VIL SLIPPE INNSTILLINGER: Et av tiltakene NSB lanserer for å øke punktligheten, er rett og slett å innstille avganger permanent. (Bilde: Scanpix)
Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa (Sp, t.v.) deltok da NSB og Jernbaneverket mandag avholdt orientering omkring tiltakene som er satt i verk foran vinteren. Konsernsjef Einar Enger i NSB (sittende til høyre) og Jernbanedirektør Elisabeth Enger (stående bak) orienterte. (Bilde: Scanpix)

Togtoppene håper å unngå ny marerittvinter

– Vi har aldri vært bedre forberedt for vinteren enn det vi er nå. Under normale vinterforhold kan jeg ikke skjønne annet enn at punktligheten blir bedre. Det vi opplevde i fjor er ikke til å leve med, sier NSB-sjef Einar Enger til NTB.

Forrige vinter var punktligheten på 75 prosent – langt unna målet om at ni av ti tog skal gå i rett tid. Større verkstedkapasitet, egne tineanlegg, økt bemanning og bedre informasjon til de reisende er blant tiltakene NSB legger i potten.

Samtidig blir tre avganger innstilt permanent, mens andre tog vil ha noe mindre plass enn før.

– Vi må ha større fleksibilitet når vinteren kommer. Vi må ha tog som kan settes inn dersom situasjonen krever det. Men det er ikke lett å forklare for kundene at vi må kutte i tilbudet for å gjøre det bedre, sier Enger.

De innstilte avgangene er to morgentog mellom Kolbotn og Oslo S og ett mellom Lillestrøm og Skøyen.

Klumpvakter

Jernbaneverkets tiltakspakke til 70 ekstra millioner omfatter blant annet økt bemanning, ikke minst ved 99 innleide snøryddere i Oslo-området, egne snøkoordinatorer på togledersentralene og såkalte klumpvakter som skal fjerne isklumper i sporvekslerne.

Kritiske sporvekslere skal varmes opp bedre, og nye maskiner til en verdi av 40 millioner kroner skal settes i drift. Dette gjelder både lastetraktorer, snøfresere, snøryddingsmasking og snøkostemaskiner. Utstyr for vannsprøyting som skal gjøre den plagsomme puddersnøen om til skare, testes også.

– Vi har flere folk, nyere maskiner og bedre toglinjer enn forrige vinter. Tøft vintervær vil også i år kunne gi driftsforstyrrelser, men nå kan vi sørge for at togene raskere kommer i rute igjen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Isolering

Andre tiltak fra Jernbaneverket er bedre drenering og frostisolering mot telehiv, økt innsats mot ras og fornyelse av spor og anlegg.

Willy Frantzen som representerer pendlerne på Østfoldbanen, føler seg ikke overbevist om at tiltakene vil strekke til. Han etterlyser et større løft for norsk jernbane og viser til økningen i antallet reisende som er ventet de kommende årene.

– Det er nok bare et spørsmål om tid for togtoppene på nytt vil være inne på teppet til samferdselsministeren, sier Frantzen til NTB.

Kleppa fornøyd

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier hun er godt tilfreds med tiltakene fra NSB og Jernbaneverket. Ifølge Kleppa var det mangel på planer og forberedelser i fjor.

– Jeg er helt overbevist om at disse tiltakene vil gi bedre punktlighet i togtrafikken enn hva som var tilfellet forrige vinter. Forberedelsene er det ingenting å si på. Uroen som henger igjen, er graden av snø og kulde som vinteren vil by på, sier Kleppa.

Det er spesielt kombinasjonen av streng kulde og mye snø som skaper problemer for jernbanen.

– Tog som er produsert før 1995 er utsatt for skader ved ising. Før de nye togene er levert, har ikke NSB reservemateriell som kan kompensere for at tog må på verksted for tining og reparasjon, sier Einar Enger.

NSB har også utarbeidet en trinnvis nedtrappingsplan for togtilbudet, som skal sikre bedre og raskere informasjon til de reisende. Kunder på viktige strekninger skal dessuten få en SMS dersom toget er innstilt og e-post ved planlagte endringer i trafikken.