Bunkring: Harvey Gulf LNG påfyllingsanlegg bygges primært for å forsyne offshorerederiet Harvey Gulfs seks LNG-drevne supplyskip. Harvey Gulf håper dette åpner opp for at flere andre skipstyper tar i bruk LNG som drivstoff. Wärtsilä leverer kontrollsystemer til anlegget i november 2014. (Bilde: Harvey Gulf)
Første: I 2011 bestilte Harvey Gulf International Marine to supplyskip som utstyres med Wärtsilä dual fuel-motrerer. De blir dermed de første i Meixogulfen som går på LNG. (Bilde: STX Marine)
USA PÅ LNG: To amerikanske rederier har bestilt containerskip som skal bruke LNG til framdrift. Sist ute er Crowley som har bestilt design og motorer fra Wärtsilä, slått av Tote. De velger hver sine motorløsninger. (Bilde: Wärtsilä)

HARVEY GULF INTERNATIOAL MARINE

Bygger LNG-bunkringsstasjon i USA

Nå blir det lettere for amerikanske rederier som opererer i Mexicogolfen å bruke gass i stedet for bunkersolje.

Harvey Gulf International Marine (HGIM) har seks forsyningsskip under bygging.

Alle blir utstyrt med dual fuel motorer, det vil si at de i hovedsak vil gå på gass (LNG).

HGIM investerer rundt 25 millioner dollar (ca. 155 millioner kroner) i en første fase av et LNG-anlegg som skal betjene de seks skipene, som ha en samlet verdi på ca. 2,1 milliarder kroner.

Finsk

Harvey Gulf sikrer seg dermed infrastruktur for bunkring av sine skip ved den mest sentrale forsyningsbasen ved Port Fourchon, Louisiana.

Wärtsilä har fått flere kontrakter både til Harvey Gulfs seks LNG-drevne forsyningsskip, og til bunkringsanlegget.

Les også: Finland bygger verdens første isbryter på LNG

DF-motorer

Hvert av fartøyene utstyres med Wärtsilä 34 DF-motorer, LNGPac gasslagrings- og forsyningssystem og annet tilhørende utstyr.

Til bunkringsanlegget skal Wärtsilä i november levere kontrollsystemer, inkludert kabinett, PLC, datamaskiner, programmering og bistå ved oppstart.

Bil og båt: LNG-anlegget til Harvey Gulf International Marine (HGIM) ved Port Fourchon kan fylle gass både på skip og kjøretøy. To separate lagringsområder vil hver ha lagringsplass for 1 millioner liter flytende gass.
Bil og båt: LNG-anlegget til Harvey Gulf International Marine (HGIM) ved Port Fourchon kan fylle gass både på skip og kjøretøy. To separate lagringsområder vil hver ha lagringsplass for 1 millioner liter flytende gass. HGIM

2 millioner

LNG-anlegget ved Mexicogolfen vil bestå av to fasiliteter, hver med lagringskapasitet på cirka en million liter flytende gass (270.000 gallons). Bunkringen vil skje med en hastighet på rundt 1.900 liter  (500 gallons) i minuttet.

Anlegget vil også være åpen for å fylle LNG på en voksende park av gassdrevne kjøretøy, ifølge HGIM.

Tankene bygges i rustfritt stål med vakuumisolasjon og karbonstål på utsiden.

Første fase skal være klart i løpet av første kvartal 2015.

Les også: Nordøstpassasjen er stengt av is

Sentral base

Port Fourchon er service- og forsyningsbase for ca. 90 prosent av produserende dypvannsfelt i GOM.

Av 165 pågående eller planlagte utbygginger, vil om lag halvparten bruke Port Fourchon som base. Hver dag er rundt 270 offshorefartøy i aktivitet i havneområdet.

Mexicogulfen: Harvey Gulf Marine satser på flere LNG-drevne offshorefartøy med motorer og drivstofftanker og system fra Wärtsilä.
Mexicogulfen: Harvey Gulf Marine satser på flere LNG-drevne offshorefartøy med motorer og drivstofftanker og system fra Wärtsilä. Wärtsilä

Grønn profil

Harvey Gulf Marine har lagt vekt på en miljøvennlig profil i sine prosjekter og er tidlig ute med å tilpasse seg strengere miljøkrav.

Selskapet samarbeider derfor tett med både staten Louisiana, USAs energidepartement og den amerikanske kystvakten US Coast.

Målet er at en bedre infrastruktur skal gjøre det letter for andre rederier til å gå over til LNG også.

Les også: ABB leverer til isbrytende gasstanker i Sibir

USA-intersse for LNG

LNG er i ferd med å innta amerikansk skipsfart. To større rederier i container- og ro-ro-markedet har bestilt skip som vil gå på LNG.

Ett av dem er Tote, som har to 3100 TEU-skip under bygging og opsjon på tre. Rederiet skal også bygge om to ro-ro-skip. Rederiet Crowley Maritime Corporation har også bestilt LNG-drevne containerskip.

Tysk motor: Tote Inc har to containerskip med MAN B&W to-takts gassmotorer under bygging.

Norsk-finsk

Wärtsilä levere både design og motorer til Crowley. Designen er gjort i Fitjar, Norge og Polen. Skipene blir 219,5 meter lange og 32,2 meter brede og bygges ved VT Halter Marine skipsverft i Pascagoula i Mississippi.

LNG-motorene skal sørge for en toppfart på 21 knop på ruten Jacksonville i Florida og San Juan i Puerto Rico.

Begge rederiene skal seile mellom amerikanske havner og områder med strengere krav til utslipp (Emisson Control Areas).

Les også:

Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste  

LNG-produsentene dypt uenige om totaktsmotorer