ELBIL

Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil

Lanserte Model S og Model X med 100 kilowattimer batteri.

Tesla Model X og Model S kommer nå med 100 kilowattimer batteri.
Tesla Model X og Model S kommer nå med 100 kilowattimer batteri. Bilde: Tesla
Marius ValleMarius ValleJournalist
24. aug. 2016 - 09:32 | Endret 25. aug. 2016 - 10:37

Det kan vel tenkes at Tesla følte for å minne folket på at de ikke bare har mål om å lage den elektriske middelklassevogna Model 3. De lager tross alt også luksussedaner og -SUV-er med masse hestekrefter.

Til ingens store overraskelse lanserte de i går Model S og Model X med 100 kilowattimer batteri. At Tesla har gått svanger med denne batterikapasiteten har vært kjent siden i mars. 

11 prosent mer batteri

Dermed øker Tesla batterikapasiteten med 11 prosent, slik at elbiler som allerede hadde lang rekkevidde kan ta deg enda noen mil.

Men det er egentlig ikke rekkevidde dette handler om.

For det Tesla fokuserer på at er at Model S P100D er verdens raskeste produksjonsbil.

Historiens tredje raskeste

Med en akselerasjon fra null til 100 kilometer i timen på 2,7 sekunder, er Model S nå raskere enn brutale, serieproduserte superbiler som Ferrari 488, Porsche 991 GT3 RS og McLaren 12C, og har samme akselerasjon som for eksempel McLaren 650S.

Det uten å brenne av så mye som et eneste hydrokarbon, i en femdørs sedan hvor det er plass til fem voksne og to barn.

Selv sier Tesla at Model S P100D er verdens tredje raskeste produksjonsbil noensinne, men at LaFerrari og Porsche 918 Spyder, som er raskere, er biler til over en million dollar, med plass til to personer.

Model X P100D er heller ikke noen snegle akkurat. Den tar deg til 100 kilometer i timen på 3,1 sekunder. 

Model X kommer også i 100-variant. <i>Foto: NTB Scanpix</i>
Model X kommer også i 100-variant. Foto: NTB Scanpix

Ny batteripakke

Alt gjøres mulig med den nye batteripakken, som benytter samme celler som tidligere, men har ny arkitektur, kjølesystem og elektronikk. 

De som allerede har en Model X eller Model S med Ludicrous-modus og 90 kilowattimer batteri kan oppgradere, men siden batteriet må fysisk byttes ut, blir det en dyr affære. 

De som har bestilt, men ikke fått levert, en Model S eller X P90D med Ludicrous-modus, kan oppgradere til 100 kilowattimer.

Norske priser 

Tesla har nå gått ut med norske priser. Model S P100D med Ludicrous-modus skal koste fra 1 152 700 kroner. Det inkluderer smart luftfjæring.

Model X P100D skal koste fra 1 190 500 kroner med Ludicrous-modus, inkludert smart luftfjæring og aktiv spoiler.

Tesla forteller oss at P100D som bestilles nå vil leveres i november, med unntak av femsetervarianten av Model X, som leveres i begynnelsen av 2017.

Prisene for oppgradering til P100D er imidlertid fortsatt ikke kjent. I en bloggpost skriver Tesla at oppgraderinger vil koste 20 000 og 10 000 dollar (164 000 og 82 000 kroner) for oppgradering av eksisterende bil og oppgradering av ikke levert bil henholdsvis.

Med tanke på at en toppspesifisert Model S eller X P100D koster i overkant av 1,1 millioner kroner, er det uansett neppe noe stort prishopp for den som i utgangspunktet har råd til å bruke en slik sum på en bil.

613 kilometer

Rekkevidden på de nye variantene er oppgitt til 613 kilometer for Model S, og 542 kilometer for Model X. Dette er NEDC-tall, som alle er innforstått med at er i overkant optimistisk.

For å få de ville ytelsestallene må bilene bestilles med Ludicrous-modus. Model X P90D med denne modusen gjør fra før 0-100 kilometer i timen på 3,4 sekunder, mens Model S gjør det samme på 3 sekunder blank.

  • Les flere saker om elbil
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.