Merarbeid med toppsidemodulen til Ekofisk Zulu-plattformen komme til å svekke Aker Solutions første kvartalsresultat i år, varslet selskapet i dag. (Bilde: Oljedirektoratet)

AKER SOLUTIONS

Denne drar ned Aker

Toppsidemodulen til Ekofisk Zulu skaper trøbbel.

Forsinkelsen av toppsiden til brønnhodeplattform 2/4-Z til Ekofisk er hovedårsaken til at Aker Solutions i dag varslet knekk i kvartalsresultatet.

Toppsidemodulen til brønnhodeplattformen ligger nå ved Aker Solutions i Egersund.

Aker Solutions har intensivert arbeidet med plattformen for å få den ferdig i tide, dette har ført til økte kostnader, melder selskapet. Zulu-plattformen er en del av levetidsforlengelsen av Ekofisk-feltet. 

Les også: Slik skal de holde liv i gullfeltet

Svakere enn forventet

8. mai legger Aker Solutions frem resultatet fra 1. kvartal i år. I dag varslet selskapet et betydelig svakere resultat enn forventet.

Kostnadsoverskridelser på Ekofisk Zulu-plattformen som selskapet bygger for ConocoPhillips, er en av hovedårsakene til at resultatet blir svakere enn forventet.

Selskapet regner med å omsette for 11,1 milliarder kroner og å sitte igjen med et driftsoverskudd (EBITDA) på 868 millioner kroner i første kvartal i år.

– Problematisk kabel

Kostnadene har økt fordi Aker Solutions har giret opp arbeidet for å få toppsidemodulen ferdig i tide.

Etter planen skal plattformen transporteres fra verftet i Egersund og til Ekofisk-feltet i midten av juni. Planen er at produksjon fra plattformen skal startes innen oktober 2013, ifølge børsmeldingen fra selskapet.

En del av kostnadsøkningen forklarer Aker med kvalitetsproblemer på en kabel fra en underleverandør.

Fikk bank på børsen

Aker Solutions-aksjen falt dramatisk etter det dårlig resultatvarselet. Aksjen var klart mest omsatt og falt med nesten 23 prosent etter børsmeldingen, melder NTB.

2/4-Z er en mindre brønnhodeplattform med 36 brønnslisser. Det skal bores 35 produksjonsbrønner og én brønn for reinjisering av borekaks fra plattformen, ifølge ConocoPhillips.

Arbeidet med plattformen har delvis foregått i Polen og delvis i Norge. Dekkseksjonene er fabrikkert i Polen, mens sammenstillingen og utrustning av toppsidemodulen skjer ved Aker Solutions verft i Egersund.

Les også:

Oljefeltet som endret Norge  

Én prosent økt utvinning her tilsvarer et middels norsk oljefelt