Gudruns sprekker i helikopterdekket har ført til at operatørene på både Ivar Aasen og Edvard Grieg har vært nødt til å gå nye runder på sine prosjekter. (Bilde: Harald Pettersen/Statoil)

IVAR AASEN

Det norske går «en ekstra runde» på Ivar Aasen etter helidekk-sprekk på Gudrun

Må gå en ekstra runde med leverandør.

Statoils splitter nye Gudrun-plattform opplevde i fjor store problemer: Helidekket slo sprekker og ble stengt ned. Statoil vurderte en stund å skrote hele dekket, men kom frem til at de heller skal forsterke strukturen.

Men problemene på Gudrun har også ført til at andre utbyggingsprosjekter med samme leverandør av helidekk, har vært nødt til å gå nye runder for å sikre seg at disse problemene ikke oppstår hos dem.

Som Teknisk Ukeblad tidligere skrev, gjaldt dette Lundin og deres Grieg-utbygging. Nå må også Det norske gå ekstra runder med Ivar Aasen.

For sikkerhets skyld

Kommunikasjonssjef i Det norske, Rolf Jarle Brøske, bekrefter dette overfor Teknisk Ukeblad.

– Vi har en veldig god dialog med Statoil, og de deler alle sine erfaringer knyttet til designet av helikopterdekket. Vi har selvfølgelig tett samarbeid med leverandøren Apply for å forsikre oss om at vi ikke opplever det samme, sier Brøske.

– Har dere vært nødt til å gjøre endringer på helidekket?

– Vi ser nå på om dette er nødvendig, men jeg vil si at vi opplever å ha god kontroll på denne situasjonen.

– Så det er en situasjon?

– Nei, det er det vel ikke. Vi opplever ingen utfordringer med dette nå, men for sikkerhets skyld går vi en ekstra runde for å kvalitetssikre designet. Da får vi som sagt god informasjon og åpenhet fra Statoil, og tett samarbeid med Apply.

Gudrun forsterkes

Det var ulyder som gjorde at Statoil oppdaget problemene på Gudrun-helidekket. Etter hvert viste det seg å være sprekkdannelser i en sveis og brudd i en brakett, samt løse mutre og utglidninger i flere knutepunkt.

– Vi skal gjøre forsterkninger av strukturen. Vi så på to scenarier – enten å bytte ut dekket eller å reparere det. Vi er nå trygge på at tilstanden er slik at vi rent strukturfaglig skal få løst det på en god måte, fortalte pressetalsmann Morten Eek til Teknisk Ukeblad i oktober.

Lundin, operatør for Grieg-utbyggingen måtte på sin side forsterke helidekket for at ikke de skulle oppleve det samme som Statoil gjorde på Gudrun.

– For å være helt sikker på at helikopterdekket på Edvard Grieg-plattformen tilfredsstiller våre og myndighetenes krav, har vi bestemt at vi utfører noen forsterkninger på underliggende struktur på helikopterdekket. Utbedringene påbegynnes nå, og vil kun ta kort tid, fortalte Frøydis Eldevik, pressetalskvinne i Lundin, til Teknisk Ukeblad i fjor.