Jernbaneverkets nye TM3 snøryddemaskin. (Bilde: Roald Ramsdal)

TM3 SNØRYDDER

Denne skal redde togpendlerne fra snøkaos

Enorme børster holder skinnene snøfrie.

Tøffe vintere med kulde og snø har gitt forsinkelser og togstans de siste årene.

Nå har Jernbaneverket fått en del av snøryddingutstyret som ble bestilt etter Togtoppene håper å unngå ny marerittvinter .

Teknisk Ukeblad fikk prøvekjøre en av de to nye snøryddingsmaskinene som kom for to uker siden.

Les også: Verdens største snøfreser

Nygammel snørydder

I desember fikk Jernbaneverket sine to splitter nye TM3 snøryddere. Den ene er stasjonert på Alnabru og den andre på Ski.

Maskinene har tre enorme børster som skal sørge for at sporvekslere fungerer, selv om snøen laver ned tett.

Selv om det er installert varme i sporvekslene, så holder ikke dette når snøen laver ned tett. Da må de børstes rene for snø.

Maskinen er blank i lakken og med splitter nytt snøutstyr fra Øveraasen. Men skinnet bedrar, skjelettet i maskinen er en gammel lastetraktor produsert i 1979 hos Robert Aebi & Co. AG (Raco) i Sveits. Lastetraktoren ble fullstendig ombygget i regi av Øveraasen på gamle trakter i Sveits, før den kom tilbake til Norge.

Les også: Slik velger du rett snøfreser

Styres med joystick

I førerkabinen minner kun en liten plakett fra produsenten om at maskinen er godt over 30 år. Alt annet er nytt. En joystick som både er bærbar og trådløs, styrer den skinnegående doningen.

Snørydderen styres med denne bærbare joysticken.
I førerkabinen minner kun en liten plakett fra produsenten om at maskinen er godt over 30 år. Alt annet er nytt. En joystick som både er bærbar og trådløs, styrer den skinnegående doningen.Snørydderen styres med denne bærbare joysticken. Roald Ramsdal

– Det er nesten som å spille playstation, forteller føreren.

En person er fører på snørydderen, en annen styrer børstene eller fresen.

Snøspesialisten Øveraasen har levert koster, snøfresere og hydraulikkaggregat til nygamle lastetraktoren som nå skal settes i drift.

Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Beredskap døgnet rundt

Etter flere vintere med store forsinkelser på grunn av snø i 2008 og 2009, rustet Jernbaneverket opp beredskapen.

Ove Fuglehaug, maskin- og vinterdriftsansvarlig i Jernbaneverket produksjon Øst, heretter kalt snøsjefen rår totalt over 160 mann som går snøberedskap i turnus i Oslo-området.

Bare på Alnabru har Jernbaneverket mellom 50 og 60 personer i snøberedskap. De følger værmeldingene tett og det er mannskaper på jobb døgnet rundt.

På Alnabru har Jernbaneverket stasjonert ni forskjellige maskiner for snørydding. På det enorme terminalområdet alene, er det 200 sporveksler og 100 km med spor.

– Før et stort snøfall sjekker vi maskinene og turnuslistene, forteller Fuglehaug.

– Det får store konsekvenser for mange hvis noe stopper opp, sier  han.

Som en del av beredskapen går to mann såkalt klumpvakt på Oslo S. De skal fjerne eventuelle isklumper som faller av forbipasserende tog og blokkerer sporveksler.

Gamle slitere

Ikke alt er like nytt som TM3ene. Jernbaneverket nyter også fortsatt godt av flere gamle slitere i snøryddingsarbeidet.

Snøsjef Ove Fuglehaug og Knut Erik Vingebakken foran "Stampa", en Plasser & Theurer traktor fra 1979 med skjær foran og bak.
Snøsjef Ove Fuglehaug og Knut Erik Vingebakken foran Roald Ramsdal
 

"Stampa" er en Plasser & Theurer traktor av type DGS 42 N med påmontert snøryddingsutstyr. Doningen er produsert i Østerrike i 1979, og førerhytta bærer ikke akkurat preg av digital teknologi, bortsett fra ettermontering av en CD-spiller.

Den gamle doningen er likevel godt vedlikeholdt og dieselmotoren på 280 hestekrefter starter som en klokke. Traktoren har skjær foran og bak og det ene skjæret kan felles ut, slik at maskinen kan brøyte enda bredere. Med skjærene veier maskinen rundt 40 tonn.

– Den er så tung at den aldri spinner, forteller Knut Erik Vingebakken.

Maskinen brukes til å kjøre såkalt sporrens, som betyr brøyting av jernbanesporene, i Oslo-området.

Testet snøsmelter

Teknisk Ukeblad skrev tidligere i vinter om svenske Trafikverket som har utviklet Verdens største snøsmelter redder svenskene fra togkaos for å rydde stasjonene i Stockholmsområdet.

Fuglehaug forteller at Jernbaneverket testet liknende teknologi, men at de forkastet det av miljøhensyn. Årsaken er at det kreves langt mindre diesel for å flytte snøen, enn fo å smelte den.

– Det var veldig effektivt, men det er en miljøfaktor i dette. Det går med store mengder drivstoff for å smelte snøen, sier Fuglehaug.

Les også:

Dette skal få slutt på glatte veier

Dette toget skal sveve i 500 km/t

Derfor går klokka på Oslo S «feil»

Derfor lammes togtrafikken av småfeil