Historisk: Det isgående russiske handelsskipet Kapitan Danilkin gikki september 2011 uassistert av isbrytere gjennom Nordøstpassasjen på vei fra Mo i Rana til Hong Kong med armeringsjern. Bildet er tatt på passasjens nordligste punkt hvor isen er på sitt tyngste og hvor alle utenlandske båter må regne med å måtte assisteres av russiske atomisbrytere. Bildet er tatt tidlig i september. (Bilde: Norvald Kjerstad)

NORDØSTPASSASJEN

Nordøstpassasjen er stengt av is

Ingen skip har så langt gått gjennom i år.

Tschudi Arctic Transit hadde fem planlagte skipstransporter gjennom isen nord for Russland. Nå er tre av dem kansellert.

– Det er rett og slett for mye is i deler av passasjen. Det har vært kaldere enn normalt der i sommer, sier Ulf Hagen, daglig leder i Tschudi Arctic Transit, ett av tre selskaper som tilbyr assistanse og tilrettelegging av transport gjennom passasjen.

Nå reduseres tidsvinduet for året.

Ifølge Hagen har ikke bare sommeren vært kald i nord, spesielle vind- og værforhold har gjort at fjorårets is har blitt liggende og ikke blåst eller drevet ut i området ved Nysibirøyene, en øygruppe mellom utløpet av elvene Lena og Kolyma.

71 i fjor

– Vi tar en dag av gangen. Det er fortsatt mye igjen av sesongen. Men befraktere som er avhengig av lang planlegging eller har tidskritiske varer, må bestemme seg nå. Andre kan holde muligheten åpen lenge ennå, sier Hagen.

I de senere årene har Nordøstpassasjen vært seilbar fra august til ut i oktober. Ifølge Rederiforbundet seilte 71 skip hele veien igjennom. I 2014 er det hittil gitt 36 tillatelser.

I 2012 var det 46 skip som seilte hele veien, mot 41 i 2011 og fire i 2010.

Les også: Disse tre kjemper om å bli «årets skip»

BERØMT: Bulkskipet Nordic Barents ble chartret av Tschudi Shipping i fjor for å frakte 41.000 tonn jernmalm gjennom Nordøstpassasjen.
Berømt:Bulkskipet Nordic Barents var i 2010 det første vestlige skipet i moderne tid som seilte gjennom Nordøstpassasjen. Det fraktet 41.000 tonn jernmalm fra Norge til Kina gjennom Nordøstpassasjen. Tschudi Shipping

Søknader

Det er Northern Sea Route Administration (NSRA) som gir tillatelser til å seile i russisk farvann i nord, enten det er gjennomseilinger eller mer lokale oppdrag.

Russiske myndigheter har mottatt rekordmange søkere i år, 584 mot 523 i fjor.

Det går imidlertid ikke fram hvor mange som har tenkt å seile hele veien mellom kontinentene.

Rederiforbundet opplyser at søkertallet sier mer om russisk aktivitet i nordområdene, deriblant oljeleting og gass- og oljefrakt.

Supply til oljeboring

Blant søkerne er tre norske offshorerederier, Siem, Rem og Island.

Rem Maritime opplyser til TU at de måtte søke ettersom de er leid inn til forsyningsoppdrag for et boreprogram Exxon Mobil har i Karahavet.

Ifølge Rem Offshore er det ikke problemer med is i Karahavet.

Les også: ABB leverer til isbrytende gasstanker i Sibir

Innestengt: Ned Nysibirøyene ligger både årsis og fjorårsis og sperrer for kommersiell trafikk. Våren og sommeren har vært kald og hindret smelting. Is fra i fjor har ikke blitt ført ut med vind os strøm og blitt pakket sammen.
Innestengt: Ned Nysibirøyene ligger både årsis og fjorårsis og sperrer for kommersiell trafikk. Våren og sommeren har vært kald og hindret smelting. Is fra i fjor har ikke blitt ført ut med vind og strøm og blitt pakket sammen. Wikipedia

Oljefrakt

Viken Shipping har søkt om seilingstillatelse for to tankskip, MT Kronviken og MT Solviken.

De to tankskipene på 250 meters lengde og 61.653 bruttotonn har isklasse Ice 1A, bygget i henholdsvis 2006 og 2007.

– Det er en generell søknad. Skipene er chartret av Total. Det er opp til befrakteren om de vil benytte tillatelsen. Det kommer an på om de har frakt som passer i den aktuelle tidsperioden og om passasjen er farbar, sier styreleder Hans Olav Lindal i Viken Shipping til Teknisk Ukeblad.

Assistanse: Atomisbryter fra Atomflot følger en ferd gjennom Nordøstpassasjen i 2011. I store deler av ruten er skip avhengig av isbryter til å lage råk.
Assistanse: Atomisbryter fra Atomflot følger en ferd gjennom Nordøstpassasjen i 2011. I store deler av ruten er skip avhengig av isbryter til å lage råk. NSRA

Ga opp for i år

Ifølge Ulf Hagen i Tschudi Arctic Transit har en av konkurrentene gitt opp å få gjennom skip i år.

De tre selskapene har forhandlet fram volumrabatter med Atomflot for isbryterassistanse. Det er fritt fram for enhver å søke russiske myndigheter om å sende gjennom skip, men uten rabatter blir kostnadene svært høye.

Selv om Nordøstpassasjen åpnes for trafikk, er det flere forhold skipseierne må ta i betraktning.

Les også: Norsk simulator skal tilpasse skipsdesign etter sjøveien

HALVPARTEN: Nordøstpassasjen kan i mange sammenhenger være nesten halvparten så langt som å seile gjenno m Suez fra nordlige del av Europa til Østen. Fra Bergen til Yokohoma i japan, er det nøyaktig halvparten, 6.000 mot 12.000 nautiske mil.
Svekker skrogHalvparten: Nordøstpassasjen kan i mange sammenhenger være nesten halvparten så langt som å seile gjennom Suez fra nordlige del av Europa til Østen. Fra Bergen til Yokohoma i Japan, er det nøyaktig halvparten, 6.000 mot 12.000 nautiske mil. Norvald Kjerstad

Svekker skrog

Selv med isbrytere som går foran og lager råk i isen, og isklasse for skipene, kan belastningene på skip og skrog bli så store at rederiene nøler med å sende fartøyene igjennom.

– Ispress på skrogene kan gi bulker mellom spantene, som kan gi svakheter i skroget. Det kan fort bli kostbart for rederiet, sier Hagen.

Les også:

På 5 år ble Havyard verdensledende innen skipsdesign

Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter

Finland bygger verdens første isbryter på LNG