivtransportinfrastruktur som kan være komplisert å skvise inn i dagens veisystem.

Dessuten vil et trafikksystem uten mennesker bak rattet sannsynligvis føre til færre ulykker og bedre trafikkflyt, uten at dette er analysert i akkurat denne oppgaven.

Les også: Ny Audi-hybrid har klassens største batteri

Pierre-Jean Rigole
Pierre-Jean Rigole

Smartbilen

Det foregår i øyeblikket et kappløp mellom både bilindustri og it-industri, for eksempel representert ved Google, om å ta fram de beste teknologiene og systemene knyttet til automatisert personbiltrafikk.

USA er langt framme, men Tyskland har tatt opp kampen.

I januar besøkte Teknisk Ukeblad prosjektet med førerløse biler som MIT (Massachusetts Institute of Technology) og National University of Singapore gjennomfører i Singapore.

Kanskje ikke så overraskende, men Pierre-Jean Rigole tror selv at førerløse kjøretøy har en framtid:

– Dette blir den «smarte bilen», like revolusjonerende som smarttelefonen. En flåte førerløse biler blir en viktig brikke i framtidas bærekrafige transportsystem, sier han.

Les flere nyheter om førerløse kjøretøy.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.