Lokalt har det blitt mye galgenhumor etter at åpningen av veien ble utsatt, med blant annet dette nye skiltet. Billig for skiløperne, litt dyrere for bilistene. (Bilde: Erik Unaas)

E18 ØSTFOLD

Denne motorveien i Østfold kan bli skiløype enda en vinter

Åpningen er utsatt på ubestemt tid - igjen.

E18 Østfold

  • Vegvesenet bygger ny motorveg mellom Riksgrensen og Vinterbro.
  • Fra Riksgrensen til Momarken blir det tofelts motorveg med forbikjøringsfelter, fra Momarken til Vinterbro firefelts motorveg med midtdeler. Total lengde blir 70 kilometer.
  • Strekningen mellom Melleby og Momarken øst for Mysen har imidlertid møtt på utfordringer.

Prosjektet med ny E18 gjennom Eidsberg i Østfold snubler videre. Først måtte den første halvdelen av den ferdige motorveien stå forrige vinteren over fordi tilførselsveien ikke var god nok.

Den var for smal, og det var usikkerhet knyttet til om en av bruene på veien var god nok.

For høy kulvert

Deretter viste det seg at Vegvesenet hadde lagt en kulvert for høyt slik at jordene rundt ble oversvømt ved normalflommer. Etter en befaring med landbruksmyndighetene og egen sakkyndig ble det enighet om å legge inn et ekstra rør for å ta unna vannet.

En meters diameter skulle være godt nok, mente fagetatene. Men grunneieren mener at heller ikke dette er godt nok. Nå velger Vegvesenet sannsynligvis å grave opp veien enda en gang og legge et nytt rør.

– Det er uenigheter hvorvidt også denne løsningen er god nok. Det er derfor bestemt at vi skal imøtekomme grunneiers ønske, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen.

Hun viser til at Vegvesenet har gjort beregninger for hvor store rørene må være i forhold til nedslagsfeltet.

– Vi mener disse rørene burde holde, men vi respekterer at det er en annen ønsket løsning, sier Bustnes Amundsen.

– Så dere er uenig med grunneierens påstander, men dere velger likevel å gjøre tiltak?

– For å bli ferdig med saken, slik at vegen kan åpners fortest mulig, har vi valgt å imøtekomme grunneiers ønsker, svarer prosjektlederen.

Les også: Disse stupbratte veiene ville vært forbudt å bygge i dag

I mai i år arrangerte skiklubbene i Mysen og Slitu rulleskirenn på den uåpnede motorveien gjennom Eidsberg.
I mai i år arrangerte skiklubbene i Mysen og Slitu rulleskirenn på den uåpnede motorveien gjennom Eidsberg. Østfold skikrets

Klippet veien

I påvente av åpningen har motorveien blitt et yndet turmål for kommunens innbyggere. Forrige vinter ble det også kjørt opp skiløyper på veien.

Denne sommeren ble det arrangert rulleskirenn. Ordfører Erik Unaas er en av dem som bruker den monstrøse gang-, sykkel- og skiveien:

“I dag kl. 12.00 skulle jeg egentlig foran tusenvis av sambygdinger og utålmodige trafikanter gjennomføre det ærefulle oppdraget å åpne 8 km ny 4 felts-E18 gjennom Eidsberg kommune. Så ble den for noen få dager siden brått utsatt, en historie vi kjenner godt. Men så stod jeg jo der med to ledige timer, og tok meg heller en rulleskitur på den fine veien. Da oppdaget jeg snora over veien ved Homstvedt, og da var det jo bare å prøveklippe. En gammel speider er alltid beredt, ordførersaksa, selfie-kamera og lysten til å leke litt er aldri langt unna,” skrev han 8. september og postet på Facebook.

Sannsynligheten er ganske stor for at det blir nok en høst, vinter og vår med rulleski og ski før bilene kan innta veien.

– Det er synd at E18 gjennom kommunen blir forsinket. Men jeg er vant med at slike utbygginger tar tid, sier han.

Det første ordføreren gjorde da han ble valgt i 2011, var å ta det første spadestikket sammen med daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (SP).

– Kanskje rekker jeg å være med på åpningen før min fireårsperiode er over, sier han.

Han er imidlertid mest opptatt av at hele veien fra Vinterbro til riksgrensen blir klar, og at de 70 kilometerne på denne hovedfartsåren fra Oslo til Stockholm bygges som firefelts vei.

– Da kommer svenskene etter med sin del i Värmland, akkurat som vi opplevde da E6 ble bygget fram til Svinesund. At strekningen gjennom Østfold skal ta kanskje 30 år å bygge, fordelt på 10 etapper/prosjekter, er virkelig ille.

Les også: På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei

Ordfører Erik Unaas tok med seg rulleskiene og saksa for å liksomåpne E18 på den planlagte, men nå altså avlyste åpningsdagen. Han tok denne selfien.
Ordfører Erik Unaas tok med seg rulleskiene og saksa for å liksomåpne E18 på den planlagte, men nå altså avlyste åpningsdagen. Han tok denne selfien. Erik Unaas

Kan bli vinter og vår

Tidligere har statssekretær Bård Hoksrud engasjert seg direkte, og bedt Vegvesenet om å løse saken. Selve tidsplanen og åpningsdato for den nye veien er nå til vurdering hos Vegdirektoratet.

– Vi må blant annet grave opp veien og legge et nytt rør. Alle detaljene er ikke avklart enda, og det er foreløpig ikke bestemt når arbeidene skal utføres. Vi kan derfor ikke si noe om ny åpningsdato før dette er avklart, sier Bustnes Amundsen.

Det vil også bli en opprensking av slam som har samlet seg i bekken i forbindelse med anleggsarbeidene.

– Hvor tidkrevende er disse arbeidene?

– Vi har laget en grov fremdriftsplan. Vi går nå mot en periode med risiko for mye nedbør, det vil gjøre prosjektet mer komplisert enn nødvendig. Derfor ser vi på muligheten for å gjøre det på en annen tid av året, der forholdene ligger mer til rette for et slikt type arbeid.

Vegvesenet håper det ikke blir skiløype på E18 enda en vinter. Når den regntunge høsten er over, vil imidlertid kuldegradene sette inn, og gjøre det umulig å legge asfalt.

– Vi ønsker virkelig å unngå enda en sesong med skiløype, selv om det har vært populært. Vi ser derfor på flere løsninger og håper vi ser bilene på vegen i vinter i stede for skiløpere, sier prosjektleder Bustnes Amundsen.

Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Innbyggerne i Indre Østfold hadde landets feteste og desidert dyreste skiløype i fjor vinter, da det viste seg at nye E18 i Eidsberg ikke kunne åpnes.
Innbyggerne i Indre Østfold hadde landets feteste og desidert dyreste skiløype i fjor vinter, da det viste seg at nye E18 i Eidsberg ikke kunne åpnes. Erik Unaas

Galgenhumor

Mens de venter gjør Eidsberg kommune det beste ut av det, med en rekke sykkel- og skiarrangement både vinters- og sommerstid.

Og skiløype på motorveien har sine fordeler for en kommune som ellers ikke når opp i det nasjonale mediebildet.

– Jeg fikk masse positiv oppmerksomhet da vi satte opp skiltet med bompengefritak for skiløpere like før jul i fjor, og fikk på mange måter Eidsberg på kartet gjennom mye medieomtale. Heldigvis har også vegvesenet tatt merkingen med humor, sier ordfører Erik Unaas.

Les også:

Kvikkleire kan gjøre denne veien flere hundre millioner dyrere

Så mye koster det egentlig å bygge vei i Norge

Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet