Konseptbil: Finske Toroidion er bygget i ett eksemplar. (Foto: Toroidion)

TOROIDION

Denne finske elbilen har 1341 hestekrefter

Produsenten: – Den kommer til å bli dyr.

  • Industri

Glem Tesla. Den finske elbilen Toroidion har fire elektromotorer på til sammen 1 MW, eller 1 341 Hk.

En 200 kW motor på hver av forhjulene og en 300 kW motor på hver av bakhjulene. En skikkelig firehjulstrekker altså. Kommer seg frem.

Toroidion er det finnene kaller en konseptbil, men en som kan kjøres på vei i tillegg til at den er rigget for å vinne Le Mans.

Det finske elektrovidunderet ble nylig vist for første gang på luksusutstillingen Top Marques i Monaco.

Prototyp

Toroidionsjefen Pasi Pennanen, er også sjefsdesigner og har tyve år bak seg i bilindustrien. Han er ikke villig til å si så mye om bilen ennå når tu.no ringer ham i en taxi i Monaco.

Nå skal de gjennomføre omfattende tester før de offentliggjør mer detaljer.

– Dette er ikke en produksjonsbil, og vi har ikke en gang besluttet om vi skal sette den i produksjon. Men interessen her nede var upåklagelig. Det jeg kan si er at den har en ganske generøs batteripakke. Vi har patentert både motorene og drivsystemet, så vi tro dette er interessant. Men bilen kommer til å bli dyr, sier Pennanen.

Han antyder rundt tiganger'n prisen på en Tesla. Men de som synes Tesla blir for treg, og som er stinne av gryn, bør kanskje ta en titt på en slik.

Den har et kraft/vekt-forhold som er mellom fem og seks ganger bedre enn Teslaen. Så her er det mulig å komme seg til fartsgrensen betydelig raskere, sikkert et sekund eller mer.

– Nå skal vi jobbe videre med testing og teknologi og vi ser etter investorer og kunder, sier Pennanen.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Ingen pusling

En megawatt imponerer imidlertid ikke Koeningsegg-designer Bård Eker.

– Vi har hatt mye mer enn det i vår pluginhybrid Regera. Den har også fire motorer, men en av dem er en fem liters V8 bensinmotor som yter hele 820 kW (1100 Hk). Den ene elmotoren som sitter i drivsystemet nær forbrenningsmotoren yter 160 kW, mens de to siste ved bakhjulene kan gi fra seg 180 kW hver, sier Eker.

Til sammen yter Regera 0.52 MW elektrisk effekt. Når det legges til fossilkraften får vi en teoretisk ytelse på 1,34 MW, men hvor de tar ut 1,11 MW i praksis. Ikke til å kimse av det heller i en bil på 1,4 tonn.

Les også: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde

Koenigsegg Regera. Koenigsegg

Ønsker velkommen

– Det er morsomt at folk som de i Finland pusher teknologien. Det er lettere å lage supersportsbiler med ren eldrift. Folk som kjøper slike er ikke så opptatt av rekkeviddeangst og det er fint at det kommer flere små innovative selskaper på banen. Det er mer enn nok å ta tak i av spennende teknologi. Vi driver med mye morsomt, sier Eker uten å røpe hva de holder med på.

Eker peker på at det ikke bare er ytelse som betyr noe i slike superbiler. Kjøreegenskaper er uhyre viktige når det akselererer så raskt og går så fort.

– Vi har modeller med både hybriddrift og ren forbrenningsmotor og det tror jeg er viktig. De ulike markedene vi selger i er veldig forskjellige, sier han.

Amerikanske forskere:Amerikanske forskere: Rekkeviddeangsten er overdrevet