Det er store spenn i prisen per meter vei som legges i Norge. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

VEIKOSTNADER

Så mye koster det egentlig å bygge vei i Norge

«Normale» kostnader til vegutbygging

2-felts veg: 6,5 m vegbredde: 50 000 – 90 000 kr per meter

2-felts veg: 7,5 m vegbredde: 60 000 – 100 000 kr per meter

2-felts veg: 8,5 m vegbredde: 70 000 – 120 000 kr per meter

2-felts veg: 10,0 m vegbredde: 80 000 – 140 000 kr per meter (forsterket midtoppmerking)

2/3-felts veg m/midtrekkverk: 110 000 – 150 000 kr per meter

4-felts veg, kryss i plan: 120 000 – 170 000 kr per meter (16 m vegbredde)

4-felts veg, planskilte kryss: 140 000 – 230 000 kr per meter (19-22 m vegbredde)

Kilde: Statens vegvesen

Det er store kostnadsforskjeller når Statens Vegvesen bygger veier i Norge. En oversikt etaten har gitt ut, viser at spennet per meter vei normalt går fra 60.000 til 230.000 kroner.

– Prisen på veien kommer helt an på eksisterende vei i området, og hvor veien bygges. Varierende grunnforhold gir store variasjoner i pris, sier Gudmund Nilsen i Vegdirektoratet.

Mange faktorer spiller inn

Oversikten fra Vegvesenet viser dessuten at type vei og bredde på veien har mye å si for prisen. Mens en standard tofeltsvei som er 6,5 meter bred koster mellom 50.000 og 90.000 kroner per meter i snitt, koster en firefeltsvei med planskilte kryss som er mellom 12 og 22 meter bred fra 140.000 til 230.000 kroner per meter.

– Det er klart at veiens bredde har stor betydning, det forstår alle. At eksisterende infrastruktur i området og grunnforholdene har såpass mye å si, tror jeg derimot ikke alle tenker like mye over, sier Nilsen.

Og legger til at det er stor forskjell på å bygge en helt ny vei, og på å utvide eksisterende vei.

– Det går mye penger med på å bygge opp selve veien. I områder med ustabil grunn går mye av kostnadene til å stabilisere. Der det allerede finnes vei, og dette ikke er nødvendig, vil prisen per løpemeter bli langt lavere, sier han.

Les også: Bedre «lim» i asfalten skal gjøre veiene bedre

Store forskjeller

Til tross for normalspennet, kan Nilsen fortelle at enkelte veier har kostet mer enn det dobbelte av normalen per meter.

Han viser blant annet til prosjektet E18 Bommestad-Sky ved Larvik i Vestfold. Langs den syv kilometer lange strekningen med planskilte kryss bygges det i tillegg to tunneler og den 570 meter lange Farrisbrua.

– Gjennomsnittlig løpemeterpris for Bommestad-Sky er 642.000 kroner, forteller han.

Dyrest av alt, er likevel den nye Dronning Eufemias gate i Oslo. Den 700 meter lange gata er 43,2 meter bred, og koster hele 925 millioner kroner. Det vil si 1,32 millioner kroner per meter.

– Det har vært mange hensyn å ta under utbyggingen av Dronning Eufemias gate. Det er et helt spesielt prosjekt i et urbant område med veldig vanskelige grunnforhold, sier Nilsen.

Les også: Ny maskin støper vei og legger skinner i ett

Dronning Eufemias gate kostet ti ganger så mye som NTB scanpix

Samme holdbarhet

Til tross for at Dronning Eufemias gate har en løpemeterpris som er mer ti ganger så høy som enkelte andre nye veier, er ikke veien automatisk noe bedre enn de rimeligere veiene.

– Holdbarheten på veien avhenger ikke av prisen. Du kan bygge en vei til 50.000 kroner per meter, og en til 500.000 per meter og få akkurat samme holdbarhet, sier Nilsen.

Og legger til at vanskelige grunnforhold stort sett har mye av skylden for ekstreme løpemeterpriser på vei.

Les også:

Er den Norges smarteste tunnel?

Her er Vegvesenets advarsel til naboene i Bjørvika

Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon