OLJE OG GASS

Slangeroboter skal revolusjonere vedlikeholdet subsea

Norsk teknologi.

Ina AndersenIna AndersenJournalist
19. apr. 2016 - 08:56

Eelume, et spin-off-selskap fra NTNU, utvikler undervanns slangeroboter, som skal brukes til inspeksjon og vedlikehold på subsea-felt. 

Robotene skal være permanent stasjonert under vann på feltet, og kan gjennomføre både selvstyrte og fjernstyrte inspeksjoner. Dermed trenger de ikke overflatefartøy med mannskap som både koster penger og begrenser bruken. 

I tillegg gjør slangeformen at robotene kommer til på langt flere plasser enn dagens firkantede ROV-er.

Robotene vil med andre ord fungere som en slags selvgående vaktmester på havbunnen. 

Selvgående robotarm

Eelume jobber sammen med både Kongsberg Maritime og Statoil, for å ferdigutvikle og kvalifisere teknologien. 

Foreløpig er prototypen av den modulbaserte teknologien i biter på laboratoriet hos NTNU Amos. I høst skal den være klar til å testes i Trondheimsfjorden. <i>Foto: Ina Steen Andersen</i>
Foreløpig er prototypen av den modulbaserte teknologien i biter på laboratoriet hos NTNU Amos. I høst skal den være klar til å testes i Trondheimsfjorden. Foto: Ina Steen Andersen

Kongsberg vil bidra med sine 25 års erfaring med marin robotikk, mens Statoil gir tilgang til offshore testing av roboten. 

Slangeroboten vil være basert på moduler, satt sammen med flere ledd, som gjør at den kan bevege seg som en slange i vannet. I tillegg har den trustere. Størrelsen kan også tilpasses etter ulike behov. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Den vil brukes til inspeksjon og enkle vedlikeholdsoppgaver, som rengjøring og operering av ventiler, oppgaver som utgjør en stor del av dagens inspeksjons- og vedlikeholdsoperasjoner. 

Den vil være utstyrt med sensorer for navigasjon og kamera, i tillegg til nødvendig verktøy, som gripere.

– Robotene vil være lange og slanke, med et tverrsnitt på 180 millimeter. Det gjør dem fleksible, og de vil ha en unik mulighet for tilkomst på subseaanleggene. Det er mange steder hvor det i dag er vanskelig for ROV-er å komme til på grunn av størrelsen, de er store bokser med robotarmer. Vår teknologi er en selvgående robotarm, vi har fjernet kroppen fullstendig, sier Pål Liljebäck, teknologidirektør i Eelume, til Teknisk Ukeblad. 

Hver modul i teknologien bindes sammen av et ledd som dette, som gjør slangerobotene bevegelige og fleksible
Hver modul i teknologien bindes sammen av et ledd som dette, som gjør slangerobotene bevegelige og fleksible

Stasjonert på feltet

At robotene er permanent stasjonert på feltene gjør at de kan mobiliseres ved behov, uten at overflatefartøy må til for å sjøsette og styre dem.

Systemet kan utføre egne selvstyrte operasjoner og det er mulig å fjernstyre operasjoner fra land. 

– Slik vil det være mulig med mye mer kontinuerlig inspeksjon. I stedet for en gang i halvåret, kan robotene gå ut hver dag. Det gir helt nye muligheter for å overvåke endringer på installasjonen. Det vil gjøre det mye tryggere, påpeker Kristin Y. Pettersen, administrerende direktør i Eelume. 

Robotene er laget for høy holdbarhet under vann, og vil i første omgang få strøm fra en kabel til selve installasjonen. Etter hvert er planen å gå over til batterier, som skal lades i egne ladestasjoner under vann. 

Roboten får verktøy i begge ender, som denne gripearmen, som gjør at den kan utføre enkle intervensjonsoppgaver, som å justere ventiler.
Roboten får verktøy i begge ender, som denne gripearmen, som gjør at den kan utføre enkle intervensjonsoppgaver, som å justere ventiler.

Har stor tro på teknologien

Foreløpig består teknologien av en prototype i biter på bordet hos NTNU Amos i Trondheim. Designet er klart og det jobbes med selve maskineringen. Ifølge Liljebäck er det ingen større skjær i sjøen før teknologien er helt klar. Den største utfordringen handler om å tilpasse den til ulik infrastruktur på havbunnen. 

I høst skal den være klar til å testes ut i Trondheimsfjorden, men det er foreløpig ikke fastsatt hvor eller når teknologien får prøve seg på et offshorefelt.

Statoil står likevel klar til å bidra med subseainstallasjoner dersom den ferdige teknologien holder det den lover - som potensielt er å revolusjonere vedlikeholdet på subseafelt. 

Teknologidirektør Elisabeth Birkeland Kvalheim sier til Teknisk Ukeblad at selskapet har stor tro på slangerobotene. 

– Vi har tro på at det å bruke robotteknologi som denne. Å slippe å ta ut et fartøy med mannskap i, for å sjøsette en ROV, vil være en veldig videreutvikling. Det er vanskelig å si akkurat hvor mye denne teknologien kan spare oss for, men du kan jo ta utgangspunkt i dagratene for slike fartøy og bare Statoil alene har 500 subseabrønner, poengterer hun. 

Kvalheim påpeker at Statoil har tro på å hjelpe mindre teknologiselskaper med testing og kvalifisering av teknologi. 

– Det er ofte her vi finner de mest annerledes og radikale ideene, understreker hun. 

Disse to har Eelume brukt til å teste ut slangebevegelser i vann, for å lære seg hvordan robotene best skal kunne bevege seg. <i>Bilde: Ina Steen Andersen</i>
Disse to har Eelume brukt til å teste ut slangebevegelser i vann, for å lære seg hvordan robotene best skal kunne bevege seg. Bilde: Ina Steen Andersen

– Radikal teknologi

Bjørn Jalving i Kongsberg Maritimes subseadivisjon forklarer at de tar med seg sine 25 års erfaring på undervannsteknologi inn i prosjektet.

– Da vi utviklet Hugin AUV på 90-tallet var det gjennom et lignende samarbeidsprosjekt som dette. Nå gjentar vi historien i et helt nytt samarbeid, hvor alle bidrar med sine styrker. Og det er viktig, for dette er ikke enkel teknologi, sier han til Teknisk Ukeblad. 

Han påpeker at selskapet bidrar med sin ekspertise, i tillegg til en del mer spesifikke komponenter i teknologien. Blant annet en del software som skal til for at roboten skal være permanent plassert på havbunnen, som autonomi, navigasjon, kommunikasjon og fjernstyring. 

– Vi tror dette vil være et bidrag til å gjøre oljebransjen mer kostnadseffektiv. Denne radikale nye farkostteknologien, kombinert med at det er en resident kapasitet, vil kunne gi store besparelser fordi den introduserer nye måter å gjøre rutinejobber på. I tillegg kan operatør unngå nedetid, ved å umiddelbart kunne rykke ut og løse problemer når nødvendig, poengterer han. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.