Her tar A321-flyet av på sin ferryflight til Vietnam. Dette er Airbus-fly nummer ni tusen som leveres. (Bilde: Airbus)
Airbus-fly nummer ni tusen som ble levert var det første A321-flyet til VietJetAir. (Bilde: Airbus)

AIRBUS

Denne airbusen er helt spesiell

Det tok 19 år å produsere de første tusen flyene. De siste tusen tok 19 måneder.

Airbus leverte sitt første fly i 1974.

Leveransene startet med et A300B2 til Air France, og det skulle ta hele 19 år før fly nummer tusen ble levert.

Da Airbus-fly nummer ni tusen ble levert fredag, var det kun 19 måneder etter at fly nummer åtte tusen ble rullet ut.

Les også: For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly

Sørøst-Asia

Selv om de runde tallene muligens begynner å miste noe av sin glans, var det en større feiring enn vanlig på Airbus-fabrikken i Hamburg før helga.

Airbus-fly nummer ni tusen er et A321 som ble levert til VietJetAir, et av flere hurtig voksende flyselskaper i Sørøst-Asia.

Selskapet startet opp mot slutten av 2011 og har utelukkende Airbus-maskiner i flåten.

Den består i dag av 22 fly fra A320-familien og planen er å utvide til minst hundre fly.

Dette var den første av sju bestilte A321-fly.

Les også: Merker store passasjerer med sjakkmønster - for å unngå at de blir en propp i nødutgangen

Første tusen tok 19 år

Det tok altså 19 år før Airbus i 1993 leverte fly nummer tusen.

Air France var kunden på dette flyet også, en A340-300.

Deretter tok det seks år å runde produserte fly nummer 2.000, i 1999, tre år til fly nummer 3.000 i 2002 og nye tre år til leveransen av fly nummer 4.000 i 2005.

Les også: Predator er USAs dødeligste drone - så mye flyr den

Air Asia

Så tok det kun to år å nå milepælen med fly nummer 5000, en A330-200 til Qantas levert i desember 2007.

Fly nummer 6.000 var en A380-800 som Emirates mottok i januar 2010.

Fly nummer 7.000 var en A321 som ble levert til US Airways i desember 2011, for øvrig på samme tid som Boeing kunne feire en enda mer imponerende milepæl: leveransen av B737 nummer 7.000.

Den 3. august 2013 ble fly nummer 8.000 levert, en A320 Air Asia i Malaysia, samme selskap som for tre måneder siden dessverre mistet et tilsvarende fly med 162 mennesker om bord (flight QZ8501).

Les også: SAS venter på levering: Den mest avanserte A330-en hittil

Neste år

Deretter tok det altså i overkant av 19 måneder før fly nummer 9.000 ble levert.

Det ligger an til at Airbus leverer fly nummer ti tusen i løpet av 2016.

Produksjonen ligger nå på i overkant av 600 fly i året og er stigende.

Slik er Airbus-leveransene og ordreporteføljen fordelt.
Produksjonen ligger nå på i overkant av 600 fly i året og er stigende.Slik er Airbus-leveransene og ordreporteføljen fordelt. Airbus

Les også:

Det nye Airbus-helikopteret er stappfullt av nyvinninger

I fjor havarerte motoren under bakketesting - nå har flyet tatt jomfruferden

Robotiserte krigs-baller kan bli USAs nye angrepsvåpen