(Foto: Nancy Pastor)

TESLA MODEL 3

Derfor står folk i kø for å kjøpe en bil de ikke har sett

Elon Musk viser frem Tesla Model 3 i morgen tidlig.

Det er ikke så mange eksempler på bedrifter som lager så populære produkter at kundene slår opp telt utenfor butikkene for å sikre seg de første eksemplarene.

Apple har i så måte fått selskap av Tesla, som nå opplever køer utenfor sine butikker verden over.

Og det for et produkt til flere hundre tusen kroner, som ingen utenfor Tesla har sett snurten av, og som neppe leveres før om et par år.

I Australia satt Andreas Stephens i kø, og ønsket å bli den første i landet som reserverte bilen. Australia blir det første markedet hvor forhåndsbestillinger tas, skriver EFTM.com.au.

Bestiller usett bil

Tesla Model 3 skal presenteres fredag morgen 05.30 norsk tid. Forhåndsbestillinger i butikkene startet torsdag, og norske kunder må ut med 10.000 kroner for å legge inn en reservasjon.

De 221 Tesla-butikkene verden over kan komme til å ta så mange som 100.000 forhåndsbestillinger av bilen ingen har sett før den lanseres, tror Tesla-bloggen Teslarati.com

Så hva er det egentlig folk er så entusiastiske for? 

«Billig-Tesla»

Model 3 blir Teslas første volummodell. Antakelig vil den ha lignende spesifikasjoner som Model S, med lang rekkevidde. Alt tyder på at den kommer til å ha en design lignende Model S.

Tesla Model 3 forventes å konkurrere med biler som BMW 3-serie.
Tesla Model 3 forventes å konkurrere med biler som BMW 3-serie. Foto: BMW

Den skal konkurrere i samme sjikt som BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse og Audi A4. Altså en liten sedan. 

Den kommer antakeligvis til å være sprek, og trolig leveres med drift på en eller to aksler.

Prisen skal ligge på rundt 300.000 kroner for innstegsmodellen. Antakelig mindre enn du må betale for innstegsmodellen av en BMW 3-serie, som koster fra drøyt 350.000 kroner, bare langt sprekere, og billigere i drift.

Elon Musk har tidligere sagt at akseptabel rekkevidde for en elbil må være minst 320 kilometer, så det er trolig greit å anta at Model 3 vil ha minst denne rekkevidden. 

En mindre bil som ligner Model S og X?

Det er kjent at bilen blir 20 prosent mindre enn Model S. Designmessig er det ventet at den kommer til å ha en front lignende Model X.

Den tyske utgaven av Wired har fått en eksklusiv «titt» på bilen. Men bilen var dekket til, så det er ikke mulig å si så mye eksakt om hvordan den ser ut, annet enn at den får pene linjer.

Under 4 sekunder til 100

Tekniske utfordringer knyttet til de innovative falkevingedørene på Tesla Model X skal være blant de viktigste årsakene til at den store firehjulstrekkeren er forsinket.
Tekniske utfordringer knyttet til de innovative falkevingedørene på Tesla Model X skal være blant de viktigste årsakene til at den store firehjulstrekkeren er forsinket. Foto: Tesla Motors

Bloggen Electrek omtalte i går informasjon de hevder kommer fra en kilde som tidligere har gitt riktig informasjon før lansering. Kilden hevder at bilen vil se ut som en blanding av Model S og Model X. 

Bilen skal angivelig kunne aksellerere fra 0 til 100 kilometer i timen på under fire sekunder. 

Selv om prisen skal starte på 35.000 dollar, vil toppspesifiserte varianter koste så mye som 50-60.000 dollar (415-498.000 kroner). Toppspesifiserte varianter kan by på selvkjøring, firehjulsdrift, og en batteri i området 80 kilowattimer, spekulerer Electrek.

Første av to lanseringer

Så er spørsmålet hvor mye Tesla kommer til å vise frem i morgen tidlig. Elon Musk tok til Twitter i går, og meldte at lanseringen blir den første av to.

Neste del av lanseringen skal være nærmere produksjonsstart, og vil «ta ting til et nytt nivå», ifølge Musk.

En preproduksjonsutgave skal vises frem i morgen, men noen «viktige elementer skal legges til, og noen vil utvikles», skrev Musk.

Teknisk Ukeblad følger Model 3-lanseringen i morgen tidlig.

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)